اینستاگرام از یک استارت آپ کوچک تا تبدیل شدن به یک شبکه ی اجتماعی بزرگ

به گزارش فناوری فرهنگی، اینستاگرام یک شبکه ی اجتماعی بر پایه ی اشتراک گذاری تصاویر، متون و فیلم است که خیلی زود مخاطبان بسیاری را از سراسر دنیا به خود جذب کرد.در حال حاضر تعداد کاربران فعال ماهانه اینستاگرام بالغ بر 700 میلیون نفر است. در سالهای شروع به‌کار این شبکه ی اجتماعی به طور متوسط هر ۹ ماه ۱۰۰ میلیون نفر به این شبکه اجتماعی اضافه می شدند اما رفته رفته اضافه شدن جمعیت به این شبکه ی اجتماعی سرعت گرفت به طوری که افزایش تعداد کاربران از ۵۰۰ میلیون نفر به ۶۰۰ میلیون نفر تنها طی ۵ ماه اتفاق و این رشد پرشتاب ادامه داشت به طوری که تنها طی 4 ماه تعداد کاربران اینستاگرام از 600 میلیون نفر به 700 میلیون نفر رسیده است. بنابراین به عنوان اولین نتیجه گیری می توان گفت که این شبکه ی اجتماعی کاملاً در مسیر پیشرفت قرار دارد. البته اضافه کردن قابلیت های مختلف و به روز رسانی های گوناگونی که مدیران و مهندسان این شبکه ی اجتماعی برای آن برنامه ریزی می کنند در این پیشرفت ها بی تأثیر نیست و البته وجود زیر ساختهای قوی برای سرویس دهی را نباید نادیده گرفت. روزانه حدود ۴۰۰ میلیون نفر در اینستاگرام فعالیت می کنند و اگر از هر ۱۰ نفر یک نفر عکس یا فیلمی را به اشتراک بگذارد در آنصورت سرورهای اینستاگرام باید آنقدر قدرت داشته باشند که ۴۰ میلیون عکس یا فیلم را به صورت روزانه بارگذاری کنند.

بنابراین سرورهای این شبکه ی اجتماعی باید  بسیار گران قیمت و پرقدرت باشند. در سال ۲۰۱۰ ایده ی این شبکه ی اجتماعی توسط دو دانشجوی دانشگاه استنفورد بیان شد. این دو دانشجو توانستند برای ایده ی استارت آپی خود در همان ابتدای کار مبلغ ۵۰۰ هزار دلار سرمایه جذب کنند. البته وجود سازوکاری که در بخش غیردولتی، امکان هدایت سرمایه گذاری در ایده های استارت آپی را فراهم می‌کند بسیار مهم است. در واقع در آمریکا سازوکاری فراهم شده است که سرمایه گذاران خصوصی می توانند با تضمین در استارت آپها سرمایه گذاری کنند. به سرمایه ی اولیه ای که در استارت آپها هدایت می شود اصلاحاً seed  می گویند. اینستاگرام توانست در شروع کار خود مبلغ ۵۰۰ هزار دلار در قالب seed برای خود فراهم کند. در ابتدا اینستاگرام تنها ۸۰ کاربر داشت بعد از مدت کوتاهی که اینستاگرام مقداری امکانات خود را ارتقاء بخشید و توانست به کاربران بیشتری سرویس دهی کند، به مرور تعداد کاربران آن به ۱ میلیون نفر رسید. بعد از گذشت ۱۷ ماه از راه اندازی اینستاگرام تعداد ۶ میلیون کاربر در آن فعالیت داشتند و حدود ۱۰۰ میلیون عکس در آن به اشتراک گذاشته شده بود. در سال ۲۰۱۱ تعداد کاربران اینستاگرام به ۱/۷۵ میلیون نفر رسید و روزانه حدود ۲۹۰ هزار عکس در آن آپلود می‌شد. در این سال مدیران اینستاگرام موفق شدند ۷ میلیون دلار سرمایه جذب کنند و جالب است بدانید یکی از کسانی که در این سرمایه گذاری شرکت داشت آقای جک دوری از بنیان گذاران تویتر بود. حدود ۲ سال پس از تأسیس اینستاگرام فیسبوک پیشنهاد خرید آن را ارائه کرد، اما مدیران اینستاگرام، استارت آپ خود را در مراحل اولیه رشد خود، واگذار نکردند و به رشد استارت آپ خود ادامه دارند و این در حالی بود که روزانه حدود ۵۰۰۰۰ کاربر جدید به این شبکه ی اجتماعی اضافه می شدند. در سال ۲۰۱۲ تعداد کاربران اینستاگرام به ۱۵0 میلیون کاربر رسیده بود و هر ثانیه ۶۰ عکس آپلود می‌شد. در این سال ۵۰ میلیون دلار سرمایه به سمت این شرکت هدایت شد. در این مرحله دیگر آن استارت آپ کوچک تبدیل به یک شرکت پر طرفدار شده بود و این در حالی بود که کمی بیش از ۲ سال از زمان تأسیس آن می گذشت. فیسبوک با مشاهده رشد اینستاگرام اقدام به خرید آن کرد و مبلغ ۱ میلیارد دلار برای این کار صرف کرد. مدیران اینستاگرام که روزی این استارت آپ را راه اندازی کرده بودند هرگز فکر نمی کردند تنها با گذشت نزدیک به سه سال بتوانند استارت آپ خود را ۱ میلیارد دلار بفروشند.

جالب است بدانید تا قبل از خرید اینستاگرام توسط فیسبوک این شبکه اجتماعی برای مؤسسان خود درآمد قابل توجه ای نداشت و فقط در حال شناخته شدن بود. قبل از جذب سرمایه‏ی ۵۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۲، این شبکه ی اجتماعی ۵۰۰ میلیون دلار ارزش گذاری شده بود اما بعد از آن سرمایه گذاری به جا و به موقع ارزشی به مراتب بیش از سرمایه ی هدایت شده در آن پیدا کرد و این نشان دهنده ی توجه به ایده های استارت آپی خوب است که اگر در زمان لازم سرمایه مناسب به استارت آپ ها تزریق شود می تواند جهش بسیار خوبی به آن استارت آپ بدهد.

از جمله درس هایی که می‌توان از سرگذشت این استارت آپ گرفت وجود سازوکاری تضمین کننده برای بخش خصوصی است که آنها را ترغیب می کند در اینگونه استارت آپها سرمایه گذاری کنند. در واقع سرمایه گذاری خطر پذیر به عنوان یک نوع سرمایه گذاری در کشور آمریکا به کمک انواع تبلیغات، امروزه امری عادی و جا افتاده می باشد که در ایران نیز باید به نوعی پولهای راکد را در استارت آپ های شکل گرفته توسط جوانان خوش ذوق به کار برد و یکی از راه های انجام چنین کارهایی تبلیغات مؤثر می‌باشد به طوری که بخشی از پولهای راکد سرمایه داران این کشور در استارت آپها سرمایه گذاری شود. در واقع حاکمیتها می توانند نقش قانون گذاری مناسب  برای رشد این گونه کارها را انجام دهند مانند انواع معافیتهای مالیاتی در سالهای شروع اینگونه کسب و کارها و البته با فرهنگ سازی و برگزاری نشستهای تخصصی در رسانه ملی می توان به شناخت هر چه بیشتر این گونه کسب و کارها و هم چنین  سرمایه گذاری های خطر پذیر کمک کرد. در واقع هر مسئله ای که با کمک محققان در نشستهای تخصصی تبین شود می تواند به بالا بردن سطح آگاهی جامعه منجر شود که به تبع آن بخش خصوصی رغبت بیشتری برای حضور در اینگونه عرصه ها خواهد داشت.

منبع:خوشفکری،زومیت

نویسنده: سید میلاد علیزاده

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد