تدارک برگزاری دوشنبه‌های سینمای کودک و نوجوان

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، در این نشست صمیمانه، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ضمن تقدیر از تلاش چشمگیر، مسئولانه و دلسوزانه همه دست‌اندرکاران جشنواره در هیأت‌های انتخاب و داوری، برداشتی کوتاه از نتایج نسخه اولیه «نظرسنجی سراسری سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» را به مهمانان ارائه داد و اضافه کرد: برای اولین بار در این جشنواره، نظرسنجی به شکل علمی و از پیش طراحی شده اتفاق افتاده است و نتایج آن می‌تواند برای مدیران، برنامه‌ریزان، مسئولان کلان و اجرایی و همه دست‌اندرکاران جشنواره و سینمای کودک تصویری واقع‌بینانه از نحوه‏ فعالیت و بازخورد کسب شده را ترسیم کند و همین رویکرد در نهایت به رویکردی علمی‌تر به سینمای کودک و نوجوان و مخاطب آن منجر خواهد شد، ضمن آن که آغاز چنین حرکتی، و توجه به نتایج آن می‌تواند سبب شود این نگاه در اغلب رویدادهای فرهنگی و هنری شکل بگیرد و تداوم پیدا کند.

او با اشاره به یکی از نتایج این نظرسنجی گفت: درست است که برگزاری این دوره از تابستان، و تعطیلی مدارس باعث شد آموزش و پرورش نتواند آنگونه که باید در ساماندهی مخاطبان جشنواره نقش داشته باشد، اما در عوض آنچه نتایج به ما نشان می‏‌دهد این است که پای خانواده‏‌ها هم به سینماهای کودک و نوجوان بازشده است و حضور خانوادگی مخاطبان جشنواره، یکی از نتایج مثبت این دوره از جشنواره است.
دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در این نشست با اشاره به فرصت محدود برنامه‏‌ریزی برای جشنواره اضافه کرد: اگرچه زمان بیشتر می‏‌توانست دایره مشورت‌ها را وسیع‌تر و نتایج این دوره را ارتقا بخشد اما با این وجود، با افتخار می‏‌توان گفت بخش اعظم برنامه‌ریزی‌‎‌ها و اهدافی که پیش از آغاز جشنواره برای این دوره‏ طراحی کرده بودیم، هم‏ اکنون محقق شده است.
او در پایان سخنان خود، بر فعالیت پرنشاط و شاداب دبیرخانه جشنواره در تمام طول سال تاکید کرد.
در ادامه «وحید نیکخواه‌آزاد»، فیلمساز کودک و یکی از مربیان المپیاد فیلمسازی، با اشاره به نگاه مسئولانه و تلاش متولیان سینمای کودک بر لزوم ایجاد فضایی برای هم‌اندیشی کاربردی همه دست‌اندرکاران سینمای کودک تأکید کرد و گفت: اتفاقات مثبت جشنواره امسال (مانند المپیاد فیلمسازی، بخش وب‌سری‌ها و …) خوشحال‌کننده بود اما در این میان نقش محوری تولید و عرضه‏ آثار سینمایی کودک را نباید فراموش کرد و باید فعالیت‌مان معطوف به هدف باشد تا بچه‌ها و خانواده‌ها به سینمای کودک نزدیک‌تر شوند. برای ارتقای سینمای کودک باید به یک طرح مشترک با مشارکت همه تشکل‌های فعال کودکان و نوجوانان دست بیابیم.
«مرضیه برومند»، فیلمساز سینمای کودک و نوجوان نیز در این نشست بر این نکته تأکید کرد که ورود فیلمسازان نوجوان به این عرصه و در قالب المپیاد فیلمسازی، صرفا به معنای تربیت سینماگران جدید نیست بلکه این تأثیر را دارد که نوجوانان یاد می‌گیرند کنجکاوانه به پیرامون خود نگاه کنند و انسان‌های بهتری باشند.
در ادامه «سعید پوراسماعیلی»، معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران، نیز با اشاره به بازخوردها و دستاوردهای سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان، سه دوره آخر این المپیاد را، فارغ از شاخصه‌های فیلمسازی، از بعد نگاه بچه‌ها به زندگی خودشان، قابل تأمل دانست. وی با دعوت عمومی از پژوهشگران و اساتید دانشگاه برای بررسی و تحلیل این آثار، این دریچه‏ نو را، راهی بدیع برای فهم زندگی درونی نوجوانان و برداشت واقعی آنان از دنیای پیرامونشان دانست.

سپس نوبت به داوران جشنواره رسید، «مرجان اشرفی‌زاده»، از داوران بخش ملی، به ارائه گزارشی از داوری‌های جشنواره امسال پرداخت و دیدگاه‌های خود را برای نزدیک‌شدن به شرایط مطلوب در سینما و جشنواره کودک ارائه کرد.
«محمدعلی مظاهری» روانشناس، و یکی دیگر از اعضای هیأت داوران بخش ملی جشنواره به لزوم ارتباط پررنگ‌تر و تداوم ارتباط سینماگران کودک با کارشناسان علوم انسانی تأکید کرد و گفت: ما مجموعه متخصصان حوزه‏‌های مختلف علوم انسانی و اجتماعی ناچاریم در مورد مسائل ویژه کودکان و نوجوانان حساسیت بیشتری داشته باشیم. باید توجه داشت که تاثیرگذاری هنر سینمای داستانی و انیمیشن بر مخاطب کودک و نوجوان زیاد است و روز به روز بیشتر می‌شود، و این واقعیتی انکارناپذیر است. به همین جهت این فرصت چند روزه برای امثال من، که بتوانند چند روزی را در فضای خلق و عرضه‏ آثار هنری برای کودکان و نوجوانان تنفس کنند، فرصت ارزشمندی است. او از این جلسه استفاده کرد تا حاضران را، به عنوان بخشی از هنرمندانی که زندگی خود را وقف خلق اثر هنری برای کودکان و نوجوانان کرده‏‌اند، به دانشگاه و گفت‏‌وگو با اهل علوم انسانی دعوت کند و به سمت نوعی گفت‏‌وگوی بین‏‌رشته‏‌ای حرکت کند.
او در ادامه با یادآوری لزوم دغدغه‏ محور و مساله‌ محور بودن در حوزه سینمای کودک، گفت: بی‏ تردید تعاملات میان‌رشته‌ای، خلق فرصت برای به اشتراک‏‌گذاری تجربیات فردی و حرفه‏‌ای و پیوند بین فیلمسازان این حوزه و کارشناسان، برای هر دو حوزه، سودمند و در نهایت به نفع زندگی روزانه و آینده کودکان و نوجوانان سرزمین‌مان خواهد بود.
علیرضا تابش ضمن موافقت و همراهی با این پیشنهاد، تلاش کرد اهمیت نهادها و انجمن‏‌های مدنی را به مهمانان یادآوری کند، وی به عنوان یک مثال به نهادهایی همچون «مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان» اشاره کرد، و نهادهایی متشکل از فعالان سینمای کودک و نوجوان و گردهم جمع شدن اهالی فن، و دوستان هم‏ رشته را سبب خرسندی و منجر به نتایجی درخشان دانست.

وی سخنان خود را با یک خبر ویژه نیز همراه کرد: «قرارمان بر این است که دوشنبه‌های سینمای کودک و نوجوان به صورت منظم از این پس در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. مقدمات و طراحی‏‌های این برنامه انجام شده است. چنین محفلی می‏‌تواند میزبان مباحث میان‌رشته‌ای کودک و نوجوان باشد.»
این نشست با تقدیر از اعضای هیأت‌های انتخاب و داوری و دست‌اندرکاران اجرایی سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان به پایان رسید.
بنا بر این گزارش، در این مراسم مرجان اشرفی‌زاده و محمدعلی مظاهری (از داوران بخش ملی سی و دومین جشنواره فیلم کودک)، محمدمهدی عسگرپور و لیلی رشیدی (از داوران بخش بین‌الملل جشنواره در بخش‌ سینمای بلند و کوتاه)، امیر سحرخیز (از داوران بخش بین‌الملل جشنواره در بخش پویانمایی)، حبیب ایل بیگی (مدیر سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان)، محمدرضا کریمی‌صارمی، وحید گلستان، حسین شیخ‌الاسلامی، داود ضامنی، سهیلا عسگری و سعید پوراسماعیلی (شورای سیاستگذاری سومین دوره‏ المپیاد فیلمسازی نوجوانان) و عبدالله علیمراد، مرضیه برومند، پوران درخشنده، علی‌اکبر قاضی‌نظام، وحید نیکخواه‌آزاد و ابوالفضل جلیلی (از مربیان ارشد سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان) حضور داشتند.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد