بازی‌سازها تا 20 میلیارد ریال تسهیلات می‌گیرند

به گزارش فناوری فرهنگی،حسن کریمی قدوسی قائم مقام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای: شرکت‌هایی که بالای 3 سال  سابقه کار و اظهارنامه مالیاتی داشته باشند می‌توانند تا سقف 20 میلیارد ریال وام دریافت کنند. به عبارتی  میزان وام اعطایی به شرکت‌های دارای بیش از 3 سال سابقه فعالیت، به اظهارنامه مالیاتی و توان مالی شرکت متقاضی بستگی دارد
عماد رحمانی عضو انجمن علمی بازی‌های رایانه‌ای: دریافت تسهیلات برای شرکت‌های نوپا تا مرز 30 میلیون تومان براحتی تصویب شد اما در فضای بزرگتر کار برای دریافت وام کمی سخت‌تر شده است چرا که از شرکت‌های دارای بیش از 3 سال سابقه فعالیت اظهارنامه مالیاتی می‌خواهند که برای این شرکت‌ها شدنی نیست و این درحالی است که تنها با 30 درصد از اظهارنامه مالیاتی خود می‌توانند وام بگیرند

شرکت‌های بازی‌ساز تا مبلغ 20 میلیارد ریال تسهیلات دریافت می‌کنند. با تعاملی که بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بنیاد بازی‌های رایانه‌ای و کارگروهی که با محوریت بنیاد شکل گرفته است به زودی به 12 طرح از 54 طرح تصویب شده (که بیش از نیمی از آن بازی‌های تلفن همراه است) در  بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و از طریق پست بانک وام اعطا می‌شود. این وام به حوزه‌های بازی‌های کامپیوتری، تلفن همراه و صادرات و زیرساخت تعلق می‌گیرد.
پرداخت چند بخشی تسهیلات
با نظارت دقیق
«شرکت هایی که عمر آنها زیر سه سال است و به عبارتی نوپا بوده و اظهارنامه مالیاتی ندارند، وامی تا سقف 300میلیون ریال با بهره 5درصد اعطا می‌شود و این در حالی است که از شرکت‌های نوپا ضمانت‌نامه ملکی دریافت نمی‌شود و آنها با ارائه چک و سفته می‌توانند این میزان مبلغ را به عنوان وام دریافت کنند.»
حسن کریمی قدوسی قائم مقام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید: شرکت‌هایی هم که بالای 3 سال  سابقه کار و اظهارنامه مالیاتی داشته باشند می‌توانند تا سقف 20 میلیارد ریال وام دریافت کنند. به عبارتی  میزان وام اعطایی به شرکت‌های دارای بیش از 3 سال سابقه فعالیت، به اظهارنامه مالیاتی و توان مالی شرکت متقاضی بستگی دارد. این وام به شرکت‌هایی داده می‌شود که توانایی بازپرداخت داشته باشند.
کریمی قدوسی با بیان اینکه سایتی برای ثبت‌نام دریافت وام راه‌اندازی شده است، می‌افزاید: این سایت
(http:/ www.ircg.ir) همیشه در دسترس بازی‌سازها قرار دارد و به محض اینکه تعداد درخواست کنندگان به حد نصاب برسد، کارگروه برای بررسی درخواست متقاضیان و اعطای وام تشکیل جلسه می‌دهد.
آنچه معمولاً در اعطای تسهیلات مورد غفلت واقع می‌شود بحث نظارت بر روند طرح ارائه شده برای دریافت تسهیلات است آیا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یا بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بر روند کار نظارتی خواهند داشت که کریمی قدوسی این موضوع را تأیید کرده و به «ایران» می‌گوید: پول به صورت یکجا به شرکت‌های متقاضی پرداخت نمی‌شود و  وام ها به صورت 2 یا 3 بخشی، پرداخت خواهد شد. به عبارتی بعد از اینکه فاز اول طرح به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ارسال و از سوی ناظران تأیید شد، بخش دوم وام به شرکت بازی‌ساز پرداخت می‌شود.
به بازار عرضه بازی ها توجه شود
در ادامه گزارش، «ایران» به سراغ برخی از بازی‌سازها رفت تا بداند که آیا با ارائه تسهیلات این چنینی به شرکت‌های بازی‌ساز موافق هستند و ارائه این تسهیلات به چه میزان می‌تواند در پیشرفت کار آنها مؤثر واقع شود.
عماد رحمانی بازی‌ساز معتقد است، همین که به این حوزه با ارائه تسهیلاتی توجه کرده‌اند اتفاق خوبی است چرا که اجرای هر طرحی نیاز به کمک مالی دارد ولی بهتر است مسئولان به بازار هم توجه ویژه داشته باشند.
رحمانی با بیان اینکه با کمک مالی و حمایت مادی  بازی تولید می‌شود ولی بعد از آن،عرضه به بازار و فروش آن نیز مهم است به «ایران» می‌گوید: باید به درآمدزایی و فروش محصول نیز فکر شود صرفاً توجه به یک بخش از زنجیره دردی را دوا نمی‌کند و باید تمام حلقه‌های زنجیره کامل شود.
عماد رحمانی عضو انجمن علمی بازی‌های رایانه‌ای می‌افزاید: دریافت تسهیلات برای شرکت‌های نوپا تا مرز 30 میلیون تومان براحتی تصویب شد اما در فضای بزرگتر کار برای دریافت وام کمی سخت‌تر شده است چرا که از شرکت‌های دارای بیش از 3 سال سابقه فعالیت اظهارنامه مالیاتی می‌خواهند که برای این شرکت‌ها شدنی نیست و این درحالی است که تنها با 30 درصد از اظهارنامه مالیاتی خود می‌توانند وام بگیرند.  رحمانی معتقد است که باید نگاه دولت به بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی نگاه خاص‌تری باشد و اینکه برای دادن تسهیلات مدت زمان تأسیس شرکت‌های نوپا را  5 سال حساب کنند.
فراموشی بازی‌سازهای مستقل
محمد عرفان رستمی دیگر بازی‌ساز مستقل نیز از اینکه با در نظر گرفتن کمترین ضمانت به بازی‌ساز تسهیلات ارائه می‌دهند ابراز خرسندی کرده و به « ایران» می‌گوید: پیش از این، دریافت وام به دلیل دریافت ضمانت‌ها سخت بود اما اکنون به نظر می‌رسد شرایط را برای شرکت‌های نوپا  آسان‌تر کرده‌اند و مهم تر اینکه قرار است بر روند طرح نظارت شود.
وی ادامه می دهد: اوضاع صنعت گیم در چند سال اخیر بهتر شده و تعداد افراد بیشتری در بازی‌سازی بخصوص در بخش تلفن همراه فعال شده و کارهای بهتری نیز ساخته‌اند، اما واقعاً چه کسانی به دریافت تسهیلات نیاز دارند این بازی ساز می‌افزاید: به نظر می‌رسد افراد مستقلی که به بازی‌سازی مشغول هستند، در این طرح فراموش شده‌اند و عملاً نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. رستمی در ادامه به بحث ناشران نیز اشاره‌ کرده و می‌گوید: در زمینه نشر نیز باید ناشران را تقویت کنند چون بعد از تولید اثر، بازی باید به دست کاربر و بازیکن برسد و در این میان باید نقش ناشران پررنگ‌تر شود از این رو به نظرم باید چندین شرکت بزرگ ناشر داشته باشیم تا تولیدات بازی‌سازها به فروش و درآمدزایی برسد.
کریمی قدوسی قائم مقام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این باره به«ایران» می‌گوید: در بحث تلفن همراه بازی به دو صورت منتشر می‌شود که یا توسط خود توسعه‌دهنده‌ها به نام Self publish منتشر می‌شود یا بوسیله‌ ناشر  که بنیاد نیز  دنبال این موضوع است تا در کشور ناشران حرفه‌ای به‌وجود آورد و یکی از شرکت‌هایی که بنیاد به آن به عنوان ناشر کمک می‌کند، شرکت‌«فن افزار شریف» است تا به صورت برند برای توزیع بازی‌های ایرانی در کشور و جهان شناخته شود. البته باید گفت ما در کشور سرمایه‌گذار خطرپذیر نداریم چرا که هنوز طعم درآمدزایی از طریق بازی‌ها را نچشیده‌اند.
قائم مقام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌افزاید: در سطح قانونگذاری قرار است شیوه‌نامه‌ای تهیه شود تا میزان بازی‌های خارجی که در فروشگاه‌ها می‌‌خواهد به صورت ماهانه‌ ارائه شود،  کنترلی صورت بگیرد تا بازی‌های ایرانی بیش از پیش دیده شوند. همانطور که می‌دانید‌ بازی‌های خارجی به صورت نامحدود وارد فروشگاه‌ها می‌شود و این یکی از معضلات بازی‌سازهای ایرانی است چرا که هر ماه 20 بازی ایرانی ساخته می‌شود  ولی بازی‌های خارجی به صورت نامحدود وارد فروشگاه‌ها می‌شوند و این طرح به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده تا آن را به مدیریت‌ها ابلاغ کند.
نبود زیرساخت مناسب
مشکل بازی‌های آنلاین
محمد زهتابی دیگر فعال در عرصه بازی‌سازی نیز معتقد است، مشکل بازی‌سازها فقط دریافت وام نیست بلکه با مشکلاتی بیشتر از بحث وام دست و پنجه نرم می‌کنند که یکی از آنها بحث زیرساخت است.  زهتابی به «ایران» می‌گوید: چون  بازی‌ها آنلاین انجام می‌شود و اگر سرعت اینترنت خوب نباشد کاربر رغبتی به ادامه بازی نشان نمی‌دهد بنابراین به زیرساخت‌های دیگری مانند بستر اینترنتی قوی نیاز است تا توسعه‌دهنده هم بتواند کسب درآمد کند و بازی‌ها در ایران رونق بگیرد. از سوی دیگر باید قیمت اینترنت در ایران کاهش یابد تا کاربرانی که مشتری بازی‌های آنلاین ایرانی هستند، کمتر برای اینترنت هزینه کنند.
زهتابی به بخش نبود رابطه مالی در خارج کشور اشاره کرده و می‌افزاید: البته بعد از برجام ما توانستیم با شرکت‌های خارجی ارتباط بگیریم در صورتی که پیش از این می‌ترسیدند با شرکت‌های ایرانی ارتباط برقرار کنند ولی اکنون مشتاق هستند وارد بازار ایران شوند و با شرکت‌های ایرانی کار کنند ولی اگر ارتباط مالی شکل بگیرد به سود شرکت‌های ایرانی خواهد بود چرا که برای انتشار مجبور هستیم از شرکت واسط خارجی کمک بگیریم.
حسن کریمی قدوسی نیز در این باره می‌گوید: در نظر داریم درصدی را به عنوان عوارض از بازی‌های خارجی بگیریم تا برای تبلیغ بازی‌های ایرانی استفاده کنیم. قرار بود امسال این کار انجام شود ولی متأسفانه در مدیریت و برنامه‌ریزی و مجلس این موضوع دیده نشد و در اولویت قرار نگرفت. امیدواریم در سال 96 این عوارض هرچند کوچک و محدود، وضع شود تا بازی‌های داخلی در برهه‌ای از زمان بتوانند در مقابل بازی‌های خارجی نفس بکشند..

منبع: روزنامه ایران

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد