تدوین الگوی مناسب حکمرانی اینترنت در ایران

به گزارش فناوری فرهنگی، در این طرح که توسط دکتر محمد مهدی فتوره‌چی پژوهش انجام می‌شود، حکمرانی اینترنت، ایجاد و به کارگیری اصول، قواعد، هنجارها و رویه‌های تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی مشترک تعریف شده که توسط دولت­‌ها، بخش خصوصی و جامعه مدنی به شکل مشترک و براساس نقش هر یک از آن‌ها به منظور شکل دادن به تحولات و استفاده از اینترنت اتخاذ می‌شود.

هدف اساسی این مطالعه اسنادی، بیشتر ناظر بر حوزه توسعه حکمرانی اینترنت در قلمرو سرزمینی کشور با مروری بر گزارش‌های کارگروه‌های تخصصی اجلاس‌های جهانی جامعه اطلاعاتی است.

در این راستا وضعیت و ظرفیت شبکه ملی اطلاعات در کشورهای منتخب با تاکید بر نقش حاکمیت و به ویژه دولت‌ها بررسی می‌شود تا بتوان با مراجعه به اسناد و گزارش‌های منتشره در کشورهای منتخب (شامل کره جنوبی، مالزی، فرانسه، چین و کانادا)، مهم‌ترین مبانی و اصول مورد تاکید در اسناد و گزارش‌های مربوطه را در ساختار، فرم و محتوای اینترنت آن‌ها شناسایی و مورد بررسی قرار داد.

این پژوهش تلاش دارد تا با توجه به بسترهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران و با نگاهی جامع‌نگرانه و مدبرانه با رویکردی بومی و با عنایت به الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، الگوی مطلوبی برای حاکمیت ملی اینترنت (شبکه ملی اطلاعات) بر اساس ۳ اصل قانونمندی، شفافیت و مشارکت ذینفعان، تدوین و به مسئولان امر پیشنهاد کند.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد