ایده‌های خلاق دانش‌آموزان به زیست‌فناوری می‌رسد

به گزارش فناوری فرهنگی، مسابقه‌ای ملی برای توسعه زیست‌فناوری در کشور. علمی پایه‌ای، راهبردی و مهم که روزهای شیوع کرونا اهمیت خود را ثابت کرد. می‌خواهند از این ایده‌های خلاق کمک بگیرند تا زیست‌فناوری را در کشور بسط دهند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم منشا این حرکت فناورانه و نوآورانه است.

ایده ساده‌ترین روش و راه‌حل در برابر یک مساله یا نیاز است. تصوری ذهنی که اگر پرو بال گیرد می‌تواند به یک اندیشه یا آرمان بدل شود. اما در علوم پایه این تصور ذهنی را که ایده می‌نامند به شکلی تجربی و عملی می پردازند و به محصول تبدیل می‌کنند. این کار به توسعه علم در دنیا منجر شده است. علومی که ادامه زندگی بشر و کره زمین در گرو توسعه آنها است. کما اینکه روزهای شیوع کرونا به چشم دیدیم که اگر این علوم بنیادین و ایده‌های ناب نبودند خسارات ناشی از این ویروس بیش از اینها بود.

اما در گذشته رسم به بها دادن این ایده‌های خلاق نبود. زیست‌بوم فناوری و نوآوری بود که بذر این کار را در دل مدیران دولتی کاشت و به آنها یادآوری کرد که باید از این ظرفیت‌های خلاق برای توسعه صنعت و رونق اقتصادی بهره بگیرند.

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم به عنوان یکی از حلقه‌های زنجیره علم و فناوری در کشور اقدام به انتشار فراخوانی برای خلق ایده‌های زیست‌فناورانه کرده است. ایده‌هایی که تا 29 شهریورماه مهلت دارند به دبیرخانه ارسال شوند.

مسابقه ملی خلق ایده زیست‌فناوری توسط باشگاه دانش‌آموزی ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با مشارکت و حمایت پژوهش‌سرای قطب کشوری زیست‌فناوری، با حضور مجازی بیش از 4 هزار و 500 نفر از دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول و دوم سراسر کشور از ابتدای تیرماه 99 آغاز شد و ارسال آثار به سومین مرحله آن تا 29 شهریورماه ادامه دارد.

این رویداد با حضور جمعی از دانش‌آموزان و ایده‌های جوانی که قابلیت تبدیل شدن به محصول را دارند برگزار شد. این رویداد برای جذب ایده‌های نویی است که می‌توانند تاثیری مثبت در توسعه زیست‌فناوری داشته باشند. ایده‌هایی که برای عملیاتی شدن به حمایت‌های دولتی نیاز دارند. به همین دلیل ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرده است که از ایده‌های خلاق این مسابقه حمایت می‌کند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس اینترنتی http://biodc.isti.ir/ مراجعه کنند.

منبع:معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد