تخلف در شبکه های اجتماعی به آسانی ردگیری می شود

به گزارش فناوری فرهنگی، سرهنگ فیروز سرخوش نهاد اظهار کرد: یکی از مهمترین علل گرایش به ارتکاب جرم هنگام استفاده از شبکه های اجتماعی به ویژه تلگرام، درک ناصحیح کاربران از ساختار اینترنت و قابلیت های اختصاص آی.پی است.
وی اضافه کرد: کاربران با فرض داشتن هویت پنهان اقدام به ارتکاب جرائم مختلف می کنند که این امر توهمی بیش نیست.
وی خطاب به استفاده کنندگان از شبکه های مجازی تاکید کرد: در فضای مجازی رد پای دیجیتالی کاربران توسط پلیس به سهولت قابل ردیابی بوده و دسترسی به هویت واقعی کاربران امکان پذیر است.
رئیس پلیس فتا استان همدان افزود: بنابراین با تغییر نام و به فرض داشتن هویت پنهان امکان گریز از تعقیب قانونی فراهم نمی شود.
سرهنگ سرخوش نهاد به این طیف از مجرمان اخطار داد که در صورت هرگونه تحرک غیرقانونی به طور حتم تحت تعقیب انتظامی و قضایی قرار می گیرند.
وی گفت: شبکه اجتماعی تلگرام یک پیام رسان تحت موبایل است که از سال 2013 شروع به فعالیت کرده و در سال های اخیر کاربران زیادی را در سطح کشور به خود جذب کرده است.
رئیس پلیس فتا همدان افزود: این شبکه اجتماعی بیشترین کاربر را در بین ایرانیان با خود همراه کرده و به این دلیل شایسته است در قابلیت ها، خصوصیات، اهداف و نگرش گردانندگان آن توجه ویژه معمول شود.
سرهنگ سرخوش نهاد افزود: برابر قوانین و مقررات این اپلیکیشن، اطلاعات خصوصی افراد به منظور ثبت نام و استفاده از امکانات این پیام رسان در اختیار سرور مرکزی قرار می گیرد که این می تواند به عنوان یک تهدید در بحث حفاظت سایبری مورد توجه مردم و مسئولان قرار گیرد.
وی تاکید کرد: یکی ازقابلیت های این شبکه اجتماعی که نقش بسزایی در وقوع جرائم علیه اشخاص، عفت و اخلاق عمومی و امنیت ملی دارد وجود یک ارتباط یک سویه به نام کانال است.
وی اضافه کرد: کانال تلگرامی در داخل یک فناوری مبتنی بر نسل دوم وب که مهمترین شاخصه آن تعاملی بودن است در جریان بوده و به طور معمول هویت گرداننده کانال مخفی است.
وی ادامه داد: این قابلیت می تواند دست آویز سوء استفاده سایبری بسیاری از افراد ناصالح، کلاهبرداران و مجرمان قرار گرفته و زمینه فریب، تشویش افکار و اذهان عمومی و انتشار اکاذیب را فراهم آورد.
رئیس پلیس فتا استان همدان گفت: با توجه به اینکه شبکه اجتماعی تلگرام دارای قابلیت های ارتباطی فراوانی است ارتباطات افراد از نظارت همگانی خارج و دیدبان عمومی در آن وجود ندارد.
سرهنگ سرخوش نهاد افزود: این گونه ارتباطات می تواند به صورت پنهانی صورت پذیرفته و دسترسی به سایر افراد بدون دریافت مجوز از آنان به سهولت امکانپذیر است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر این شبکه اجتماعی محل شکل گیری ارتباطات نامتعارف به خصوص در بین جنس های مخالف شده و این رویه آسیب های فراوانی را به ارکان اخلاقی جامعه به خصوص در عرصه نهاد مقدس خانواده و شکل گیری اختلافات بین زوج های جوان شده است.
به گزارش ایرنا، سال گذشته 372 فقره پروند قضایی مربوط به فضای مجازی در استان همدان تشکیل و 258 مجرم اینترنتی شناسایی و دستگیر شدند که بیشتر پرونده های تشکیل شده در پلیس فتا مربوط به تهدید، مزاحمت، اخاذی و برداشت غیرمجاز از حساب مردم است.

منبع:ایرنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد