تئاتر ایران مشکل سخت افزاری دارد

به گزارش فناوری فرهنگی، علیرضا کوشک جلالی که قرار است از روز پنجشنبه نمایش ‘سیستم گرون هلم’ را در تبریز به روی صحنه ببرد، امروز /سه شنبه/ در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: خوشحالم با توجه به مشکلات عدیده ای که بر سر راه تولید یک اثر هنری در ایران است، این نمایش را هم به روی صحنه می بریم.
وی با بیان اینکه شرایط کار کردن در عرصه تئاتر امروزه خیلی سخت شده است، گفت: نمی دانم بخاطر وضعیت اقتصادی است یا اجتماعی؛ گاهی کار به جایی می رسد که پیش خود فکر می کنم شاید این آخرین کار باشد.
کوشک جلالی خاطرنشان کرد: اما عشقی که کار تیمی و تماشاچیان خلق می کند، ما را به ادامه کار امیدوار می کند و ما هر بار یک سونامی را پشت سر می گذاریم.
این کارگردان ایرانی مقیم آلمان، امکانات سخت افزاری و نرم افزاری آلمان با ایران را غیر قابل قیاس دانست و گفت: در آلمان دولت برای بخش های مختلف فرهنگی سرمایه گذاری سنگینی می کند.
کوشک جلالی ادامه داد: تئاتری ها در آلمان 70 درصد در استخدام دولت اند و بازیگر و کارگردان دغدغه مالی ندارد.
وی تفاوت تئاتر آلمان و ایران را غیر قابل قیاس دانست و گفت: با این حال اگر امکانات سخت افزاری و آموزش لازم را به کارگردان و بازیگر ایرانی بدهیم، بطور قطع خلاقیت ها شکوفا می شود چرا که استعدادهای بسیار خوبی در عرصه تئاتر و بازیگران ایرانی وجود دارد.
کارگردان نمایش ‘سیستم گرون هلم’، عدم اجرای تئاترهای بین المللی در ایران و ارتباط نداشتن کارگردانان و بازیگران ایرانی با گروه های بین المللی را نقطه ضعف این هنر در کشورمان دانست و افزود: تئاتر ما برای رشد و خلاقیت به رفت و آمدهای بین المللی نیاز دارد.
کوشک جلالی، تعامل با گروه های بین المللی از کشورهای صاحب نام عرصه تئاتر را برای اعتلای تئاتر ایران ضروری توصیف کرد و گفت: تئاتر اجرای زنده است و مردم چون تئاترهای زنده بین المللی نمی بینند به همین جهت سواد تئاتری هم ندارند.
وی که اجراهای ایرانی زیادی از جمله ‘رستم و سهراب’ را هم در آلمان به روی صحنه برده است، از آرزویش برای اجرای نمایش ‘شهریار’ گفت و افزود: سالهاست که روی نمایشنامه سیاوش کار می کنم و سه سال هم روی نمایشنامه رعنا که یک نمایشنامه محلی گیلانی است، تحقیق کرده ام.
نمایش ‘سیستم گرون هلم’ نوشته جوردی گالچران، نویسنده اسپانیانی است که ترجمه و کارگردانی آن را علیرضا کوشک جلالی بر عهده دارد.
این نمایش که بر اساس یک اتفاق واقعی نوشته شده و بسیار دقیق مشکلات زمان را به تصویر می کشد، سیستم درنده خو و ضد انسانی بازار کار و به نوعی هم جامعه بشری را کالبدشکافی می کند.
‘سیستم گرون هلم’ برای نخستین بار در سال 2003 به صحنه رفت و از آن به بعد در بسیاری از نقاط دنیا به اجرا در آمده است. در چند سال اخیر این نمایشنامه رکورد بیشترین اجراها در کشورهای مختلف را داشته است.
علیرضا کوشک جلالی که عضو کانون کارگردانان آلمان و ایران است، از سال ۱۹۸۶ در آلمان به عنوان نویسنده و کارگردان مشغول کار است.
وی در سال ۱۳۹۳ از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدرک درجه یک هنری را دریافت کرد. جلالی تاکنون ۴۳ نمایش را در کشور آلمان و ۱۷ اثر نمایشی را در ایران به روی صحنه برده است.
از اواخر سال ۲۰۱۵ تا کنون، با کارگردانی یا نویسندگی او ۹ نمایش در آلمان، ایران، روسیه و ترکیه به صحنه رفته‌اند و اجرای بسیاری از آنها هنوز ادامه دارد؛ موضوع بیشتر فعالیت‌های جلالی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها، صلح و دوستی و درک متقابل فرهنگی است.
در ۲۹ نوامبر سال 2016 نمایش ‘پا برهنه، لخت، قلبی در مشت’ (با کاروان سوخته)، که در سال ۱۹۹۹ جایزه نمایشنامه نویسی مردمی آلمان را دریافت کرد، برای ۶۲۱مین بار با کارگردانی جلالی، در چارچوب فستیوال تئاتر ایرانی-آلمانی در شهر کلن به صحنه رفت.
این نمایش در کشورهای آلمان، سوئیس، اوکراین، روسیه، آمریکا، ایران و ترکیه اجرا شده است.
نمایش ‘سیستم گرون هلم’ به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی، با بازی کامیار شکیبایی، حامد منافی،سویل شیرگیر و فرید ادهمی از 13 تا 26 اردیبهشت همه روزه از ساعت 20 در سالن استاد اقبال آذر مجتمع فرهنگی 29 بهمن تبریز به روی صحنه می رود.

منبع:ایرنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد