تاریخچه ی کنسول های بازی (قسمت دوم)

در قسمت قبل با از چگونگی پیدایش کنسولهای بازی تا نسل پنجم آن گفتیم. در ادامه بررسی کنسولهای بازی تا به نسل حاضر را می پردازیم.

مایکروسافت از نسل ششم بود که راه خودش را به صنعت کنسولای بازی باز کرد. آنها برای مقابله با کنسول ps2 شروع به تحقیقات برای ساخت کنسول کردند. در فرایند ساخت کنسول Xbox، مایکروسافت آزمون و خطاهای

کنسول بازی. پلی استیشن 2

زیادی کرد و حتی نمونه های اولیه رو شبیه به PC و با سیستم عامل ویندوز طراحی کرد که مورد رضایت بیل گیتس نبود تا جایی که امکان کنسل شدن این پروژه هم میرفت ولی هر چه که بود، مایکروسافت به رقابت های کنسولی ورود کرده بود و در سال 1380 عرضه ی این دستگاه پرقدرت آغاز شد. با اینکه این کنسول از نظر سخت افزاری کمی قویتر از PS2 بود و سیستم آنلاین بهتری هم داشت ولی نتوانست خطری برای ps2 باشد و تا سال 1385 که خط تولیدش بسته شد، توانست فقط 24 میلیون دستگاه فروش کند.

درست است که در سالهای 1370 تا 1381 رقابت بین کنسول های پلی استیشن و اکس باکس در کنار نینتندو بالا گرفت و سگا از دور رقابت حذف شد ولی از همین سالها بود که تحقیقات برای ساخت کنسول پلی استیشن 3 آغاز شد .این خبر خیلی سریع به گوش مایکروسافت هم رسید.xbox شکست بدی در مقابل پلی استیشن 2 خورد و مایکروسافت نمیخواست که این شکست مجددا تکرار شود. نینتندو هم با کنسول گیمکیوب حرفی برای گفتن نداش. نینتندودر نسل هفتم به سراغ گرافیک خیلی پیشرفته نرفت و تمرکز خودش رو بر گیم پلی بازی ها گذاشت و با ارائه حسگرهای حرکتی متنوع و دقیق تونست توجه بسیاری را جلب کند. اما سوی دیگه ی رقابت که بسیار شدید و پرحاشیه شد مربوط به پلی استیشن و اکس باکس بود.
سال 1388 دوتا مهندس ارشد  این شرکت ،کتابی به اسم “رقابت برای یک کنسول جدید” را منتشر کردند که به حقایق جالبی که بین IBM و دو سازنده ی بزرگ کنسولهای بازی مربوط بود را برملا کرد.

در سال 1380 و قبل از اینکه مایکروسافت اقدام به انتشار کنسول xboxکند شرکت سازنده ی پلی استیشن در بیانیه ای رسمی اعلام کرد مبلغ 400 میلیون دلار را جهت همکاری با IBM برای کار روی کنسول نسل هفتم و پردازشگری قدرتمند پایه ریزی کرده بود. این اقدام باعث شد که مایکروسافت به شدت جا بخورد.  IBMهم برنامه ریزی کرده بود که از این تکنولوژی در سرورهای خودش استفاده کند.

 مایکروسافت در مذاکراتی که با اینتل داشت با در بسته روبه رو شد و نتونست اآنها را راضی کند تا طبق خواسته هایش عمل کند. پردازشگر های اینتل قیمتی سرسام آور داشتند و این برای استفاده در کنسول بازی اصلا به صرفه نبود، به همین دلیل بیل گیتس در تماسی مستقیم با رئیس وقت IBM پیشنهاد نجومی برای ساخت پردازشگر به آنها داد
IBM برای اینکه این مشتری بزرگ خودش را از دست ندهد تصمیم گرفت نمونه ی مشابهی از پردازشگری که سه سال در حال ساخت برای پلی استیشن بود را به مایکروسافت بدهد. از رقابت این سه شرکت بزرگ فقط IBM بود که سود می کرد چون داشت برای هر سه، پردازنده تولید می کرد.

کاتوراگی، که بعد از موفقیت های ps2 خیلی مغرور شده بود، در هنگام عقد قرارداد با IBM اشتباه کرد و کلیه حقوق استفاده از پاور پی سی را در انحصار خودش در نیاورد و فرصت را برای مایکروسافت فراهم کرد تا از تحقیقات و پولی که برای این موضوع خرج کرده بود، به نفع خودش استفاده کند. اشتباهی که باعث شد نگذارد پلی استیشن 3 برای سومین دوره ی متوالی به پرفروش ترین کنسول تبدیل شود . مایکروسافت خیلی سریع خود را به پلی استیشن رساند و با همکاری یکی از طراحان ارشدش یعنی Jeff Andrews تغییراتی در پردازنده به وجود آوردند که به هیچ وجه شبیه پردازشگر پلی استیشن 3 نباشه از طرفی هم قراردادی با ATI برای ساخت پردازشگر گرافیکی امضا شد که کار را سریعتر از قبل پیش میبرد. در سوی دیگه هم کاتوراگی اصلا براش مهم نبود که مایکروسافت چه میکند و فقط فکر پلی استیشنش بود. حتی در یک سخنرانی از کنسول نسل بعد مایکروسافت به عنوان  Xbox 1.5  نام برد.

به هرحال  مایکروسافت توانست با زیرکی یا به نوعی استفاده از نقاط ضعف و خیانت ناخود آگاه برخی طراحان شرکت IBM خیلی زود به هدفش برسد و کنسول Xbox360 را در سال 1388 به بازارهای جهانی عرضه کند. یک سال بعد هم پلی استیشن 3 که مجهز به پردازشگر سلولی و گرافیک اِنویدیا بود با قیمت گران 599 دلار عرضه شد که شاید اولین حرکت اشتباهش بود.

x box 360

پلی استیشن در سالهای اولیه نسل هفتم دوران سیاهی را سپری کرد. افت فروش و نارضایتی مشتریان از عناوین عرضه شده، فشار سختی به شرکت سازنده تحمیل کرد. در نقطه ی مقابل مایکروسافت شروع به تاخت و تاز کرد ولی ظاهرا کنسولش مشکل اساسی داشت.

عجله ی مایکروسافت در ساخت پردازشگر کار دستش داد و کنسول هایش دچار سوختگی می شدند. این روند تا سال 1389 به طول انجامید تا مایکروسافت مدل های جدید از xbox360 را جایگزین قبلی ها کرد و تا حدود زیادی مشکل سوختگی و یا 3 چراغه معروف را حل کرد.

PS3 هم کم کم خودش را از دوران سیاهی بیرون کشید و از سال 1390خیلی به آمار فروش جهانی مایکروسافت نزدیک شد. در آمار فروش که سه کنسول اصلی نسل هفتم تا امروز داشتند،کنسولWii  از نینتندو با نزدیک 100 میلیون دستگاه در صدر جدول فروش قرار دارد .بعد از اون کنسول Xbox360با 77.2 میلیون دستگاه و در مقام سوم ام، کنسول PS3با 77 میلیون دستگاه جای گرفت.

نسل هفتم کنسول ها طولانی ترین دوره در بین تمام دوران حیات کنسول های بازی با مدت 8 سال بود. اما کم کم نوبت به نسل هشتم و ورود کنسول های جدید خانگی به بازار شد. اولین قدم را نینتندو با عرضه ی کنسول میانه ی Wii  U برداشت.کنسولی که به عقیده ی خیلی ها، بین نسل هفتم و هشتم قرار دارد و نمی توان خیلی روی آن حساب کرد.
Wii U شاید یکی از افت های دیگه نینتندو به حساب بیاید تا این لحظه این کنسول نتوانسته آن طور که باید انتظارات را برآورده کند و مثلWii پیشتاز باشد. از طرف دیگر در دی ماه سال 1391 شرکت سازنده پلی استیشن از تکنولوژی نسل بعد خود یعنی PS4 با نمایش چند عنوان حیرت انگیز و کنترلر نسل چهارم رونمایی کرد و خود کنسول را در نمایشگاهE3  همین چند وقت پیش معرفی کرد. پروسه ساخت این کنسول از پنج سال پیش استارت خورده است. در سوی دیگر، مایکروسافت قرار دارد که قرار است کارایی کینیکت را در کنسول جدید خودش بیشتر از قبل کند. همچنین مایکروسافت هم میخواهد از  Xboxسیستمی همه کاره برای تمام خانواده بسازه و کنسول را محدود به بازی نکند.

تهیه کننده: محمد احمدی

منابع: ویکی پدیا

سایت بروز

 

یک نظر

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد