برای حمایت از صنعت بازی ایرانی به الکامپ می‌آییم

به گزارش فناوری فرهنگی، چندین سال است که هیچ نمایشگاهی مخصوص بازی‌های ویدیویی در ایران برگزار نمی‌شود و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به سبب تغییر سیاست سال‌های اخیرش به دنبال برگزاری نمایشگاهی بود که جلوه‌های بیرونی بیشتری داشته باشد و حامیان بین‌المللی بیشتری برای محصولات ایرانی پیدا کند.

امسال اما پس از مدتی طولانی الکام گیمز با رویکردی نمایشگاهی برگزار می‌شود و کافه بازار به نوعی مسئولیت برگزاری این نمایشگاه را در دل الکامپ ۹۷ عهده‌دار شده. ۳۱ شرکت بازی‌سازی، ناشر و شتاب‌دهنده در فضایی که توسط کافه بازار مهیا شده قرار است با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند و محصولاتشان را در معرض نمایش بگذارند. 

اما الکام گیمز و کافه‌بازار چه برنامه‌هایی برای بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ دارند؟ «امین امیرشریفی»، مدیرعامل کافه بازار در گفتگو با دیجیاتو به همین سوالات پاسخ می‌دهد. 

امیر مستکین – دیجیاتو: در سال‌های گذشته کافه بازار علاقه چندانی به حضور در الکامپ نشان نمی‌داد اما امسال می‌بینیم که یکی از بزرگترین غرفه‌های سالن استارتاپ‌ها را به خود اختصاص داده است. علت این تغییر رویه چیست و این تغییر تفکر آیا ارتباطی با تغییر مدیرعامل دارد؟

امین امیرشریفی، مدیرعامل کافه‌بازار: با توجه به ماهیت پلتفرمی کافه‌بازار، حضور مستقل این محصول را دارای اولویت و مزیت نمی‌دیدیم. در عین حال نمی‌شود گفت کافه‌بازار در سال‌های قبل در الکامپ حضور نداشته چون به دلیل همین ماهیت پلتفرمی، بیشتر محصولات حاضر در الکامپ و الکام استارز در دوره قبل، اپلیکیشن منتشر شده در کافه‌بازار داشتند و می‌شود گفت که با معرفی اپ خود در کافه‌بازار در غرفه‌های نمایشگاه به نوعی حضور ما را هم نشان می دادند.

امسال اما به خاطر حمایت از راه‌اندازی قدرتمند الکام گیمز، به نمایشگاه آمدیم و حضور پررنگ‌تر و فعالانه‌ای داریم.

برنامه های کافه بازار برای الکامپ ۹۷ چه هستند و قرار است در این غرفه بزرگ چه خدماتی ارائه دهد؟

ما در بخش الکام گیمز، میزبان تعداد ٣١ بازی‌ساز، ناشر و شتابدهنده هستیم. مهم‌ترین و برترین شرکت‌های فعال در حوزه بازی‌سازی که کارهای مهمی در سال‌های اخیر انجام داده‌اند و باعث رشد این صنعت شده‌اند و در این نمایشگاه امکان ملاقات حضوری با کاربران و سایر علاقه‌مندان صنعت بازی‌سازی را دارند.

بسیاری از فعالان صنعت بازی در صحبت‌هایی که با ما داشتند، به فقدان یک نمایشگاه قدرتمند در حوزه بازی‌سازی نقد داشتند و ایجاد چنین نمایشگاه قدرتمندی را باعث دیده شدن بیشتر صنعت، برندینگ و همینطور تعامل مستقیم با کاربران و مردم می‌دیدند. به همین دلیل وقتی امسال متوجه شدیم که الکامپ علاقه‌مند به ایجاد این بخش به عنوان الکام گیمز است، احساس کردیم پتانسیل خوبی برای استفاده از ظرفیت‌های الکامپ وجود دارد؛ نمایشگاهی شناخته شده که توجه‌ها را به میزان خوبی به خود جلب می‌کند.

از این رو تصمیم گرفتیم به شکل قدرتمند وارد شویم تا به واسطه حضور کافه‌بازار در کنار برند الکامپ، برند قوی برای الکام گیمز ایجاد شود تا بتواند راهی که مورد نظر بازی‌سازان است ایجاد کند. در این بین همکاران من با بازی‌سازان چندین و چند جلسه مشورتی برگزار کردند و نظرات ایشان را گرفتیم تا بتوانیم به شکل مناسبی آن را برگزار کنیم.

در سال‌های اخیر پیشرفت‌های تکنولوژیک زیادی داشته‌ایم. با این وجود، به نظرتان نمایشگاه‌های اینچنینی مانند الکامپ باز هم اثرات خود را دارند؟

طبعاً الکامپ باید راه خود را در بین پیشرفت‌ها پیدا کند. راهی که در سال‌های اخیر تلاش کرده با راه‌اندازی برندهای جدید الکام استارز و حالا الکام گیمز ایجاد کند. افراد باهوشی در برگزاری نمایشگاه الکامپ مشغول هستند که می‌توانند ترندهای روز را رصد و با آن‌ها همراهی کنند.

کافه بازار در کدام نمایشگاه‌های خارجی هم شرکت کرده است؟ اساسا یک نمایشگاه ایرانی یا خارجی باید دارای چه سطحی از استاندارد باشد تا کافه بازار بخواهد در آن شرکت کند؟ تفاوت این نمایشگاه‌ها با الکامپ در چیست و چقدر به هم نزدیک هستند؟

۲ سال پیش در نمایشگاه MWC بارسلون حاضر شدیم. به عنوان اولین شرکت ایرانی به این نمایشگاه رفتیم و تأثیر خوبی هم داشت.ما سعی می‌کنیم برای حضور در هر نمایشگاهی برنامه‌ریزی کنیم. در واقع به این شکل نیست که بخواهیم حتماً همه جا حضور داشته باشیم. گاهی می‌بینیم برخی شرکت‌ها در همه نمایشگاه‌ها حاضرند و در برخی اصلاً دلیل حضورشان را متوجه نمی‌شویم و به نظر می‌رسد اکثراً به این دلیل حاضرند که چون همه هستند، آن‌ها هم دوست دارند باشند. ما دوست نداریم دلیل حضورمان این باشد که خیلی از شرکت‌ها هستند، پس ما هم باشیم.

به اهداف حضور در هر نمایشگاهی به طور دقیق فکر می‌کنیم و سعی می‌کنیم برای خودمان بهترین طراحی و نقشه حضور را داشته باشیم تا به اهداف مورد نظرمان برسیم. مثلاً بارها در نمایشگاه کار دانشگاه شریف حضور داشته‌ایم و تیم منابع انسانی برای جذب نیرو در آن برنامه‌ریزی داشته است.

از نظر سطح و شکل برگزاری، تفاوتی که برای من مخصوصاً در سال‌های گذشته که اغلب به عنوان بازدیدکننده حضور داشته‌ام، دیدم این است که به نظرم نمایشگاه الکامپ باید به سمت هویت مشخصی برود. برخی با دادن کالا، خدمات رایگان برای جلب توجه مردم، جلوی غرفه‌های خود صف ایجاد می‌کنند، در کنار همان فضا غرفه‌هایی هست که برای مردم هیچ ندارند و فقط تبدیل به اتاق جلسات شرکت با بقیه کسب و کارهای حاضر در نمایشگاه شده‌اند، در کنارش ارائه برای سرمایه‌گذاران انجام می‌شود و … . همه این‌ها در کنار هم ملغمه‌ای شکل داده که کمی عجیب است.

تصور می‌کنید چرا استارتاپ‌های بزرگ دیگر ایرانی، حال چه آنها که خودشان را یونیکورن می‌دانند چه آنهایی که در مسیر یونیکورن شدن قرار گرفته‌اند امسال استقبال کمتری از نمایشگاه نشان داده‌اند؟

در مورد حضور سایرین در نمایشگاه از نزدیک اطلاع دقیقی ندارم. به هر حال شرایط سخت‌تر اقتصادی و رقابتی، شرکت‌ها را به سمت مدیریت بهتر و هدفمند منابع سوق می‌دهد. اگر آورده‌ی مشخصی در الکامپ برای خود نبینند، شاید تصمیم بگیرند حاضر نشوند.

الکامپ چگونه می‌تواند به رویداد بهتری تبدیل شود؟

با مشخص‌تر کردن اهداف و مخاطبان برگزاری نمایشگاه. یک نمایشگاه لزوماً نباید همه چیز را در خود داشته باشد. الکامپ باید تلاش کند، اهداف مشخصی داشته باشد و برای آن‌ها به بهترین شکل برنامه‌ریزی کند. حتی می‌تواند اهداف مختلف را بخش‌بندی کند و مکان یا زمان متفاوت برایشان در نظر بگیرد. از عنوان الکامپ به نظر می‌رسد چشم‌انداز و ابعاد کار کم و بیش مشخص است اما تعیین دقیق‌تر اهداف و مخاطب نمایشگاه می‌تواند جهت‌دهی بهتری به برگزاری آن در سال‌های آینده داشته باشد.

ممکن است یک نمایشگاه با رویکرد و مخاطب مردمی با نمایشگاهی برای شبکه‌سازی و ارتباط کسب و کارها شکل و جزئیات بسیار متفاوتی داشته باشد. خوب است این‌ها مشخص شود و برایشان برنامه‌ریزی دقیقی شود. امیدوارم یک روز اپلیکیشن قدرتمندی هم برای نمایشگاه الکامپ طراحی شود و در کافه‌بازار با افتخار معرفی شود.

منبع: دیجیاتو

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد