«برنامه خلاق» محور فعالیت‌های سال 97 ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز است

به گزارش فناوری فرهنگی، محمدحسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، با اشاره به این‌که فعالیت محوری سال 97 ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی توجه به «برنامه خلاق» است، گفت: این برنامه ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و تلاش دارد زیست‌بوم شرکت‌هایی که دارای کسب‌وکارهای نوین هستند یا در حوزه صنعت فرهنگی فعال هستند را تقویت و حمایت کند.

سجادی نیری ادامه داد: می‌خواهیم از کسب و کارهای نوین رفع موانع شود و بتوان آنها را در قالب تسهیل‌گری و توسعه بازار حمایت کرد. در این راستا این آیین نامه با همکاری معاونت سیاست‌گذاری معاونت علمی و مرکز فناوری‌های راهبردی و مجموعه مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان تدوین شد و نسخه اولیه آن در سال 96 از سوی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ابلاغ شد.

وی  بیان کرد: به همین منظور دبیرخانه‌ای شکل گرفت و یک فرآیند آزمایشی برای شناسایی و ارزیابی شرکت‌های خلاق اجرا شد. مجموعه حمایت‌هایی نیز برای این حوزه در نظر گرفته شد. لذا نمونه‌ای از این طرح در سال 96 اجرا شد و با نظر معاون محترم علمی و فنااوری رییس جمهور مقرر گردید این برنامه در سال جدید به‌عنوان یکی از برنامه‌های محوری این معاونت دنبال شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، هدف از این طرح را توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق عنوان کرد و گفت: تلاش و اقدامی که در این راستا صورت می‌گیرد این است که بتوانیم با همکاری سایر دستگاه‌ها مشکلاتی را که سر راه شرکت‌های خلاق برای ایجاد کسب‌وکار است رفع کنیم. این مشکلات از جنس قانون‌های زائد، بروکراسی‌ها، مجوزهایی که شرکت‌ها باید دریافت کنند و نظایر آن هستند.

وی هدف دیگر از این طرح را به صحنه آوردن حمایت سایر دستگاه‌های دولتی از برنامه خلاق دانست و گفت: برای مثال سازمان فنی و حرفه‌ای، وزارت تعاون، وزارت ارتباطات، وزارت فرهنگ و ارشاد و غیره حمایت‌های جزیره‌ای را در این حوزه ارائه می‌دهند. ما به دنبال این هستیم تا با همکاری همه این دستگاه‌ها مجموعه حمایت‌هایی را برای شرکت‌های خلاق که با الگوهای نوین کسب‌وکار فعال هستند تجمیع کرده و این شرکت‌ها را مورد حمایت قرار دهیم.

سجادی نیری تاکید کرد: این  حمایت‌ها صرفاً مالی نیست. بعضاً از جنس توسعه بازار، تسهیل گری، کمک به بازاریابی، رفع موانع و غیره است. پس تلاش برنامه خلاق علاوه بر تسهیل گری تجمیع حمایت سایر نهادهای دولتی و ارائه آن در قالب یک برنامه مشخص است.

وی همچنین دسته حمایت سوم این طرح را تعدادی از حمایت‌ها دانست که توسط معاونت علمی از شرکت‌های دانش‌بنیان صورت می‌گرفته است و افزود:  امروز تلاش می‌شود تعدادی از این حمایت‌ها مانند کمک به توسعه بازار، کمک برای شرکت در دوره آموزشی، کمک‌های تسهیل گری برای شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی و غیره به شرکت‌های صنایع خلاق نیز ارائه شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، افزود برنامه مدون و مشخص برای حمایت از شرکت‌های صنایع خلاق و توسعه زیست‌بوم شرکت‌های این حوزه وجود دارد. با ابلاغ نسخه جدید آیین‌نامه توسط معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور این حمایت‌ها اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

وی بیان کرد: همچنین در سال 97 برنامه‌ای در حوزه  علوم انسانی و اجتماعی خواهیم داشت. به‌طوری‌که بتوانیم از دانشگاه‌های این حوزه که به سمت ایجاد مرکز نوآوری می‌روند و از شرکت‌هایی که برآمده از حوزه علوم انسانی و اجتماعی هستند حمایت کنیم. برنامه حمایتی این حوزه در اوایل سال 97 اعلام و اجرایی خواهد شد.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد