کدام بازی جیب ایرانیان را خالی می کند!

به گزارش فناوری فرهنگی،در سخن راندن از تبعات اعتیاد به بازی‌های آنلاین، آسیب‌های روانی، اجتماعی و شخصیتی تنها یک سوی ماجرایی هستند که در سوی دیگرش هزینه‌های کلان اقتصادی است و گفته می‌شود در ایران ماهانه به رقمی معادل ۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسد و از آنجایی هم که بازی‌های خارجی محبوبیت ۹۵ درصدی در ایران دارند این سود کلان به جیب خارجی‌ها سرریز می‌شود.

۲۰ میلیون ایرانی که روزانه ۴۰ میلیون ساعت را صرف گشت و گذار در فضای مجازی بازی‌های رایانه‌ای می‌کنند ایران را به کشور اول خاورمیانه در این صنعت تبدیل کرده‌اند. اما روی تلخ ماجرا زمانی است که بدانیم بازی‌های داخلی با محبوبیتی پنج درصدی در مقابل محبوبیت ۹۵ درصدی بازی‌های خارجی مغلوب شده‌اند.

آمارها از ۱۴ میلیارد ساعتی سخن می‌گویند که ایرانی‌ها صرف بازی‌های رایانه‌ای می‌کنند و اگر این پیش فرض که وقت طلاست را قبول داشته باشیم آن‌گاه ضرری که بازی به گیمرهای ایرانی که قسمت اعظم آنها جوانان زیر ۲۴ سال هستند می‌زند چندین برابر چیزی است که در نگاه اول ممکن است به نظر برسد. در حقیقت زمانی را که یک جوان می‌توانست صرف پژوهش، علم اندوزی، مهارت‌آموزی یا گذران وقت با خانواده و دوستان کند به بازی کردن اختصاص می‌دهد و همین مساله باعث عقب راندن او از جریان معمول زندگی می‌شود و هزینه مادی کلان بازی‌ها به‌علاوه ضررهای دیگری که به زندگی افراد می‌زنند باعث می‌شود آنها به حاشیه رانده شوند.

۶۷ درصد گیمرها زیر ۲۴ سال هستند

نشریه تکنولوژیک Techcrunch اقدام به انتشار آماری جالب توجه از بازار بازی‌های موبایل در ایران کرده است که داده‌های آن را از طریق بررسی ۸۳۷ گیمر موبایل و طراحان بازی موبایل بر روی شبکه پیام‌رسان لاین در تاریخ ۲ تا ۱۰ ژانویه به دست آورده است. اکثریت جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران (در حدود ۶۰ درصد) زیر ۳۰ سال هستند، در نتیجه چندان تعجبی ندارد که ۶۷ درصد گیمرهای موبایل زیر ۲۴ سال باشند.

ایران همچنین بالاترین نرخ سواد نسبت به جمعیت را در دنیا دارد در نتیجه باز هم تعجبی ندارد که ۶۳ درصد از گیمرهای موبایل در ایران دانش‌آموز باشند. ۸۰ درصد از این افراد مجرد بوده و ازدواج نکرده‌اند و گزارش‌ها حاکی از آن است که در حدود نیمی از آنها (۴۷ درصد) درآمدی کمتر از ۵۷۱ دلار در ماه دارند. درباره درآمدها و پرداخت‌های حاصل از بازی، طراحان بین‌المللی به دلیل تحریم‌ها قادر به محلی‌سازی درگاه‌های پرداخت در ایران به ویژه شتاب و شاپرک نیستند.

این موضوع مشکلات زیادی را برای گیمرهای ایرانی که اغلب جوان، مجرد و کم درآمد هستند ایجاد کرده است. تقریبا یک نفر در هر پنج نفر -حدود ۱۹ درصد – از گیمرهای ایرانی هر ماه اقدام به انجام خرید‌های داخل بازی یا in-game می‌کنند. سایر تراکنش‌ها از طریق فروشگاه‌های ثانویه‌ای صورت می‌گیرد که به نوعی با درگاه‌های پرداخت محلی ایران همگام هستند. ۶۰ درصد از این گیمرها در ماه کمتر از پنج دلار و ۱۹ درصد بین پنج تا ۲۰ دلار در ماه برای بازی‌ها هزینه می‌کنند. درباره مجموع کل استفاده از بازی‌های موبایل، ۶۷ درصد از گیمرهای ایرانی چندین بار در روز مشغول بازی کردن هستند و ۱۹ درصد حداقل روزی سه ساعت بازی می‌کنند و ۳۴ درصد بین یک تا سه ساعت مشغول بازی هستند.

ایرانی‌ها سالانه ۲۰۰ میلیارد به جیب سوپرسل می‌ریزند

در لیست بازی‌های آنلاین محبوب ایرانی می‌توان کلش آو کلنز را صدرنشین دانست. بر اساس آمارهای منتشرشده روزانه بیش از ۳۰ میلیون نفر در دنیا در حال انجام این بازی هستند. درآمد روزانه این بازی دو میلیون و ۴۰۰ هزار دلار است و جالب است بدانید که کلش آو کلنز روزانه رقمی حدود ۵۰ میلیون تومان در ایران درآمد دارد، یعنی ایرانی‌ها سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان به جیب سوپرسل (شرکت سازنده این بازی) می‌فرستند.

شروع این بازی در ابتدا رایگان است اما ادامه دادن بازی رایگان تمام نمی‌شود، از یک مرحله‌ای به بعد بدون پرداخت هزینه نمی‌توان انتظار ارتقا در بازی را داشت و این زمانی اتفاق می‌افتد که فرد ماه‌هاست به این بازی ورود پیدا کرده است و ادامه ندادن و پیشرفت نکردن در بازی کار غیرممکنی است. عبدا… ۲۵ ساله یکی از طرفداران پر و پا قرص بازی محبوب ایرانی‌ها یعنی کلش آو کلنز است. او حداقل روزی چهار ساعت از وقتش را به بازی کردن اختصاص می‌دهد، اما این انتهای ماجرای هزینه کردن برای بازی نیست و بازی هزینه‌های مالی هم دارد. او در این باره می‌گوید: «کلش آو کلنز بازی مورد علاقه من است و مواردی پیش آمده است که برای آن پولی پرداخت کنم ولی معمولا هزینه من به نسبت دوستانم چندان بالا نیست.

بعضی از دوستانم ماهانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان برای این بازی هزینه می‌کنند. افراد شاخ هم که هزینه‌های یک میلیونی دارند. بعضی‌های دیگر هم از همان آغاز ۱۰ تا ۲۰ میلیونی هزینه می‌کنند و هزینه‌های بعدی هم متعاقب این هزینه اولیه به صورت ماهانه پرداخت می‌شوند.» با استناد به سخنان این بازیکن حرفه‌ای می‌توان گفت که کلش آو کلنز برای جوانان ایرانی سالانه به طور متوسط بین یک تا ۱۲‌میلیون هزینه دارد. عبدا… در ادامه حرف‌هایش به نکته جالبی اشاره می‌کند: «بازی کردن بعضی وقت‌ها زندگی روزمره آدم را مختل می‌کند، در مهمانی مشغول بازی هستی، کافه می‌روی بازی می‌کنی، مشتری می‌آید تو باز هم در حال بازی کردن هستی.

این دقیقا همان اعتیاد به مواد مخدر است منتها با این تفاوت که جسم انسان ویران نمی‌شود.» معتادان به اینترنت به کسانی گفته می‌شود که ساعات بسیار طولانی را در طول روز به گذران وقت در اینترنت و فضای مجازی اختصاص می‌دهند به نحوی که عملکرد شغلی و تحصیلی آنها تحت تأثیر قرار می‌گیرد. طبق آمار انجمن روانپزشکان ایران، مبتلایان به اعتیاد اینترنتی در کشورمان به مرز ۳۳ درصد رسیده‌اند در حالی که آمار جهانی ۲۵ درصد اعلام شده است. بخش عمده‌ای از این اعتیاد اینترنتی هم به بازی‌های آنلاین بازمی‌گردد.

اعتیاد به اینترنت در دنیا به حدی فراگیر شده است که متخصصان حوزه بهداشت و سلامت از راه‌اندازی مراکز ترک اعتیاد در حوزه فناروی سخن رانده‌اند. «بازی کردن زندگی من را مختل کرده بود، حتی چند بار هم باعث دعوای بین من و خانواده‌ام شد.» صادق ۲۰ ساله در همان جمله‌های اول تیر خلاص را می‌زند و زمانی که از ۱۲ ساعت بازی در روزهای تعطیل سخن می‌گوید، عمق فاجعه از این هم بیشتر می‌شود. او در ادامه می‌گوید: «من زمانی که هیچ کس بازی کلش آو کلنز را بلد نبود در بالاترین مراحل بودم و بعد لول خودم را با قیمت یک میلیون به دایی‌ام فروختم. البته لول ۱۰۳ که من آن موقع به قیمت یک میلیون فروختم الان قیمتی ندارد چون بازیش زیاد شده است.»

صادق در حال حاضر در دوران ترک است و دلایل اعتیادش به این بازی را چنین بیان می‌کند: «این بازی اعتیادآور است و دغدغه فکری فرد می‌شود، به نحوی که احساس می‌کنی اگر به آن سر نزنی از دنیا عقب مانده ای. پیشرفت در این بازی تبدیل به خوره‌ای می‌شود که به جان آدم می‌افتد و رها شدن از آن کار سختی است.» دستیابی به یک اکانت معمولی در کلش آو کلنز سه ماه زمان می‌برد و افراد هرچه پول بیشتری پرداخت می‌کنند می‌توانند اکانت‌های بزرگ‌تر و با امکانات بیشتری دریافت کنند.

خرید و فروش اکانت‌ها تبدیل به یک منبع درآمدزایی برای کاربران این بازی در دنیای مجازی و واقعی شده است. حتی سایت‌هایی هم در زمینه خرید و فروش اکانت فعال شده‌اند که افراد از طریق گذاشتن آگهی در این سایت‌ها می‌توانند دست به خرید و فروش اکانت‌هایشان بزنند، در یکی از سایت‌های پر رفت و آمد در این زمینه قیمت فروش اکانت بر اساس لولی که فرد در آن قرار دارد، از ۵۰۰ هزار تومان آغاز شده و تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هم می‌رسد.

منبع: برسام

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد