اینجا کسی از تعداد دانلود خبر ندارد!

 به گزارش پایگاه فناوری فرهنگی، یکی از بزرگترین مشکلاتی که سینمای ایران با آن رو به رو است دانلود غیر قانونی فیلم های شبکه نمایش خانگی با گسترش وسیع اینترنت است.
به گزارش سی نت، مشخص نیست فیلم ها و برنامه های عرضه شده در شبکه نمایش خانگی چند بار دانلود غیرقانونی می شوند. از گذشته تا حال مدیران دولتی و مسئولان ستاد صیانت از محصولات سینمایی، کمتر در گزارش هایشان به تعداد دفعاتی که فیلم های ایرانی و سایر تولیدات ارائه شده در نمایش خانگی به طریق غیرقانونی دانلود می شوند، اشاره کرده اند. اهمیت این موضوع در آن است که از پی اعلام چنین آماری می توان به برآوردهای اقتصادی و اجتماعی دست یافت؛ از جمله اینکه چند نفر در داخل کشور از این طریق به تماشای محصولات شبکه می نشینند.؟ تعداد دانلود فیلم به چه میزان ضرر و زیان مالی به ناشر نسخه ویدیویی محصول وارد کرده است.؟در یک بررسی مقایسه ای چه تعداد از مخاطبان فیلم خریدار نسخه اورجینال بوده و چه تعداد تن به مصرف نسخه غیرقانونی داده اند.؟ از زمان عرضه فیلم ها بر بستر موبایل (ott) کاربران از این شیوه چقدر استقبال کرده اند و اپراتورهای سه گانه ای که این خدمات را در فهرست سرویس هایشان به مشترکین افزوده اند، به تفکیک برای هر فیلم و محصول چند تقاضا را دریافت کرده اند؟

آنچه که در ظاهر پیداست تعداد قابل توجهی سایت علناً مبادرت به بارگذاری فیلم و سریال های ایرانی کرده و فارغ از اینکه دامنه سایت خود را در داخل یا خارج ثبت کرده باشند، در یک فضای رقابتی لینک دانلود فیلم را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند. البته دریافت آمار دقیق در این عرصه کار دشواری است ولی می توان از طریق ارتباط با مدیران سایت های پرمخاطب و جلب اعتماد آنها به برآوردی تقریبی در این زمینه رسید و سپس با توجه به تعداد سایت های پربیننده به تخمینی دست یافت.

همانطور که گفته شد رصد و پایشی در این زمینه تاکنون صورت نگرفته و تهیه کنندگان سینما و موسسات ویدیو رسانه و مسئولان دولتی تاکنون آمار و اطلاعات مستندی در باره میزان دانلود غیرقانونی محصولات شبکه نمایش خانگی منتشر نکرده اند این در حالیست که در کشورهای توسعه یافته معمولاً یکی از اقلام ثابت آماری که بصورت ادواری منتشر می شود، دفعات دانلود غیرقانونی فیلم های پر مخاطب است. به عنوان مثال به “گزارش هالیوود ریپورتر فیلم سینمایی گرگ وال استریت ساخته مارتین اسکورسیزی در صدر فیلم هایی قرار گرفته است که در سال 2014 بصورت غیرقانونی دانلود شده اند. به گزارش هالیوود ریپورتر این فیلم در سال 2014 بیش از 30 میلیون بار دانلود غیرقانونی شده است. انیمیشن یخ زده با فاصله کمی در رده دوم این فهرست قرار گرفته و جاذبه با 29 میلیون و 357 هزار بار در رتبه سوم قرار دارد. فیلم های 12 سال بردگی، کاپیتان فیلیپس و کلاهبرداری آمریکایی از دیگر فیلم های سال گذشته بودند که در فهرست دانلود غیرقانونی جا دارند.”(به نقل از هفته نامه دنیای تجارت/شماره 144)

در این زمینه دو نمودار در پائین صفحه موجود می باشد که می توانید مشاهده کنید در نمودار اول میزان دانلود فیلم های ایرانی در موتور جستجوی گوگل نشان دهده شده است و در نمودار دوم میزان دانلود فیلم در استان های مختلف کشور نشان داده شده است.

در توضیح این نقشه پایین باید گفت ، در استان هایی که دسترسی به محصولات اورجینال وجود ندارد، کاربران بیشتری فیلم دانلود می کنند. به عبارتی در استان های محروم علیرغم کم بودن جمعیت نسبت به استان های برخوردار کشور، تعداد بیشتری از مشترکان از طریق اینترنت فیلم دانلود می کنند.

ناگفته پیداست که دریافت گزارش های مستند در این زمینه به سیاست گذاران و برنامه ریزان در بخش های دولتی و سازمان های خصوصی دست اندرکار تامین و توزیع محصول کمکی زیادی می کند تا ظرفیت های موجود در شبکه مجازی کشور را برای مصرف فیلم دقیق تر بشناساند و برای تقاضای موثر در این بخش تسهیلات بیشتری در نظر گرفته و به مرور از شیب مصرف غیرقانونی محصولات شبکه بکاهند.

 

 

در این نمودار موتور جستجوگر گوگل میزان دانلود فیلم در حد فاصل سال های 2005 تا 2015 را در ایران نشان می دهد.

در این نمودار میزان دانلود فیلم در استان های مختلف کشور نشان داده شده است. در استان هایی که رنگ آبی پررنگ تری به چشم می خورد، فراوانی دانلود فیلم بیش از سایر استانهاست.

منبع: روزانه های سینمایی

468 – فائز حسینی

 

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد