بلاتکلیفی صدور مجوز برای متقاضیان جدید فعالیت گردشگری در اینترنت

به گزارش فناوری فرهنگی، این روزها کسب و کارهای اینترنتی به حدی گسترش یافته اند که اگر کسی آشنا به این حوزه نباشد و یا کسب و کار خود را مرتبط با آن قرار ندهد از صحنه فعالیت به صورت سنتی باز خواهد ماند. در این بین اما برخی از افراد فعالیت هایی انجام می دهند که در بسیاری از مواقع کاربران برای اعتماد به آنها دچار سردرگمی می شوند. به عنوان مثال در حوزه گردشگری سایت های زیادی اقدام به اجاره اتاق، فروش بلیت و … می کنند و کاربران فضای اینترنتی نمی دانند که آیا باید به این سایت ها اعتماد کنند و پولی برای خرید خدمات گردشگری به حساب آنها واریز کنند یا خیر. برخی دیگر از هر روشی برای تبلیغ فعالیت خود استفاده می کنند گاه حتی نامتعارف. اکنون باید پرسید جدا کردن این سایت ها و یا اپلیکیشن ها از فضاهای مجازی که مجوز فعالیت دارند و قانونی کار می کنند چطور ممکن است؟

مدتی پیش سازمان متولی گردشگری اقدام به طراحی سامانه ای به نام T نماد کرد تا هر کسی که غیر از مجوز فعالیت در فضای کسب و کار اینترنتی که آن را از سازمان توسعه تجارت الکترونیک دریافت می کند، برای تایید ارائه خدمات گردشگری در همین فضا به سازمان میراث فرهنگی نیز مراجعه کرده و نماد T  را نیز اخذ کند.

این اقدام باعث شد تا با هر سایتی که T نماد را ندارد برخورد شود و در نهایت چند سایت که مدتها بود در حوزه گردشگری فعالیت می کردند، فیلتر و از دسترس خارج شدند. پیرو همین موضوع و با ابراز نارضایتی فعالان این عرصه و بیان اینکه داشتن نماد اطمینان سازمان توسعه تجارت الکترونیک یا همان E نماد برای فعالیت در فضای مجازی کفایت می کند، سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که که لازم نیست این سایت ها T  نماد را هم داشته باشند.

ایجاد سامانه مشترک برای رصد فعالیت های گردشگری و اینترنتی

اکنون برای فعالیت های گردشگری در فضای مجازی کافی است که تنها سازمان میراث فرهنگی نوع فعالیت متقاضی را تایید کند در آن صورت متقاضی با داشتن شرایط لازم E نماد را از سازمان توسعه تجارت دریافت خواهد کرد. در این باره، ولی تیموری که تا چند روز پیش مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری بود و اکنون مدیریت دفتر مناطق نمونه گردشگری را بر عهده دارد به خبرنگار مهر توضیح داده بود که اکنون در ارائه خدمات در حوزه فضای مجازی یک نماد اعتماد داریم که E نماد نامیده می شود. برای صدور این نماد، در مرکز توسعه تجارت کارگروهی شکل گرفته و موضوع فعالیت را مصوب می کند و می گوید که شرایط تخصصی فعالیت در هر حوزه ای را دستگاه متولی مشخص کند. بنابراین اگر کسی بخواهد در فضای مجازی فعالیت گردشگری داشته باشد، سازمان متولی باید شرایط او را احراز کرده و تایید کند. پس از آن درخواست متقاضی به مرکز توسعه تجارت الکترونیک فرستاده می شود و E نماد را می گیرد.

وی در ادامه بیان کرد: سامانه مشترکی بین سازمان میراث فرهنگی، مرکز توسعه تجارت و پلیس فتا به نام مرکز رصد و پایش ارائه خدمات گردشگری در فضای مجازی تشکیل شده است که در آنجا نام و سایت مورد نظر و اینکه متصل به کدام آژانس مسافرتی و یا هتل بوده، مشخص شده است و بر نحوه کار آنها نظارت می شود. ما فهرست فعالان مجاز را به مرکز توسعه داده ایم تا همه بتوانند این فهرست را ببینند.

تیموری بیان کرد: در این میان اختلافی با مرکز توسعه داریم مبنی بر اینکه آنها اصرار دارند اگر کسی به عنوان مثال بلیت و یا تور می فروشد، باید حتما مجوز بند (ب) را داشته باشد . ما به آنها گفته ایم که اگر کسی پروانه کسب و کار داشته باشد برای ما کفایت می کند و از طرف دیگر اگر مورد تایید سازمان میراث فرهنگی باشد مرکز توسعه می تواند نماد اطمینان را به او بدهد اما مرکز توسعه قبول نمی کند. ما گفتیم سازمان میراث فرهنگی متولی گردشگری است از نظر ما حتما لازم نیست که متقاضی یک مغازه و یا فضای فیزیکی داشته باشد او می تواند پس از کسب شرایط لازم، فقط یک بک آفیس داشته باشد پس الزامی برای داشتن مجوز بند (ب)  نیست. این موضوع مورد اختلاف دو دستگاه است که آن را به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارجاع داده ایم تا محرز شود که بلاخره ما باید حکم نهایی را بدهیم یا مرکز توسعه تجارت.

معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی پیش از این شیوه نامه ای برای این موضوع نیز نوشته و ابلاغ کرده بود اکنون ارائه مجوزهای جدید برای فعالیت در حوزه مجازی برای آن دسته از متقاضیانی که مجوز بند (ب) را ندارند، نیازمند تعیین تکلیف معاونت حقوقی ریاست جمهوری است.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد