بازگشایی تدریجی هتل ها/تصویب اساسنامه صندوق احیاء

به گزارش فناوری فرهنگی، این هفته در پی زلزله ۵ ریشتری تهران خبر رسید که کاخ صاحبقرانیه در مجموعه نیاوران که دارای ترک‌های متعددی بود، آسیب بیشتری دید و این ترک‌ها عمیق‌تر شد.

این خبر را محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور اعلام کرد و گفت: خوشبختانه موزه‌های دیگر در پی زلزله آسیبی ندیده اند اما زلزله‌ای که در استان لرستان آمد، موجب شد ترک‌های قلعه فلک الافلاک در استان لرستان نیز عمیق‌تر شود، بنابراین اشیایی که در زیر این ترک‌ها قرار دارند به مخازن منتقل خواهند شد.

در این هفته همچنین محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌های کشور از مستندنگاری بیش از ۵۰۰ هزار شیء موزه‌ای در سامانه جام خبر داد و گفت: تاکنون اطلاعات ۵۱۸ هزار و ۷۴۳ قلم از اموال منقول فرهنگی تاریخی موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی با هدف نظارت، کنترل و بهینه سازی، مستندنگاری شده و اطلاعات آنها به سامانه جام افزوده شد.

این هفته همچنین هادی میرزایی مدیرعامل صندوق احیای آثار تاریخی از تصویب اساسنامه صندوق توسعه صنایع دستی در هیئت دولت خبر داد و گفت: به منظور حمایت، توسعه و ترویج صنایع دستی و تشویق هنرمندان و فعالان بخش صنایع دستی و فرش دستبافت و تعیین و اعطای مجوز کاربری و بهره برداری از بناهای تاریخی، این صندوق به عنوان مؤسسه غیرانتفاعی فعالیت می‌کند.

در این هفته پس از ابلاغ دستورالعمل سفرهای هوشمند توسط وزارت میراث فرهنگی، برخی از فعالان موزه داری اعتراض کرده و گفتند چرا بخش مربوط به پروتکل موزه‌ها ناقص بوده است، به همین علت اداره کل موزه‌های کشور و پژوهشکده حفاظت و مرمت دستورالعمل دیگری را با الهام از پروتکل‌های بهداشتی کشورهای دیگر تدوین کرده و آن را به زودی ابلاغ خواهند کرد تا پس از آن موزه‌ها بتوانند فعالیت خود را به صورت تدریجی آغاز کنند.

این هفته جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران کشور همچنین با اشاره به بازگشایی تدریجی هتل‌ها اعلام کرد: ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از تعطیلی هتل‌ها در سه ماهه اخیر بوده است. اکنون هر استانی به تناسب وضعیت خود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام به بازگشایی خواهد کرد، البته این موضوع باید زیر نظر ستاد مبارزه با کرونا و وزارت میراث فرهنگی باشد.

علی اکبر عبدالملکی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی هم در این هفته از تشکیل فدراسیون گردشگری در اتاق بازرگانی ایران خبر داد و گفت: این فدراسیون از پنج ماه دیگر فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. هدف آن هم صدایی و افزایش قدرت تشکل‌های گردشگری است.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد