تخصیص تسهیلات به کسب‌وکارهای فرهنگی، هنری و دیجیتال

به گزارش فناوری فرهنگی، محمد جواد استادی  اظهار کرد: امروز در دنیا حوزه فرهنگ و هنر در واقع به عنوان یکی از حوزه‌های مهم ثروت‌آفرین مورد توجه است و بحث صنایع خلاق و صنایع فرهنگی- هنری بحثی جدی برای خلق ثروت در کشورهای مختلف است، به گونه‌ای که در بسیاری از کشورها بخش قابل توجه و مهمی از ثروت‌آفرینی از حوزه فعالیت اهالی فرهنگ و هنر تامین می‌شود.

وی افزود: کشور ما نیز به دلیل ماهیت فرهنگی و پیشینه‌ای که در حضور چهره‌های فرهنگی هنری و ادبی دارد می‌تواند مولد جدی در این حوزه به حساب آید؛ در همین راستا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت این سیاست را به شکل جدی پی‌گیری می‌کند تا بتواند در بخش اقتصاد فرهنگ و هنر پی‌گیر افزایش و رشد میزان درآمد ناخالص ملی و زمینه‎ای برای ایجاد انگیزه در کارآفرینان فرهنگی- هنری باشد تا بتوانیم در واقع تعداد کارآفرینان فرهنگی و هنری را بالا ببریم و در فعالان این حوزه نیز انگیزه لازم برای کا را ایجاد کنیم، طبیعتا به مرور زمان شاهد این خواهیم بود که میزان رشد درآمد ناخالص ملی در حوزه فرهنگ و هنر عدد قابل توجهی پیدا می‌کند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد مشهد ادامه داد: اگر این اتفاق رخ دهد هم اقتصاد کشور و هم اقتصاد فرهنگ و هنر با قوت بیشتری عمل خواهد کرد؛ بر این اساس سیاست وزارت کشور این است که بتواند این کا را پیگیری و محقق کند به همین دلیل طرح‌های متعدد و مختلفی در حال بررسی است تا این کار عملیاتی شود.

استادی خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات برنامه‌ای تحت عنوان «تولید اشتغال حوزه فرهنگ و هنر» در راستای توسعه همین کارآفرینی‌ها است تا ما بتوانیم بر اساس تسهیلاتی که وزارت خانه و دولت می‌تواند به این حوزه اختصاص دهد عدد قابل توجهی ایجاد اشتغال در رسته‌های فعالیت‌های کسب و کارهای فرهنگی، رسانه‌ای و هم‌چنین تولید محتوا دیجیتالی و کسب و کارهای هنری ایجاد کنیم.

وی گفت: این تسهیلات قرار است به سه حوزه‌ کسب‌وکارهای فرهنگی، کسب‌وکار هنری، کسب‌وکارهای رسانه‌ای و تولید محتوای دیجیتال اختصاص یابد تا بتوانیم با کمک تسهیلاتی که در واقع با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان برنامه و بودجه اتفاق می‌افتد در این رسته کمک کنیم تا کسب‌وکارها توسعه پیدا کند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد مشهد تشریح کرد: بر این اساس برای این فعالیت‌ها در سطح ملی و استانی کارگروه‌هایی تعریف شده که وظیفه دارند در اعطای تسهیلات حمایت از ایجاد فرصت‌های شغلی بخش فرهنگ و هنر در شهرها عمل کنند، این عمل مبتنی بر قانون بودجه سال 97 اتفاق می‌افتد، تسهیلاتی در نظر می‌گیرند تا از فرصت‌های شغلی در حوزه فرهنگ و هنر حمایت کرده باشند؛  این کارگروه‌های استانی در ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان مستقر هستند و کار را پیگیری می‌کنند.

استادی ادامه داد: اشخاص حقیقی و حقوقی که در حوزه فعالیت‌های اقتصادی فرهنگ و هنر مشغول هستند می‌توانند تقاضای دریافت تسهیلات بانکی را ارائه کنند که این درخواست‌ها بررسی می‌شود و در صورت این که شرایط لازم احراز شد در قالب تسهیلاتی در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

وی در خصوص سامانه طراحی شده برای این طرح تصریح کرد: این طرح رسته‌های گفته شده و زیرشاخه‌های آن‌ها را پوشش می‌دهد، طرح‌ها را افراد باید از طریق سامانه الکترونیکی که برای این کار به آدرس «Tohfeh.farhang.gov.ir» پیش‌بینی شده است ارسال کنند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد مشهد افزود: اشخاص حقیقی و حقوقی که در حوزه کسب‌وکارهای فرهنگی فعال هستند می‌توانند به این سامانه الکترونیکی مراجعه و طرح‌های خود را ثبت ‌کنند، طرح‌ها تا رقم مشخصی در استان بررسی و اگر رقم از عدد خاصی بالاتر باشد در وزارت‌خانه و کارگروه ملی بررسی شده و در صورت تایید در نهایت به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات معرفی می‌شوند.

استادی عنوان کرد: طرح‌ها معمولا در دو حوزه قابل ارائه است، یکی برای کسب‌وکارهایی که در حال حاضر فعال و به دنبال توسعه فعالیت خود هستند  و دیگری برای حوزه‌هایی است که نگاه تاسیسی دارند، البته طبیعتا با توجه به کسب‌وکارهایی که فعال هستند هدف، حمایت از فعالیت‌هایی است که به دنبال توسعه و ایجاد اشتغال بیشتر هستند.

وی در خصوص حداکثر و حداقل مبلغ تسهیلات تشریح کرد: درخواست‌ها تا زیر یک میلیارد و بالای یک میلیارد تومان نیز وجود دارد، درخواست‌ها براساس وسعت طرحی که مجموعه دارد متفاوت بوده و البته بحث بازپرداخت نیز برای رقم تسهیلات شرط است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد مشهد در مورد روند پرداخت تسهیلات اضافه کرد: روند پرداخت این تسهیلات در سامانه قوانینی دارد که افراد شرکت کننده می‌توانند با مشاهده سامانه از این روند مطلع شوند؛ بازپرداخت‌های این تسهیلات نیز متفاوت است و اگر بحث سرمایه‌های در گردش باشد حداکثر یک ساله اما برای سرمایه‌های ثابت این تسهیلات با حداکثر چهار سال امکان‌پذیر است که افراد می‌توانند با مراجعه به پرتال و سامانه الکترونیکی یا ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در صورت ابهام جزئیات را پیگیری کنند.

استادی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت و پتانسیلی که در خراسان رضوی و مشهد موجود است امیدواریم طرح‌های خوبی از استان و مشهد به تهران منعکس شود و از فرصتی که امسال برای پرداخت این تسهیلات وجود دارد استفاده کنند و شاهد این باشیم که در چند حوزه مهم کسب‌وکارهای فرهنگی اتفاق خوبی در استان رخ دهد و بتوانیم شاهد اشتغال جدی در استان باشیم.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد