باید در عرصه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی خودکفا شویم

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی ظهر پنجشنبه در دیدار وزیر آموزش و پرورش و برخی از معاونان وی، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام موسی بن جعفر (ع) اظهار کرد: معروف است، شخصیت انسان یک مثلث است که اضلاع آن را خانه، مدرسه و جامعه تشکیل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: هر کدام از این اضلاع اثری دارند، اما مدرسه به واسطه برنامه‌ای بودن و نقش عمیقی که در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان دارد، بیش از دو ضلع دیگر می‌تواند منشاء آثار باشد.

این مرجع تقلید ادامه داد: تأثیری که مدرسه بر روی دانش‌آموزان دارد به مراتب بیشتر از تأثیری است که دانشگاه بر روی دانشجویان می‌گذارد، زیرا دانش آموزان در سِنی هستند که بهتر نقش می‌گیرند و اثر پذیری بیشتری تا دوران دانشگاه دارند.

وی خاطرنشان کرد: من از خانواده‌ای غیر روحانی هستم ولی آنچه سبب شد من به این سمت گرایش پیدا کنم بر می‌گردد به معلم دوران کودکی‌ام که در زمان رضا خان به ما درس فیزیک می‌داد. وی علاوه بر اینکه کم از درس خود نمی‌گذاشت در پایان هر جلسه رساله مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی را می‌آورد و نکاتی ارائه می‌کرد، همین کار معلم من، سبب شد که من در این مسیر حرکت کنم بنابراین نقش معلم خیلی تأثیرگذار است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه در آموزش و پرورش سه اصل مهم وجود دارد که با دست به دست هم دادن آنها یک تعلیم و تربیت درست شکل می‌گیرد گفت: برنامه، کتاب درسی و معلم یا استاد این سه اصل هستند. اگر برنامه خوب باشد، کتاب با موضوعات خوب تدوین شده باشد و معلم هم به رسالت خود به خوبی عمل کند نتیجه بسیار مطلوبی حاصل می شود و مشکلات حل می شود.

وی خاطرنشان کرد: حال اگر کتاب خوب نباشد، برنامه‌ریزی مناسب نبوده و معلم نیز  آموزش های لازم را ندیده باشد، چه نتیجه مثبتی می شود انتظار داشت! با این شرایط نمی‌توان انتظار داشت که مشکلات جامعه برطرف شود، بنابراین آموزش و پرورش باید نسبت به این سه موضوع حساسیت لازم را داشته باشد، برای هر کدام حساب ویژه ای باز کند و نسبت به تقویت آن گام‌های مهمی بردارد زیرا تقویت این سه موجب ارائه محصولی ارزشمند خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه گزارش‌های خوبی ارائه کردید ولی نکته‌ای که باید نسبت به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید ارزش مسئله اطلاع‌رسانی و دقت در این موضوع است گفت: وزارتخانه باید یک مقدار نسبت به بحث اطلاع‌رسانی همت بیشتری داشته باشد و از مقوله اطلاع رسانی حمایت کند، با اینکه من اخبار را رصد می‌کنم، اما مطالبی که ارائه شد را تازه شنیده‌ام.

وی خاطرنشان کرد: با اطلاع‌رسانی، جامعه نسبت به اقدامات، برنامه‌ها و طرح‌های خوب نهادها، سازمان‌ها و وزارتخانه مهمی همچون آموزش و پرورش آگاهی پیدا می‌کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه تربیت دانش‌آموزان متناسب با نیازهای جامعه باشد، گفت: کارخانه‌ای را فرض کنید، محصول خوبی تولید می‌کند اما وقتی وارد بازار می‌شود، مشتری ندارد، همین موضوع در تربیت دانش‌آموزان و دانشجویان صدق می‌کند، اگر بدون برنامه و نیازهای جامعه نسل علمی را پرورش دهیم زمانی که وارد جامعه می‌شوند با رکود بازارهای کاری مواجه می‌شوند و تحصیلات آنان بی‌ثمر خواهد بود، اما اگر با برنامه و متناسب با نیازهای جامعه حرکت کنیم کارخانه‌ای با محصولات پر مشتری خواهیم داشت.

وی خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: تجربه نشان داده است که ایرانی‌ها استعداد خوبی دارند، این فرصت امروز در دست آموزش و پرورش است که در رشته‌های مختلف علوم و معارف قرآن، نهج البلاغه، صحیفه، احکام و مبانی اسلامی نسل جوان و نوجوان را تربیت کنند، شاید تفاوت‌هایی در میان استان‌ها وجود داشته باشد ولی در کل ایرانی‌ها استعداد عالی دارند.

این مرجع تقلید با اشاره به رونمایی از کتب کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی تصریح کرد: این کنگره قرار است اردیبهشت ماه با رونمایی از 40 اثر از دانشمندان جهان اسلام برگزار شود، جالب است بدانید که بسیاری از این دانشمندان ایرانی هستند.

فضای مجازی هم فرصت و هم تهدید است

وی در محور دیگری از سخنان خود به فضای مجازی اشاره کرد و افزود: در گزارشی که در خصوص فضای مجازی ارائه شد، نسبتا کمی امیدوارم شدم، اما پیش از این هم گفته‌ام فضای مجازی هم فرصت و هم تهدید است. برخی‌ها می گویند بلای مجازی، ولی آنچه واضح است استفاده از این فضا سه آسیب بزرگ برای ما دارد. یکی وقتی از آن استفاده می‌کنیم برده آنها هستیم، می‌توانند در مسائل داخلی و سیاسی ما خراب کاری کنند مانند آشوب‌های گذشته و  مسئله بدآموزی‌هایی که در این بستر فراهم است.

آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: ما باید در عرصه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی خودکفا شویم، باید بتوانیم فضایی امن، با محتوایی پاک و امکانات مناسب در اختیار کاربران قرار دهیم تا دست کم از این سه آسیب جدی رها شویم.

وی عنوان کرد: وقتی اینترنت ارزان و پهنای باند مناسب را در اختیار کاربران قرار دهیم خوب طبیعی است که بسیاری از افراد از بسترهای غربی جدا شده و به فضای مجازی بومی مراجعه می‌کنند و هیچ احتیاجی هم به فیلتر شکن نیز نخواهیم داشت زیرا لفظ فیلتر شکن خودش حساسیت بر انگیز است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران حرف اول و آخر را در منطقه می‌زند، تأکید کرد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در این منطقه حرف اول را می‌زنیم ، رئیس جمهور آمریکا هم شب و روزی نیست که حرفی از ایران نزند، این قدرت، دشمن دارد و هزینه بر است. باید جمعیت را ساخت، آموزش و پرورش باید در این عرصه گام بردارد، برنامه‌ریزی کند، کتاب تالیف کند تا نسل امروز ، نسلی معتقد به انقلاب، نظام، اسلام و دین باشد.

وی تصریح کرد: چیزی که حفظ و بقای نظام و انقلاب را تضمین می‌کند حضور جوانانی با اعتقادات مذهبی است، رمز موفقیت نظام اسلامی در گرو تربیت نسلی معتقد و انقلابی است.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: می‌توانیم نسلی داشته باشیم همانند دوران دفاع مقدس که شب‌ها زیارت عاشورا زمزمه می‌کردند و صبح‌ها دعای ندبه و با اعتقادی که داشتند در مقابل دشمن تا به دندان مسلح ایستادند، امروز نیروهای آمریکایی را ببینید در هر تهاجمی که انجام می‌دهند، عده‌ای فرار می‌کنند، عده ای روانی می‌شوند، عده‌ای خودکشی می‌کنند و این در حالیست که ما به دلیل اعتقادات قلبی که جوانان ایرانی داشتند چنین مسائلی را نداشتیم.

وی تأکید کرد: آموزش و پرورش باید بر روی این موضوع توجه لازم را داشته باشد، برای بقا نیاز به نسلی معتقد داریم، چرا امروز آمریکا و عربستان خواستار از بین رفتن حشدالشعبی هستند؟ چون می‌دانند این جوانان معتقد به پاسداری از کیان و ناموس خود می‌باشند بنابراین با وجود آنان تضعیف عراق سخت می‌شود.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد