ایران در حال تدوین شاخص های ثبت بازارهای جهانی صنایع دستی است

به گزارش فناوری فرهنگی، ویدا توحدی  افزود: در آخرین نشست شورای جهانی صنایع دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه، ایران پیشنهاد ثبت بازارهای جهانی را ارائه داد که مورد استقبال قرار گرفت.

وی اظهار داشت: ما همچنین در حال آماده کردن دستورالعملی برای ثبت بازارهای جهانی هستیم که الگوی آن برگرفته از بازار تاریخی سعدالسلطنه قزوین به عنوان اولین بازار صنایع دستی ایران است.

مشاور معاون صنایع دستی گفت: بازار صنایع دستی سعدالسلطنه قزوین با فضای بسیار زیبا و تلاش برای ثبت جهانی به عنوان اولین بازار صنایع دستی ایران، سرمایه‌ای است که باید به خوبی از ظرفیت آن استفاده شود که پس از بررسی اطلاعات آن در زمینه درآمدزایی و تعداد غرفه‌ها به عنوان اولین بازار صنایع دستی ایران در وسعت جهانی آماده ثبت است.

توحدی گفت: در همین راستا، خانم غاده حیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی ۲۱ خرداد از این بازار بازدید کرد و چون تا به حال ثبت بازار در حوزه صنایع دستی از طریق شورای جهانی انجام نشده است، از این موضوع استقبال کرد.

وی اضافه کرد: از این طریق امکان ثبت دیگر بازارهای صنایع دستی کشور در شورای جهانی صنایع دستی نیز فراهم می‌شود.

مشاور معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: حیجاوی به ایران آمده بود تا ببیند می‌توان بازارها را به صورت جهانی ثبت کرد یا خیر که با مشاهده بازار سعدالسلطنه، دریافت که این مهم قابل تحقق است.

توحدی توضیح داد: در فروردین ماه امسال در مجمع هیأت رئیسه شورای جهانی صنایع دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه در شهر چیانگ مای تایلند، که با حضور رؤسا و معاونان صنایع دستی کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه برگزارشد، ایران پیشنهاد خود را برای ثبت بازارها ارائه کرد.

وی افزود: پس از آماده شدن شاخص‌های بازار جهانی صنایع‌دستی؛ در جلسه بعدی شورای جهانی صنایع دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه که قرار است در ازبکستان برگزار شود باید تمام دستورالعمل‌ها و شاخص‌ها را به اعضای جلسه ارائه کنیم، چنانچه اعضای جلسه موافقت کنند، باید از طریق منطقه آسیا و آقیانوسیه، پیشنهاد به رئیس شورای جهانی منتقل و برای تأیید این فرایند باید آن را به ۵ قاره دنیا ارسال کرد و دیدگاه‌های رؤسای قاره‌های مختلف هم در حوزه صنایع دستی اخذ گردد.

توحدی گفت ابراز امیدواری کرد: بتوانیم به عنوان کشور پیشرو در ثبت جهانی بازارهای صنایع‌دستی باشیم.

وی یادآور شد: صنایع دستی ایرانی‌ترین کالا و مثال عینی اقتصاد مقاومتی است و امیدوارم در سالی که سال رونق تولید نامگذاری شده، جهت توسعه بازارچه‌های صنایع دستی و تشویق مردم برای خرید آن به عنوان یادگار سفر موفق باشیم.

تأیید اولیه ثبت جهانی روستای قاسم آباد

مشاور معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی همچنین گفت: سه پرونده ثبت برای شورای جهانی صنایع‌دستی ارسال کرده‌ایم که یک مورد آن تأیید اولیه شده است و مربوط به ثبت جهانی روستای قاسم آباد در استان گیلان، به عنوان روستای چادرشب بافی است.

وی با بیان اینکه استان گیلان طرح ثبت روستای جهانی چادرشب بافی را به خوبی تهیه کرده بود، گفت: این پرونده به رئیس شورای جهانی صنایع دستی ارسال شده و با حضور هیأت ارزیاب روند بررسی ثبت جهانی ادامه می‌یابد.

توحدی توضیح داد که حیجاوی رئیس منطقه آسیا اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی از روستای قاسم آباد نیز بازدید کرد و از پرونده تهیه شده توسط استان گیلان رضایت کامل داشت. اما از استاندار قول گرفت که در بسیاری از بخش‌ها کاری کند که بتوانیم در سطح جهانی قرار بگیریم و با معیارها و شاخص‌های جهانی هماهنگ باشیم.

مشاور معاون صنایع دستی ادامه داد: به دو پرونده دیگر ارسال شده برای ثبت جهانی ایراداتی گرفته شده که ما آن را به استان برگرداندیم تا مجدداً بتوانیم اصلاح کنیم، یک مورد پیشنهاد شهر زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله و شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی بود.

توحدی با بیان اینکه امروز به همراه حیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی عازم یزد هستیم، اظهار داشت: نمایشگاه بزرگ منطقه‌ای در شهر میبد (شهر جهانی زیلو) برپاست که وی تمایل داشت از دست اندرکاران ثبت جهانی زیلو تقدیر کند و پس از آن برنامه، برای شرکت در همایش و نمایشگاه تخصصی صنایع دستی که از ۲۸ خرداد در اصفهان آغاز می‌شود، به این شهر می‌رویم.

منبع: ایرنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد