بزرگترین مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات احداث می شود

به گزارش فناوری فرهنگی، محمد جواد آذری جهرمی در حاشیه انعقاد تفاهم نامه راه اندازی پارک اقتصاد دیجیتال در پارک پردیس و افتتاح فضای اشتراکی شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات در این پارک در جمع خبرنگاران گفت: نمود فعالیت‌های تسهیل گری دولت در دو اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال با تجهیزاتی که فراهم شده رقم می‌خورد که نمونه آنها پارک‌ها فناوری هستند که به خوبی توسعه داده شده اند.

وزیر ارتباطات گفت: نمونه بارز پارک‌ها، پارک پردیس است که اینها محیط‌هایی برای تسهیل گری دولت هستند.

وی با اشاره به ایجاد پارک اقتصاد دیجیتال در پارک پردیس گفت: امروز یک فضای ۳۰ هکتاری در پارک پردیس تحت عنوان پارک اقتصاد دیجیتال راه اندازی می‌شود که نماد همکاری اقتصاد دیجیتال با اقتصاد دانش بنیان است.

وی افزود: با برنامه ریزی های انجام گرفته تا قبل از پایان دولت تمام زیرساخت‌های این پارک اقتصاد دیجیتال آماده می‌شود.

به گفته جهرمی، در کنار پارک پردیس بزرگترین مرکز داده ایران در حوزه مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات در حال احداث داریم و اینجا تبدیل به قطب مرکز داده کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: فاز اول این مرکز مرداد ماه امسال به بهره برداری می‌رسد که ظرفیت را برای خدمات پایشی شبکه ملی اطلاعات مانند پیام رسان ها و موتور جستجو فراهم خواهد کرد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: در واقع یک لایه سخت افزاری و یک لایه نرم افزار و نیروی انسانی هوشمند می‌تواند این فضا را رقم بزنند؛ امیدواریم که دستگاه‌هایی که در این حوزه در فضای مجازی تصدی دارند و یا انحصارهایی دارند، بازنگری‌هایی در مأموریت‌های خود انجام دهند تا به رشد و نمو شرکت‌های نوآور کمک کند.

وی ادامه داد: این شرکتها نیاز به بازار دارند از این رو قدم بعدی ایجاد بازار است و طبیعتاً با رفع انحصار و رقابت شرایطی برای آنها فراهم می‌شود تا بتوانند رشد و نمو بزرگی داشته باشند و یک قوت برای ایران در فضای مجازی رقم بزنند.

جهرمی در ادامه گفت: امروز ۹۵ درصد مردم در سراسر کشور در شهر و روستا به خدمات با کیفیت ۴G دسترسی دارند، اگر یک مقدار ضریب کیفیت را کاهش دهیم این آمار به ۹۸ درصد می‌رسد. صددرصد شهرها و ۸۹ درصد روستاهای ما تحت پوشش ۴G هستند.

وی با بیان اینکه به لحاظ جمعیتی باید همه کشور را تسهیل گری کنیم که دسترسی داشته باشند گفت: البته برنامه ششم توسعه می‌گوید ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار، ولی برنامه‌های ما فراتر از این میزان است؛ ما برنامه داریم تا پایان سال تمام روستاها را به شبکه ملی اطلاعات متصل کنیم.

به گفته جهرمی، ۱۵۰۰ روستا دو هفته پیش متصل به ۴G شدند و هفته آینده یکی از اپراتورهای تلفن همراه با سرمایه گذاری دولت هزار روستا را به ۴G متصل می‌کند.

وی در خصوص برنامه شاد و عدم دسترسی خانواده‌های دانش آموزان به این برنامه گفت: بخشی از دسترسی مربوط به این است که ابزار برای اتصال یا دسترسی به کامپیوتر وجود ندارد.

جهرمی با تاکید بر اینکه البته فضای مجازی را نباید بی ضابطه در اختیار بچه‌ها قرار داد، گفت: ما در این وزارت خانه در این زمینه سرمایه گذاری کردیم و از ابتدای دولت اینترنت مخصوص کودکان را در نظر گرفتیم و امروز هم محصولاتی در این زمینه وجود دارد؛ تبلت‌های مخصوص کودکان اکنون در بازار موجود است تا از فضای مثبت مجازی استفاده کنند.

به گفته وی شرایط بودجه‌ای آموزش و پرورش ایجاب نمی‌کند تبلت را برای دانش آموزان تهیه کنند زیرا هزینه هنگفتی دارد و برنامه بودجه‌ای هم چنین اجازه‌ای به دولت نمی‌دهد.

وزیر ارتباطات افزود: ما حرکتی مردم محور را شروع کردیم که برای برخی از دانش آموزان تجهیزات تهیه کنیم؛ یک سری تبلت مخصوص تهیه کردیم که در برخی مناطق مشکل گشا بود ولی پاسخگو نیست و برنامه دیگری با وزیر آموزش و پرورش شروع کردیم که هفته آینده در این زمینه جلسه داریم تا موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که چگونه از ظرفیت‌های بودجه‌ای خیران بهره ببریم.

وی با اشاره به زیرساخت شبکه شاد ادامه داد: این برنامه مشکلاتی دارد و برخی مدارس این شبکه را کنار گذاشتند و از بله و اسکای روم استفاده می‌کنند.
شاد حضور حداقلی دانش آموزان را دارد ولی باید بپذیریم که در این مدت کوتاه اشکالاتی در این شبکه مشخص شده که نمی‌توان در مدت کوتاه اینها را کتمان کرد باید به وزارت آموزش و پرورش فرصت داد تا گامی برداشته و مشکلاتش برطرف شود.

به گفته وزیر ارتباطات رسانه‌ها باید انتقادات را منتشر کنند تا در فرایند اصلاح لحاظ شود.

جهرمی گفت: درخواست وزیر آموزش و پرورش در هیأت دولت این بود که کمیته مشترکی میان فیروزآبادی و وزارت ارتباطات و وزارت آموزش و پرورش ایجاد شود تا شرایط برای اول مهر را فراهم کنیم؛ ما باید جلسات هفتگی برگزار کنیم و به نتیجه برسیم.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد