بازی‌های رایانه‌ای دارای تنوع مخاطبان است

به گزارش فناوری فرهنگی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست بررسی آخرین وضعیت بازی های رایانه ای و آینده و چالش های پیش رو گفت: در گذشته کودکان و نوجوانان مخاطبان بازی های رایانه ای بودند ولی امروز این بازی ها دارای مخاطبان متنوع در رده های سنی مختلف است.

سید عباس صالحی افزود: اگر در دهه های گذشته بازی های رایانه ای موضوعی برای فراغت کودکان و نوجوانان بود ولی امروز به فضای جدیدی تبدیل شده که این امر ایجاب می کند تا اقدامات و کارهای موثری در این زمینه صورت بگیرد.

صالحی ادامه داد: بازی های رایانه ای تبدیل به امری جدی شده و علاوه بر بخش اوقات فراغت در حوزه های مختلف از جمله درمان، آموزش، بهداشت و … نمود پیدا کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: کارکردهای بازی­ های رایانه ­ای متنوع شده و مخاطب آن از کودک و نوجوان فاصله گرفته و سنین مختلف را دربر می­ گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فناوری بازی های رایانه ای ادامه داد: تکامل بازی های رایانه ای فرصت دسترسی و تنوع استفاده از بازی­ها را از لحاظ کاربردی بالا برده است.

وی ادامه داد: بازی­های رایانه­ای از لحاظ اقتصاد صنعت بازی هم تغییرات شگرفی پیدا کرده است و در زمینه میزان مصرف، هم در تعداد و هم ساعات مصرف گسترش یافته و آمار مصرف کنندگان و بهره وران در این زمینه افزایش چشمگیری داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پژوهش سال ۹۴ در زمینه بازی های رایانه ای تصریح کرد: این پژوهش نشان می دهد ۲۴ میلیون نفر در ایران از بازی های رایانه ای استفاده می کنند.

صالحی در ادامه افزود: متوسط مصرف سرانه بازی های رایانه ای در ایران حدود ۸۰ دقیقه در هفته است که این رقم قابل توجه است.

وی گفت: در فضای داخل کشور مناسبات بازی های ایرانی و غیر ایرانی وجود دارد که تناسب آن ها تراز معکوس است این موضوع در سبک زندگی و مسائل هویتی اثرگذار است.

صالحی افزود: بازی های رایانه ای در دهه های اخیر در سطح جهانی و ملی پیشرفت ها و تغییرات بسیاری پیدا کرده و علاوه بر مسئولیت حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه، همفکری و همکاری نهادهای مرتبط را می طلبد.

در ابتدای این نشست حسین انتظامی دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز استفاده از بازی های رایانه ای بسیار گسترده شده و تنوع آن در سنین مختلف بالا است.

وی تصریح کرد: هدف از برگزاری این جلسه این است تا با حضور نمایندگان دستگاه های ذیربط و موثر در این زمینه به تبادل اطلاعات در این بخش بپردازیم و عقب ماندگی نسبی دستگاه های حاکمیتی در این زمینه را جبران کنیم.

در ادامه این نشست کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این بنیاد گزارشی از آخرین آمار های ایران و جهان در این بخش ارائه داد.

وی در ادامه ضمن ارائه دورنمایی از چند حوزه در بازی های رایانه ای به چالش های مصرف و تولید در بازی های رایانه ای پرداخت.

کریمی قدوسی گفت: کمبود نیروی انسانی متخصص، کمبود نقدینگی در شرکت ها که باعث جذب نیروهای با استعداد به صنعت های مشابه می شود و مهاجرت بخش اندکی از متخصصان ایرانی به دیگر کشورها از جمله چالش های این حوزه است.

وی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رفع برخی از چالش ها اقداماتی از قبیل برگزاری دوره های آموزشی به صورت تئوری و علمی و برگزاری آزمون های استاندارد ساخت بازی کرده است.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای گفت: وزارتخانه های علوم، آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه ای کشور و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در رفع این چالش ها می توانند تاثیرگذار باشند.

در بخش دیگری از این نشست محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی گفت: تشکیل دفتری برای هماهنگی دستگاه­ های مرتبط در بنیاد ملی بازی­های رایانه ­ای ضروری است.

در ادامه سیدمرتضی موسویان رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال بر ضرورت رقابت در بازارهای جهانی در حوزه بازی­ های رایانه ­ای تاکید کرد.

وی گفت: امروز بازی­های رایانه­ای از اهمیت زیادی برخوردار شده و سهم بالایی از بازار جهانی را به خود اختصاص داده است بنابراین توجه به آن و پیوستن به بازارهای رقابتی در جهان در این زمینه ضروری است.

در این نشست اعضا و نمایندگان نهادهای مرتبط ضمن بررسی چالش های پیش رو در زمینه بازی های رایانه­ای، نظرات و پیشنهادهای خود را در این زمینه ارائه دادند

منبع: نوید تهران

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد