باید از تبدیل فضای مجازی به بستر انجام جرائم جلوگیری شود

به گزارش فناوری فرهنگی، محمدمهدی شیرمحمدی  با بیان اینکه فضای مجازی از محوری‌ترین مسائل عصر حاضر است اظهار کرد: در همین راستا وجود امنیت در خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب آسایش و آرامش بیشتر می‌شود.

وی گفت: فناوری اطلاعات همراه با مزیت‌های فراوانی که با خود آورده و دولت ها و مردم از آن استفاده می‌کنند مورد توجه سرویس‌های جاسوسی و بسیاری از متخلفان و سودجویان بوده و هست، از این حیث، پلیس «فضای تولید و تبادل اطلاعات» در کشور جایگاه ویژه‌ای دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه فضای سایبری همچون فضای واقعی است و حتی قابلیت انجام بیشترین جرائم را دارد افزود: تقویت و تجهیز بیشتر پلیس فتا ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

وی با اشاره به اینکه کاربران فضای مجازی همواره در حال افزایش هستند گفت: با توجه به فراگیر شدن خدمات مبتنی بر اطلاعات و ارتباطات در معرض انواع آسیب‌ها، تهدیدات، تحریف، افشای اطلاعات و قطع سرویس‌های ارتباطی از راه دور و نزدیک هستند.

وی با اشاره به اینکه ابزار مجرمان تغییر کرده و حتی روش آنها گاهی خطرناک‌تر از روش‌های معمولی شده است افزود: ایجاد امنیت وظیفه کارشناسان و برنامه‌نویسان فناوری اطلاعات است اما بسیاری از مواقع فضای مجازی مورد سوء استفاده مجرمان قرار می‌گیرد که در اینجا نقش پلیس فتا بسیار مهم است.

شیرمحمدی اظهار کرد: با توجه به اینکه وظیفه پلیس فتا کاهش مخاطرات برای فعالیت‌های علمی، اقتصادی، اجتماعی در جامعه‌ی اطلاعاتی است این نیروی پرتلاش و باهوش همواره باید مورد توجه باشد و تقویت شود.

وی ادامه داد:  در بسیاری از موارد پلیس فتا باید از تبدیل فضای مجازی به بستر انجام جرائم جلوگیری کند و در مراکزی چون مدارس و دانشگاه‌ها نسبت به آگاهسازی قشر جوان و آینده‌ساز و فرهنگسازی اقدام کند.

این کارشناس امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات تصریح کرد: عصر حاضر فضایی است که قدرت‌ها در آن جنگ‌ها را ترکیبی برنامه‌ریزی می‌کنند که یکی از مهمترین آنها جنگ سایبری است.

وی ادامه داد: حملات سایبری روزانه در اقصی نقاط جهان اتفاق می افتد و از سویی سرویس‌های جاسوسی با برنامه‌ریزی دقیق و هوشمندانه حملات وسیع و گسترده ای را سامان می‌دهند که یکی از این نمونه حمله‌های مورد استفاده بر ضد کشور ما استاکس نت بود که خسارات بسیار زیادی را به ما تحمیل کرد.

 شیرمحمدی گفت: آموزش مداوم کارشناسان و برنامه‌نویسان فناوری اطلاعات نسبت به امنیت فضای سایبر یک ضرورت جدی در عصر کنونی است که هرچه اطلاع‌رسانی‌ها و اقدامات بیشتر باشد می‌تواند به افزایش امنیت در این فضا کمک کند.

وی افزود: اکنون که بسیاری از رابطه‌های مالی، تجارت الکترونیک و بانکداری اینترنتی در فضای مجازی شکل گرفته مردم باید بیشتر در خصوص حفظ اسرار حساب‌های مالی و کلمات عبور دقت داشته باشند تا زمینه سوء استفاده در این بخش به شدت کاهش یابد.

این کارشناس امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهار کرد: اینکه پلیسی تخصصی برای فضای مجازی تعریف می‌شود و هزینه‌های فراوانی برای توسعه تکنولوژی‌ها در توسعه فناوری اطلاعات صورت می‌گیرد همپا و متناسب با آن پلیس فتا هم باید تقویت شود تا چالش‌های امنیتی و تهدیدهای مربوطه در این حوزه هم موجب خسارت برای کشور نشود.

منبع:فارس

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد