بیت‌ کوین و مشکلات مربوط به آن

به گزارش فناوری فرهنگی،بیت‌کوین یک ارز دیجیتالی است که ابتدا با ارزشی ناچیز در تبادلات مالی وارد شد اما با گذشت زمان ارزش آن نیز روندی رو به افزایش را طی کرد. با وجود چندین سال از عمر بیت‌کوین هنوز خالق آن مشخص نیست و همین موضوع باعث بروز مشکلاتی در مورد این ارز شده است.

مشاجره‌ی جدیدی بین توسعه دهندگان وب مبنی بر سازنده‌ی بیت‌کوین راه افتاده است. بیت‌کوین یک ارز اینترنتی است که به جای پول به کار می‌رود و در حال حاضر با این ایراد اساسی روبرو است که پشتوانه‌ی حکومتی ندارد و هیچ دولتی در دنیا آن را به رسمیت نشناخته است.

آخرین مجادله در این باره مربوط به “کریگ رایت” کارآفرین استرالیایی بود که ادعا کرد وی خالق بیت‌کوین بوده است. او قول داد که ظرف مدتی شواهدی را برای اثبات صحت این ادعا فراهم می‌کند اما اخیرا اعلام کرده است که شواهد بیشتری در دست ندارد.

با این حال رایت از ادعای خود مبنی بر “ساتوشی ناکاموتو” دست بر‌داشت. تصور می‌شود ناکاموتو تنها یک نام مجازی است که به تولید‌کنندگان بیت‌کوین اطلاق می‌شود. در پایان رایت بابت زیر سوال بردن اعتبار بیت‌کوین از کارشناسان عذرخواهی کرد.

رایت در اظهار نظر خود اعلام کرده است که شناخت خالق بیت‌کوین اهمیت و ضرورتی ندارد و خیلی از کارشناسان هم در این زمینه با او موافق هستند.

“پیتر تاد” یکی از توسعه دهندگان نرم‌افزار هسته‌ی بیت‌کوین می‌گوید: “بزرگ‌ترین دستاورد ساتوشی این است که سیستم بیت‌کوین نیازی به مشارکت وی ندارد. از این رو درگیری برای شناسایی ساتوشی واقعی کاری مضحک است.”

با وجود این که بانک‌های مرکزی ارزهای متعارف را چاپ می‌کنند و بانک‌های تجاری کنترل تراکنش‌های مربوط به معاملات را بر عهده دارند، هنوز هیچ سازمانی مسئولیت پذیرش بیت‌کوین را قبول نکرده است. ضمن این که یکی از دلایل جذب افراد به بیت‌کوین این است که یک سیستم مبتنی بر اعتماد است و هیچ شخص ثالثی در آن دخالت ندارد.

منتقدان بیت‌کوین می‌گویند وجود یک “دیکتاتور خیرخواه” لازم است تا بیت‌کوین را مدیریت کند و معاملات توسط آن را محدود سازد. شخص یا گروهی که بتواند علاوه بر مدیریت به نیازهای کاربران پاسخ دهد.

بیت‌کوین‌ها توسط هزاران رایانه در سراسر جهان تولیدمی‌شوند و به هر رایانه‌ای که بتواند یک پازل ریاضی را ظرف ۱۰ دقیقه حل کند، بیت‌کوین تعلق می‌گیرد. به اولین رایانه‌ای که موفق شود پازل را حل کند ۲۵ بیت‌کوین داده می‌شود که ۱۱۲۵۰ دلار ارزش دارد. با این روش صاحبان رایانه‌ها می‌توانند برای خود سودآوری کنند.

جنگ داخلی

عملا عده‌ی محدودی در مورد هسته‌ی بیت‌کوین تصمیم‌گیرنده هستند.

یکی از آن‌ها “گاوین اندرسون” از کارشناسان بیت‌کوین است که ادعای رایت را مبنی بر ساخت بیت‌کوین قبول کرده است. ناکاموتو کنترل نرم‌افزار بیت‌کوین را از سال ۲۰۱۱ به اندرسون سپرده است و اندرسون هم بعد از مدتی این کنترل را با عده‌ای دیگر به اشتراک گذاشت.

اما وقتی او در عموم اعلام کرد که ادعای رایت را قبول دارد، از طرف توسعه دهندگان مشکوک به دسترسی به مخزن مشترک اطلاعات بیت‌کوین متهم شد.

در ابتدا، توسعه دهندگان این حرکت خود را با دلایل امنیتی توجیه کردند و گفتند که احتمالا سیستم اندرسون هک شده است حال آن که وی این ادعا را تکذیب کرد. هنگامی که خبرگزاری رویتر از پیتر تاد سوال کرد که آیا دسترسی اندرسون به بیت‌کوین همچنان برقرار است یا نه با این پاسخ مواجه شد: “به هیچ عنوان.” و در ادامه گفته شد که این یک “بی‌کفایتی غیر قابل توجیه” است.

اندرسون اعتراف کرد که در شناسایی خالق بیت‌کوین با نوعی سردرگمی مواجه شده است. او در صفحه‌ی توییتر خود نوشت: “بعد از مسائلی که اتفاق افتاد نمی‌توانم به قضاوت‌های خودم اعتماد کنم.”

البته چنین بحث‌ها و منازعاتی جدید نیست. “مایک هرن” به عنوان سرپرست تیم توسعه دهندگان در ژانویه‌ی سال جاری به علت یکی از بحث‌های صورت گرفته از سمت خود استعفا داد. از این دعواها با نام مستعار “جنگ داخلی” تعبیر می‌شود.

هرن و اندرسون پیشنهاد داده بودند که سقف تراکنش‌های مالی به وسیله‌ی بیت‌کوین بالاتر نرود اما دیگر اعضا با این پیشنهاد مخالفت کردند. هرن همزمان با کناره گیری خود اعلام کرد:”در شرایط فعلی با چه پدیده‌ی جدیدی روبرو هستیم؟ یک سیستم مالی غیرمتمرکز که فاقد حمایت نهادهای مهم است و در حال حاضر فقط توسط افراد معدودی اداره می‌شود.”

با این حال بسیاری از سرمایه گذاران و استارتاپ‌ها نسبت به بیت‌کوین خوش‌بین هستند و آن را به عنوان ابزاری برای درآمدزایی تلقی می‌کنند. هر چند یکی از اساتید علوم رایانه‌ی دانشگاه کرنل به نام “گان سیرر” به تازگی گفته است که این جنگ‌های داخلی باعث تضعیف قدرت بیت‌کوین شده است.

او افزود: “بیت‌کوین در صورتی ارزش خود را حفظ می‌کند که مدیریت خوبی بر آن حاکم باشد.

دیکتاتور خیرخواه

سریر خاطرنشان کرد که هر پروژه‌ی متن بازی مثل بیت‌کوین که برای همگان قابل دسترسی باشد با چالش‌های حکومتی همراه است. او در ادامه گفت:”آیا یک سیستم ارزی غیر متمرکز و عاری از کنترل یک رویای دست نیافتنی است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: بله. این چیزی نیست که بشود انتظارش را داشت.”

سیستم ارزی جدیدی که استعدادهای جوان زیادی را به خود جلب کرده است اتریوم (Etherume) است که توسط یک جوان ۱۹ ساله‌ی روسی- کانادایی به نام “ویتالیک بوترین” ساخته شد. این سیستم بر مبنای مدل “دیکتاتور خیرخواه” کار می‌کند. در سیستم دیکتاتوری خیرخواه سازنده‌ی پروژه حرف نهایی را می‌زند و به همین علت از وقوع خیلی از بحث‌ها و دعواها جلوگیری می‌شود.

با این حال چنانچه ناکاموتوی واقعی شناخته می‌شد شاید خیلی از توسعه‌دهندگان در طی این ۷ سال قدرت واقعی خود را باور نمی‌کردند.

منبع: زومیت

کانال

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد