بانک مرکزی با استخراج بیت کوین موافقت کرد

به گزارش فناوری فرهنگی، ناصر حکیمی افزود: همانطور که انتشار اسکناس به عنوان ابزار پرداخت در انحصار بانک مرکزی است انتشار رمزارز‌هایی که پشتوانه‌ای مانند طلا، فلزات گرانبها و رمزارز‌های جهان روا دارند در انحصار بانک مرکزی است یعنی همانطور که کسی در کشور نمی‌تواند اسکناس چاپ کند نمی‌تواند رمزارز با پشتوانه طلا، فلزات گرانبها و ارز‌های جهان روا منتشر کند.

وی اضافه کرد: البته این به معنی آن نیست که کل بحث رمزارز‌ها در انحصار بانک مرکزی است بلکه رمز ارز‌ها کاربرد‌های بسیار گوناگونی دارد که یکی از این کاربرد‌ها استفاده به عنوان ابزار مالی در بازار سرمایه است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: َآنچه مدنظر بانک مرکزی بوده و در بیانیه آمده است این است که انتشار و تولید رمز ارز در بازار پولی و به عنوان ابزار پرداخت در انحصار بانک مرکزی است و در این باره دادن مجوز به غیر در برنامه بانک مرکزی نیست.

حکیمی گفت: رمزارزی مانند بیت کوین، جهان رواست و در داخل کشور محدود نیست بلکه در خارج از کشور تولید می‌شود بعضی از این رمزارز‌ها ناشر دارد و برخی دیگر استخراج می‌شود بنابراین استخراج رمزارز با اینکه کسی آن را انتشار دهد متفاوت است.

وی افزود: آنچه که در بیانیه بانک مرکزی آمده این است که کسی در داخل کشور پدیده فناورانه را به بهانه پشتوانه منتشر نکند و در ازای مبلغ پولی نفروشد و به عنوان ابزار پرداختی مانند ریال استفاده نکند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: در احکام دیگر بیانیه بانک مرکزی نیز آمده که استفاده از سایر رمزارز‌های جهان روا مانند بیت کوین در بحث پرداخت، معامله، خرید و فروش براساس مصوبه شورای عالی پولشویی ممنوع است.

حکیمی گفت: البته تاکید می‌کنم خرید و فروش و پرداخت با استفاده از رمزارز‌هایی که خاصیت پولی دارند با استخراج آن متفاوت است در واقع استخراج فرآیندی کاملا جداگانه‌ای است که می‌تواند به عنوان یک فعالیت مدنظر قرار گیرد البته این موضوع با توجه به ابعاد فرابخشی آن در دولت در حال بررسی است که بعد از جمع بندی در دولت، اطلاع رسانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه فعالیت خرید و فروش رمزارز‌ها از طریق صرافی‌ها غیرقانونی است گفت: صرافی‌های غیرمجاز هم از دی ماه ۹۶ در این باره ممنوعیت دارند یعنی تمام صرافی‌ها و بانک‌ها مطابق مصوبه شورای عالی پولشویی از خرید و فروش رمزارز‌ها منع شدند البته تبلیغاتی که از خرید و فروش رمزارز‌ها در صرافی‌ها مشاهده می‌شود مربوط به سایت‌هایی است که به صورت غیرمجاز خرید و فروش رمزارز‌هایی مانند بیت کوین را انجام می‌دهند.

بانک مرکزی دو هفته قبل در بیانیه‌ای استخراج هرگونه رمزارز را در انحصار بانک مرکزی اعلام کرد

منبع: تابناک

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد