ایده‌های نوآورانه مربوط به عزاداری محرم و صفر حمایت می شود

به گزارش فناوری فرهنگی، سیدرضا کاظمی درباره سرویس‌های مربوط به فضای مجازی که در ماه محرم امسال توسط سازمان تبلیغات اسلامی ارائه می‌شود، توضیح داد.

وی گفت: فراخوانی در بستر فضای مجازی تحت عنوان «فراخوان ملی امتداد» منتشر شده است که هدف آن حمایت از افراد و مجموعه‌هایی است که در مورد ایام محرم و صفر ایده نوآورانه‌ای داشته و قصد پیاده سازی آن را دارند.

کاظمی افزود: با توجه به اینکه فضای کشور متأثر از بیماری کرونا است، بستری فراهم شده تا صاحبان ایده، نسبت به ثبت طرح خود اقدام کنند و پس از ارزیابی سازمان تبلیغات اسلامی، با کمک ظرفیت‌های این سازمان در صورت لزوم، از آن ایده برای اجرا حمایت می‌شود. همچنین اگر آن ایده و طرح، اجرای موفقی نیز داشته باشد از بین آنها انتخاب و تقدیر صورت می‌گیرد.

مسئول کارگروه تبلیغات نوین ستاد محرم سازمان تبلیغات اسلامی گفت: این فراخوان مربوط به حمایت از ایده‌های فناورانه و نوآورانه در ماه محرم و صفر و ایام اربعین است. احتمالاً ویروس کرونا سفر اربعین حسینی امسال را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد، به همین دلیل ایده‌های نوآورانه‌ای که در این ایام قابلیت پیاده سازی دارند مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی بازه زمانی ثبت نام در این فراخوان را تا پایان شهریورماه عنوان کرد و گفت: جزئیات این فراخوان در سایت امتداد در دسترس است.

کاظمی برنامه دیگر سازمان تبلیغات اسلامی برای ایام محرم امسال در فضای مجازی را مربوط به پویش «قرار دل‌ها حسین» برای تولید لب آهنگ نوحه و سرود محرم عنوان کرد و گفت: در قالب این طرح، یک نوحه و سرود مربوط به ماه محرم به یک پویش تبدیل شده و به صورت قالب‌های مختلفی از جمله لب اهنگ پخش می‌شود.

وی در مورد نحوه حضور در این پویش گفت: این نوحه و سرود محرمی می‌تواند توسط گروههای مختلف مردمی اجرا و فیلم آن برای ما ارسال شود. این فیلم با همکاری سازمان صدا وسیما تبدیل به یک پویش شده و در فضای مجازی و صدا و سیما پخش می‌شود.

مسئول کارگروه تبلیغات نوین ستاد محرم سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: فراخوان این پویش از ابتدای محرم ۹۹ در فضای مجازی و صدا وسیما اعلام شده و پس از ضبط کار در بازه زمانی محر م و صفر، از کارهای منتخب مردمی که در این پویش شرکت کرده‌اند استفاده شده و کلیپ مورد نظر پخش می‌شود.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه پخش زنده هیئت‌هایی عزاداری در شبکه‌های اجتماعی بر بستر پلتفرم «تکیه» نیز گفت: این پلتفرم در محرم امسال رونمایی می‌شود و یکی از ویژگی‌های آن پخش محتوای زنده مراسم عزاداری امام حسین است. در این سامانه، امکان چندپخشی مراسم عزادارای یک هیئت به صورت آنلاین روی اکانت‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی فراهم شده است. به این معنی که کاربر با یک دسترسی، یک بار فیلمبرداری، یکبار بارگذاری و با تعریف چندین اکانت، می‌تواند مراسم عزاداری هیئت موردنظر را در شبکه‌های اجتماعی مختلف پخش فیلم به اشتراک بگذارد.

کاظمی خاطرنشان کرد: با توجه به تفاهماتی که با «ساترا» داشتیم، اینترنت استفاده شده برای این پلتفرم چه برای بارگذاری و چه برای مشاهده، رایگان خواهد بود و این یکی از مزیت‌هایی است که برای این سامانه دیده شده است.

وی همچنین از ایجاد بانک اطلاعاتی مربوط به مداحی و نوحه‌های محرمی و عاشورایی خبر داد و گفت: این بانک اطلاعاتی از ابتدای محرم در دسترس قرار می‌گیرد و خدمات ویژه ای از جمله امکان دسترسی به صوت، نوشته و شعر از طریق جستجوی نوحه دارد. یک سری از خدمات این بانک اطلاعاتی نیز تا سال آینده رونمایی می‌شود.

مسئول کارگروه تبلیغات نوین ستاد محرم سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: سازمان تبلیغات اسلامی برای ثبت هیئت‌های برگزاری مراسم محرم حسینی سامانه «بیرق» را فعال کرده است که تمامی هئیت ها می‌توانند مشخصات خود را در این سامانه وارد کرده و مجوز فعالیت بگیرند. در این سامانه گزینه‌ای قرار داده شده که اگر هیئتی نیاز به پخش زنده در فضای مجازی دارد و می‌خواهد از این مزیت استفاده کند، درخواست خود را ثبت کند؛ هم اکنون نیز تعدادی از این هیئت‌ها به ثبت رسیده است.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد