با تجاری سازی علوم انسانی پیروز مبارزات فرهنگی و اقتصادی خواهیم بود

به گزارش فناوری فرهنگی، دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام روز نخست سال تحصیلی ۹۸ خود را با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری آغاز کردند. اتفاقی که بنای توسعه نوآوری و فناوری در این دانشگاه را رقم خواهد زد.

سورنا ستاری در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: هدف از ایجاد دانشگاه ها و تامین خرج آنها این است که مردم‌ امیدوارند مشکلات جامعه با مدل های بومی دانشگاه های داخلی رفع شود. باید دانشگاه ها با مدل های بومی و مبتنی بر فرهنگ جامعه شکل گرفته و توسعه یابد.

ستاری در ادامه با بیان اینکه دانشگاه های بومی کشور باید مکانی برای ارتقای کارآفرینی، اشتغالزایی، ارزش آفرینی و نفوذ دهی فرهنگ داخلی کشور به دنیا باشند‌ افزود:امروز نسل جدیدی از کارآفرینان به جامعه تزریق شده اند که این نسل با نگاه درست به علوم انسانی مسیر پیشرفت و توسعه کشور را هموار می کنند.

علوم انسانی بر اساس فرهنگ عمومی جامعه در کشور توسعه می یابد

رییس ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز  توسعه علوم انسانی را مورد توجه قرار داد و گفت: علوم انسانی بر اساس فرهنگ عمومی جامعه در کشور توسعه می یابد.این روزها نمود علوم انسانی در کشور به نوشتن کتاب خلاصه شده است؛ اما نوشتن کتاب به تنهایی دردی از جامعه دوا نمی کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری  در ادامه عنوان کرد: نوشتن کتاب بدون ارائه راهکار، به درد جامعه نمی خورد. در این شرایط شما در اتاقی، کتاب راه های رفع معضلات اجتماعی را می نویسید و در اتاقی دیگر فرزندان شما با کتابها، اسباب بازی ها و بازی های کامپیوتری خارجی سرگرم هستند.

رییس ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی ادامه داد:کشف نفت بزرگ ترین خیانت به فرهنگ و بوم این کشور بود. خیانتی که اصالت فرهنگی را از ما گرفت و بازار داخلی را فلج کرد. پایه های اقتصاد دانش بنیان صیانت از بازار داخلی است. بازاری که هویت کشور را ترسیم می کند و تضمینی برای تحقق آینده اقتصاد دانش بنیان کشور است.

رییس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان  در ادامه با بیان اینکه بازسازی فرهنگ عظیم ایرانی تنها با توسعه علوم انسانی در کشور رخ می دهد افزود: تجاری سازی علوم انسانی حلقه مفقوده کشور است که برای پیروزی در مبارزات فرهنگی و اقتصادی به این علم کاربردی نیاز داریم.

سورنا ستاری در ادامه مفاهیم ایثار و از خودگذشتگی را یادآوری کرد و گفت: ما نیاز به بازآفرینی برخی مفاهیم بومی در کشور داریم. مثلا باید به شرکت های دانش بنیان و خصوصی یادآوری کنیم که با از خود گذشتگی و ایثار می توانند ایران را به خودکفایی و خودباوری برسانند. مفاهیمی که در دیگر کشورها خریداری ندارد و نامفهوم است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری دانشگاه امام صادق علیه السلام را مهد دانشگاه های مبتنی بر مفاهیم بومی کشور خواند و افزود: این دانشگاه، جایی است که می تواند با تکیه بر فرهنگ داخلی، معضلات و مشکلات اجتماعی را رفع کند. این معضلات با توسعه زیست بومی نرم و هویت ساز رفع می شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر تکمیل مرکز نوآوری و رشد دانشگاه امام صادق تاکید دارد و از شکل گیری پارک علم و فناوری در اطراف این دانشگاه استقبال می کنیم و معتقدیم که این پارک می تواند با محور توسعه فناوری، شرکت های مختلفی را در علوم انسانی در دل خود جای دهد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری  در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: بازار ایران باید به گونه ای تقویت شود که در کنار محصولات خارجی موجود در آن، بتواند خودی نشان دهد و مردم به خرید محصولات ایران ساخت راغب باشند و در خارج از کشور نیز حرفی برای گفتن داشته باشند. برای ما خوب نیست که هویت و اصالت بازار خود را از دست بدهیم. ایران روزی آقای علم و فرهنگ در دنیا بود که باید آن روزهای تاریخی و با عظمت را دوباره بازسازی کنیم.

 

باید دانشگاه ها به بخشی از فرهنگ، اقتصاد و اجتماع تبدیل شوند

ستاری با اشاره به اینکه دانشگاه باید جزیی از جامعه و فرهنگ کشور باشد، تصریح کرد: باید دانشگاه ها دیوارهای خود را حذف کنند و به بخشی از فرهنگ، اقتصاد و اجتماع تبدیل شوند. این دانشگاه ها باید محور توسعه کشور باشند و از علوم انسانی که روح همه علوم است بهره بگیرند.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان با بیان اینکه علوم انسانی، انسان ساز است گفت:علوم انسانی ، علمی است که ارتباط مستقیمی با فرهنگ و اصالت ایران و ایرانی دارد. به همین دلیل باید راه های توسعه این علم کاربردی و پایه را در دانشگاه ها، کشور و فضای حاکم بر اقتصاد کشور هموار کنیم.

رییس ستاد حوزه فناوری حوزه انرژی با اشاره به اینکه پژوهش با پول دولت به محصول منجر نمی شود گفت:این پژوهش ها باید در بطن شرکت های خصوصی و توسط مردم صورت گیرد تا منتج به محصول و نتیجه شود. هویت پول دولتی به گونه است که محصولی از دل ـن بیرون نمی آید.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین عنوان کرد: هدف از ایجاد دانشگاه حل مسایل و معضلات جامعه است. این دانشگاه ها باید تلاش کنند با کمک گرفتن از فرهنگ داخلی راه های توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور را بیابند و به کار ببندند.

سورنا ستاری افزود: امروز بیشتر از هر دوره تاریخی دیگر در حوزه آموزش هزینه می کنیم؛ اما کمتر نتیجه می گیریم که این موضوع به دلیل فاصله گرفتن از فرهنگ و اصالت ایرانی و نفوذ نفت به اقتصاد کشور رخ داده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در پایان گفت: باید به حوزه تجاری سازی علوم انسانی ورود کنیم. زیرا این علم می تواند به شکوفایی فرهنگ ایرانی و مقتضیات بومی کشور کمک کند.

 

ایجاد پارک علم و فناوری علوم انسانی ضروری است

حجت الاسلام حسین‌علی سعدی رییس دانشگاه امام صادق (ع)نیز در این مراسم، گفت: دانشگاه امام صادق در گام دوم انقلاب تلاش می کند که تمدن نرم را در کشور توسعه دهد. تمدنی که با حمایت از ایده های خلاق و نو ایجاد می شود.

وی افزود: رسالت تاریخی دانشگاه ما این است که تحولی اساسی در بخش نرم و هویتی تمدن ایجاد کند که این امر با تحول آفرینی در زمینه علوم انسانی میسر می شود.

به گفته سعدی، امروز جنگ نرم مهم تر از جنگ سخت است. این روزها دشمن با اسباب بازی ها و بازی های کامپیوتری خود به فرهنگ کشور هجوم آورده است. اگر کسی بتواند با خلق ایده ای جدید راهی برای این نوع مبارزرات فرهنگی ارائه کند از آن حمایت خواهیم کرد.

وی همچنین تصریح کرد: مرکز نوآوری دانشگاه امام صادق تلاش می کند ظرفیت علوم انسانی را در کشور افزایش دهد و از ظرفیت های موجود دانشگاه به سمت توسعه فرهنگ کشور گام بردارد.

رییس دانشگاه امام صادق در ادامه عنوان کرد: یکی از برنامه های ما در دانشگاه ایجاد پارک علم و فناوری علوم انسانی است که این کار به فعالیت شرکت های حوزه نرم و هویتی کمک می کند.

در انتهای این مراسم با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از نمایشگاه دائمی شهدای دانشگاه امام صادق علیه السلام رونمایی شد.

 

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد