تحول دیجیتال، ای-گاو نیست!

به گزارش فناوری فرهنگی، یک لحظه تصور کنید بنا بود اسنپ، تپسی، دیجیکالا، دیوار، کافه بازار، آپ و.. با بودجه و توسط دولت راه اندازی شوند! تصورش هم وحشتناک است. احتمالاً اسنپ هنوز در حال انتخاب پیمانکار بود و دیجیکالا یک سایت با فروش نیم­بند و محدود چند قلم کالا باقی مانده بود.

با آغاز قرن جدید میلادی و توسعه اینترنت و سامانه­ های نرم افزاری، تب الکترونیکی سازی فرایندها و خدمات فراگیر شد و دولت ها بویژه در کشورهای در حال توسعه مثل ایران پروژه های متعددی را با اختصاص بودجه­ های هنگفت برای توسعه آنچه دولت الکترونیک یا به اختصار E-Gov می­خواندند برنامه­ریزی و شروع کردند. وابسته بودن به تصمیمات و بودجه دولت به همراه تفکیک میان پیمانکار و اپراتور پروژه از مهمترین ویژگیهای پروژه های دولت الکترونیک بود که پاشنه آشیل موفقیت آن هم به شمار می رفت.

اما پس از ده سال از موج دولت الکترونیک، موج دوم با فراگیر شدن گوشی های هوشمند، برنامه های کاربردی و شبکه های پرسرعت موبایل شروع شد. در نامگذاری مناقشه نداریم اما تحول ناشی از فراگیری این موج، تحول دیجیتال خوانده شد و به سرعت همه ابعاد اقتصادی و خدماتی را فرا گرفت و با زندگی روزمره عامه مردم عجین شد. البته رویکرد تحول دیجیتال و پروژه ­هایی که این فضا را شکل میدهد، با موج پروژه های نرم افزاری دهه قبل صرفاً در نام تفاوت ندارد بلکه واجد تفاوتهای جدی با رویکرد و پروژه های عصر دولت الکترونیک است از جمله:

  • شیوه های تامین مالی پروژه های تحول دیجیتال کاملاً وابسته به سرمایه ­گذاری غیردولتی است.
  • سرمایه گذار و مجری در ریسک و عواید پروژه سهیم است.
  • بخش مهمی از نوآوری پروژه در دگرگون کردن مدل های کسب و کار و خلق درآمد از چیزهایی است که قبلاً مورد توجه نبوده است.
  • بخش کمی از بودجه پروژه صرف خرید تجهیزات می شود.
  • پیمانکار راه اندازی سامانه با مجری/اپراتور پروژه در طول مدت ارائه خدمت اغلب یکی است.
  • نقش مقررات و رگولیشن حاکمیت و دولت در موفقیت پروژه های عصر تحول دیجیتال بسیار کلیدی است.
  • ارتباط دوسویه با مشتری پروژه دارد و بخش مهمی از پیشرفت و نوآوری پروژه در گرو فیدبکهای مشتریان است.
  • در ایران پروژه ها اغلب از حوزه­هایی شروع شدند که دولت کمترین دخالت و سیطره اجرایی را بر روی آنها دارد و به طور سنتی در اختیار کسبه و بخش خصوصی خرد بوده است.

 

موفقیت چشمگیر و ملموس نمونه های متعدد کسب و کارهای دیجیتالی در کشور نشان میدهد خوشبختانه این «تحول دیجیتال» دیگر آن «دولت الکترونیک» با سیطره دولت در سیاستگذاری و اجرا نیست، و اگر صرفاً دولت  همکاری کند، میتواند در حوزه های بزرگی که در اختیار بخش عمومی و دولت است همچون انرژی (هوشمندسازی) و شهرداری (شهر هوشمند) نیز موفق بوده و منشاء تحول و ثروت­آفرینی شود.

رویداد Digital Week که توسعه یافته کنفرانس IoT و هوشمندسازی سالهای قبل است، با هدف استفاده از  ظرفیت زیست­بوم دیجیتالی و حوزه­هایی مانند IoT، بلاکچین و.. حل مسائل و چالش های کشور در آذرماه امسال به همت گروه طیف و فروم اینترنت اشیاء ایران برگزار میشود.

 

نویسنده: محمد کشوری

منبع: هفته دیجیتال

 

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد