بایدو از جستجوهای روی نقشه ازدحام جمعیت را پیش بینی می کند

به گزارش فناوری فرهنگی،بایدو داده‌های عظیمی برای کاویدن را در خود جای داده است. از جمعیت ۱.۳۵ میلیارد نفری کشور چین، ۶۵۷ میلیون نفر از این جستجوگر استفاده می‌کنند و نزدیک به ۳۰۲ میلیون نفر از نقشه بایدو بهره می‌برند.

تحقیقات بایدو  نشان می‌دهند که چگونه ردپاهای دیجیتال که توسط کاربران اینترنت برجای مانده است می‌تواند منجر به درک تحرکات شهری شوند. اطلاعات بدست آمده توسط بایدو در حال حاضر به مدیران شهری نشان می‌دهد که خدمات شهری، مسیرهای حمل و نقل عمومی و مراکز تجاری را چگونه طراحی کنند.

این تحقیقات از آزمایشگاهی در بایدو منتشر شده است که وظیفه داده‌کاوی جستجوی افراد در بایدو برای بدست آوردن بینش صحیح از ترندهای اجتماعی (Social Trends) و رفتار کاربران را دارد.

برای پیشبینی شلوغی و تمرکز جمعیت در نقطه‌ایی خاص، محققان بایدو سیستم یادگیری ماشین را طراحی کرده اند که جستجوهای روی نقشه و محل واقعی که کاربر به آن‌جا می‌رود را آنالیز می‌کند.

تصویری از سیستم آنالیز بایدو برای کنترل شلوغی جمعیت

تصویری از سیستم آنالیز بایدو برای کنترل شلوغی جمعیت

این محققان دریافته‌اند که با این سیستم می‌توانند تا سه ساعت قبل از تجمع مردم در نقطه‌ای خاص آن را پیشبینی کنند. همچنین این سیستم با بهره‌گیری از حوادث گذشته، همچون رویداد Eve در سال ۲۰۱۴ که منجر به مرگ ۳۶ نفر در شانگهای شد، خطرات احتمالی را به مسئولان ذیربط گزارش می‌دهد.

تکنولوژی مانیتورینگ جمعیت ممکن است به نقشه‌های بایدو هم راه یابد و به شکل نقشه‌های گرمایشی به عموم مردم نمایش داده شود تا از حضور در مکان‌هایی که در حال افزایش جمعیت هستند جلوگیری شود.

سیستم به نحوی طراحی شده است که اطلاعات گردآوری شده از نقشه‌ی کاربران ناشناس باقی بماند ولی برخی معتقدند که این سیستم بایدو می‌تواند به دولت در کنترل و سرکوب آشوب‌های خیابانی کمک کند. سوالی که مطرح می‌شود اینجاست که بین امنیت عمومی در زمان خطر شلوغی و قرار گرفتن ابزار سرکوب در دست دولت‌ها کدام یک باید انتخاب شود؟

 یادداشت مترجم: علی‌رغم اهمیت توسعه و برندسازی موتورهای جستجوگرهای بومی، کشور ما سال‌هاست که نتوانسته است برنامه مشخصی برای پیاده‌سازی آن را اجرایی کند. یا هیچ‌ حمایتی نبوده و یا اگر بوده نتیجه کار دل‌نشین و کارا نبوده است.

منبع: زمانا

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد