بخش استانی جشنواره فیلم فجر کلید خورد

امسال سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر همزمان با تهران در 30 استان کشور برگزار می شود. بخش استانی جشنواره، از پنج‌شنبه 14 بهمن آغاز می‌شود و تا 21 بهمن ماه ادامه دارد.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، استان یزد یکی از این استان‌ها است که با 16 فیلم میزبان جشنواره فیلم فجر است. علی غیاثی ندوشن مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد طی نشستی با به برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان‌ها اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته این جشنواره به صورت کشوری و متمرکز در تهران برگزار می‌شد. غیاثی‌ندوشن افزود: امسال ١۶ فیلم برگزیده این جشنواره در مراکز تمام استان‌ها اکران شده و در استان یزد از ١۴ تا ٢١ بهمن در محل سینما تک، تعداد ١۶ فیلم جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود. وی با اشاره به اینکه هر روز در ٢ فیلم برگزیده و هر فیلم در دو نوبت اکران می‌شود، گفت:  بخشی از هزینه اکران این فیلم‌ها از طریق فروش بلیت و بخشی هم از طریق یارانه پرداختی وزارت فرهنگ وارشاداسلامی تأمین می‌شود. غیاثی با اشاره به اینکه هر روز در ٢ فیلم برگزیده و هر فیلم در دو نوبت اکران می‌شود، گفت:  بخشی از هزینه اکران این فیلم‌ها از طریق فروش بلیت و بخشی هم از طریق یارانه پرداختی وزارت فرهنگ وارشاداسلامی تامین می‌شود.

**استان کرمانشاه نیز از جمله میزبانان جشنواره فیلم فجر است. نادر حیدریان رئیس اداره امور سینمایی و سمعی و بصری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در مورد این جشنواره گفت: طی این جشنواره ۱۶ فیلم در ۳ سانس و در دو  سینمای آزادی و فرهنگ کرمانشاه اکران می شوند. «فصل نرگس» ،«تابستان داغ» ،«صوفی و دیوانه»، «یادم تو را فراموش»، «سارا و آیدا»، «ماجرای نیمروز»، «دعوت نامه»، «اسرافیل»، «بن بست وثوق»، «چراغهای ناتمام»، «فراری»، «ویلایی ها»، «بدون تاریخ بدون امضا»، «تقصیر من نیست»، «آذر» و «شنل» به عنوان دیگر فیلم های جشنواره فیلم فجر در کرمانشاه یاد کرد، که طی روزهای برگزاری جشنواره به روی پرده می‌روند.

**در شهر مشهد مقدس نیز فیلم‌های جشنواره در سه بسته برای علاقه‌مندان در سه سینما به نمایش در می‌آید. در قالب بسته A فیلم‌های «فراری» ساخته علیرضا داوود نژاد، «سوفی و دیوانه» اثر مهدی کرم‌پور، «ویلایی‌ها» به کارگردانی منیر قیدی، «بدون تاریخ بدون امضا» اثر وحید جلیلوند، «تقصیر من نیست» از اسماعیل میهن دوست،«اشنوگل» از هادی حاجتمند، «آذر» ساخته محمد حمزه‌ای و «شنل» اثر حسین کندری نمایش داده می‌شوند. در قالب بسته C نیز فیلم‌های «زیر سقف دودی» اثر پوران درخشنده، «ماجان» ساخته رحمان سیفی‌آزاد، «دریاچه ماهی» از مریم دوستی، «خفه گی» از فریدون جیرانی، «ایتالیا ایتالیا» اثر کاوه صباغ‌زاده، «سد معبر» ساخته محسن قرایی، «ماه گرفتگی» اثر سیدمسعود اطیابی و«مادری» به کارگردانی رقیه توکلی آماده نمایش شده‌اند. همچنین در بسته E فیلم‌های «سارا و آیدا» اثر مازیار میری، «یادم تورا فراموش» از علی عطشانی، «ماجرای نیمروز» ساخته محمدحسین مهدویان، «دعوتنامه» به کارگردانی مهرداد فرید، «اسرافیل» اثر آیدا پناهنده، «بن بست وثوق» اثر حمید کاویانی، «چراغ های ناتمام» از مصطفی سلطانی و «فصل نرگس» اثر نگار آذربایجانی در سه سینمای هویزه، آفریقا و شهید اصغرزاده نمایش داده می‌شود.

**اهواز هم با اکران ٢٠ فیلم از میزبان سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در استان خوزستان است.محمد جوروند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از برگزاری جشنواره فیلم فجر استانی هم‌زمان با سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در اهواز خبر داد. وی با بیان این که اهواز امسال به مدت ١٢ روز میزبان ٢٠ فیلم جشنواره فیلم فجر خواهد بود، اظهار داشت: این جشنواره از ١۶ تا ٢٧ بهمن‌ماه در دو سینما ساحل و هلال شهرستان اهواز پذیرای علاقه‌مندان به فیلم و سینما خواهد بود. جوروند با اشاره به عدم برگزاری جشنواره فیلم فجر طی سه سال گذشته در اهواز، گفت: خوشبختانه امسال با پیگیری‌های انجام شده شاهد برگزاری مجدد این جشنواره در اهواز خواهیم بود. باید تلاش شود تا شرایط برای اکران بهتر فیلم‌ها بیش از گذشته فراهم شود. وی با بیان این‌که باید هنر و صنعت سینمای فاخر ایران در جامعه اسلامی نهادینه شود، یادآور شد: قبل از دولت تدبیر و امید به دلیل کم توجهی به حوزه سینما، شاهد بحران در این عرصه بودیم اما با روی کار آمدن دولت یازدهم این کاستی به مرور کاهش داشته است.

** بیرجند امسال و برای دومین بار در آمفی تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی مهمان جشنواره فجر است. سیدعلی زمزم با اشاره به اکران فیلم‌های این جشنواره در مراکز استان‌ها از ١۶ تا ٢۶ بهمن ماه گفت: قرار است بعد از انتخاب و معرفی آثار ٢٠ فیلم در۴٠ سئانس در آمفی تئاتر فرزان این اداره کل اکران شود. معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان این که از ١۶ تا ٢۶ بهمن ماه فیلم‌های منتخب سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در بیرجند اکران می‌شود، اظهار داشت: این رویداد بزرگ با هدف ایجاد فضای اکران فیلم‌های فاخر تولید ملی در استان و بهره‌مندی اقشار مختلف و علاقمندان به حوزه فیلم و ایجاد فضای سینمایی در بیرجند برگزار خواهد شد. امسال برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره از ظرفیت‌های بخش خصوصی نیز کمک گرفته می‌شود تا شرایطی به وجود بیاید که بخش عمده‌ای از هم‌استانی‌ها، بتوانند فیلم‌ها را ببینند.

**در استان فارس معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان درباره برگزاری شانزدهمین جشنواره فیلم فجر استانی با بیان این که شیراز امسال به مدت ١٠ روز میزبان ٢٢ فیلم جشنواره فیلم فجر خواهد بود، اظهار داشت: این جشنواره از ١۶ تا ٢۶ بهمن ماه با ۴ اکران روزانه در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس پذیرای علاقه‌مندان به فیلم و سینما خواهد بود. مهدی رنجبر در خصوص زمان اکران این ٢٢ فیلم نیز گفت: زمان‌بندی اکران فیلم‌ها هنوز مشخص نیست اما برای جلوگیری از فشردگی اکران‌ها در تلاش هستیم تا با رایزنی با وزارتخانه و همچنین سازمان امور سینمایی، اکران فیلم‌ها را به صورت همزمان در دو سالن داشته باشیم. معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در تشریح بیشتر این موضوع ابراز داشت: براساس تمهیدات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان امور سینمایی، اکران فیلم صرفاً در سالن‌هایی با ظرفیت بیش از ۵٠٠ نفر امکان‌پذیر است و هر استان تنها می‌تواند در یک سالن اکران داشته باشد، اما با توجه به کثرت علاقه‌مندان به سینما در استان فارس، رایزنی‌هایی را با وزارتخانه و سازمان امور سینمایی انجام می‌دهیم که در صورت امکان، سالن دومی را به استان فارس اختصاص دهند که اگر مورد موافقت قرار گیرد به احتمال قوی سینما سعدی شیراز به عنوان سالن اکران فیلم‌های فجر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. رنجبر در همین زمینه، به تلاش شهرهای مشهد، اصفهان و تهران برای در اختیار گرفتن سالن دوم اشاره و خاطرنشان کرد: این قول را به مردم می‌دهیم که پس از تهران، اولین استانی باشیم که علاوه بر امکان اکران در ٢ سالن، برای نخستین بار جشنواره فیلم فجر را در یکی از شهرستان‌ها نیز برگزار کنیم. رنجبر در ادامه گفت: نبود ظرفیت کافی به لحاظ استانداردهای وزارتخانه و سازمان سینمایی باعث شده تا حضور سینماهای خصوصی در جشنواره امکان پذیر نباشد. معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در ادامه تهیه بلیت جشنواره را از طریق سایت سینماتیکت امکان‌پذیر دانست و گفت: امسال شاهد برگزاری جشنواره به مراتب پربارتر از سال‌های قبل خواهیم بود چرا که فیلم‌های ارائه شده به جشنواره به لحاظ کیفی و کمی در سطح بالایی قرار دارند. نکته حائزاهمیت دیگر این است که فیلم‌ها به صورت همزمان با تهران در شیراز به نمایش درمی‌آیند و هیچ اکرانی را زودتر و یا دیرتر از تهران نخواهیم داشت. رنجبر با بیان این که بیش از ٨٠ درصد فیلم‌های جشنواره امسال در شیراز به نمایش درمی‌آید، اظهارداشت: امسال از ١۶ تا ٢۶ بهمن هر روز ٢ فیلم در ٢ نوبت اکران می شود که مجموعاً هر روز ۴ اکران را تجربه خواهیم کرد. در عین حال رایزنی‌های لازم برای حضور عوامل تولید فیلم همزمان با اکران در شیراز انجام می‌شود که امیدواریم توأم با برگزاری کارگاه‌ها و ورک‌شاپ‌های آموزشی باشد.

**بجنورد امسال و برای دومین بار در سینما گلشن میزبان جشنواره فیلم می‌شود. سرپرست معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با اشاره به اکران فیلم‌های این جشنواره در مراکز استان‌ها از ١۶ تا ٢۶ بهمن ماه گفت: قرار است بعد از انتخاب و معرفی آثار ٢٠ فیلم در۴٠ سئانس در سینما گلشن بجنورد اکران شود. ابوالحسن حیدری با بیان اینکه از ١۶ تا ٢۶ فیلم‌های منتخب سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در بجنورد اکران می‌شود، زمان اکران فیلم‌ها را ساعت ١۴، ١۶، ١٨ و ٢٠ اعلام کرد. وی اظهار داشت: این رویداد بزرگ با هدف ایجاد فضای اکران فیلم‌های فاخر تولید ملی در استان و بهره‌مندی اقشار مختلف و علاقمندان به حوزه فیلم و ایجاد فضای سینمایی در بجنورد برگزار خواهد شد. حیدری ادامه داد: فیلم‌های تولیدی می‌تواند اثرات مثبتی در زمینه فیلمسازی در استان‌ها داشته باشد و علاوه بر آن مردم برای رفتن به سینما تشویق می‌شوند.برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره از ظرفیت‌های بخش خصوصی نیز کمک می‌گیریم و شرایطی را به وجود می‌آوریم که بخش عمده‌ای از هم‌استانی‌ها بتوانند فیلم‌ها را ببینند.

**به گفته معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی شهر تبریز در این استان میزبان جشنواره فجر خواهد بود. علی محرمی گفت: فیلم‌های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برای دومین بار در ایام دهه فجر امسال در تبریز هم نمایش داده می‌شود و طی آن بیست فیلم از فیلم‌‌های راه یافته به بخش مسابقه جشنواره در دو سئانس به نمایش درمی آید و جدول، زمان دقیق و مکان نمایش فیلم‌ها نیز اعلام خواهد شد. وی افزود: این برنامه با هدف نشاط بخشی فرهنگی بین مردم جامعه به خصوص جوانان و تقویت جایگاه سینما و تشویق عموم به حضور در سینما برای بهره‌گیری از آخرین تولیدات سینمایی و خلاقیت هنرمندان برگزار می‌شود. محرمی دهه فجر انقلاب اسلامی را فرصتی برای مرور و تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و افزود: این اداره کل با تلاش مضاعف و با برگزاری این جشنواره و همچنین جشنواره‌های دیگر با موضوعیت و محوریت دهه فجر دین خود را در برپایی هر چه باشکوه‌تر جشن‌های مردمی کشور ادا می‌کند. وی با اشاره به نقش و اهمیت سینما در رشد و تعالی فرهنگ عمومی گفت: این اداره کل با برگزاری برنامه‌های دیگر فرهنگی در دهه فجر انقلاب اسلامی، در هر چه مردمی کردن و مشارکت دادن اصحاب فرهنگ و هنر و اندیشه استان نقش عمده‌ای را ایفا می‌کند.این برنامه با همکاری انجمن سینماگران استان و انجمن سینمای جوان دفتر تبریز برگزار خواهد شد.

**استان البرز در همسایگی تهران نیز میزبان جشنواره استانی فیلم فجر است. مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرزگفت: فیلم‌های جشنواره، امسال در دو سینمای کرج اکران خواهد شد. سید موسی حسینی کاشانی افزود: برای چهارمین سال متوالی استان البرز میزبان جشنواره فیلم فجر خواهد بود. فیلم‌های جشنواره در البرز هم‌زمان با پایتخت در دو سینمای «پرشین» و «سینما تئاتر ارشاد» واقع در پارک شهید چمران کرج اکران خواهد شد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز به ظرفیت صندلی‌های این دو سینما اشاره کرد و گفت: سینما تئاتر ارشاد با ۴۳۰ صندلی و سینما پرشین با ۱۹۵ صندلی در خدمت علاقه‌مندان به هنر سینما خواهد بود. وی به مساعدت‌های وزیر ارشاد برای اکران هم‌زمان فیلم‌های جشنواره فجر در استان البرز اشاره کرد و گفت: سازمان سینمایی برای اکران هم‌زمان فیلم‌های جشنواره در البرز همکاری لازم را داشته است. مهندس حسینی کاشانی با تأکید بر اینکه تفاهم‌نامه‌های اکران فیلم‌های جشنواره فجر در البرز منعقدشده است، گفت: خوشبختانه میزان فروش بلیت‌های سینما در استان البرز در وضعیتی خوبی به سر می‌برد به‌طوری‌که در مقاطع زمانی مختلف در رتبه دوم و سوم کشوری است.

** در نمایش همزمان سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در استان قزوین، ١۶ فیلم در قالب ٣٢ سانس در سینما مهتاب شهر قزوین اکران می‌شود.  امیر ملاحسنی مسئول روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین افزود: در نمایش همزمان سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، ١۶ فیلم در قالب ٣٢ سانس در سینما مهتاب قزوین اکران می‌شود.

**به گفته محمدرضا علیزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ٢٠ فیلم از فیلم‌های سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در دو سینمای کرمان به نمایش در خواهد آمد. علیزاده افزود: بر اساس پیگیری‌های انجام شده و تعامل با مدیران سینما، فیلم‌های جشنواره فجر در کرمان در دو سینمای مهتاب و شهر تماشا اکران خواهد شد. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: پیش از این قرار بود یک سینما میزبان این رویداد هنری باشد اما با توجه به کثرت علاقه‌مندان به سینما در استان، رایزنی‌هایی را با وزارتخانه و سازمان امور سینمایی انجام داده‌ایم تا سالن دومی را به استان کرمان اختصاص دهند که موفق شدیم این موافقت را بگیریم.این رویداد بزرگ با هدف ایجاد فضای اکران فیلم‌های فاخر تولید ملی در استان و بهره‌مندی اقشار مختلف و علاقمندان به حوزه فیلم و ایجاد فضای سینمایی در کرمان برگزار خواهد شد.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد