ترم تمام شد، اینترنت رایگان نشد

به گزارش فناوری فرهنگی، در حالی به پایان نیم‌سال دوم تحصیلی ۹۸-۹۹ دانشگاه‌ها نزدیک می‌شویم که رایگان سازی اینترنت آموزش مجازی در دانشگاه‌ها، همچنان خبرساز است و اپراتورها علی رغم دستور وزیر ارتباطات، اقدامی اساسی در این خصوص نکرده‌اند؛ به طوری که با گذشت حدود ۳ ماه، با اینکه وزیر ارتباطات بتازگی خبر از تمدید ارائه اینترنت رایگان به مدت یک ماه دیگر داده، اما بررسی‌های خبرنگار مهر نشان می‌دهد که اینترنت آموزش مجازی در برخی دانشگاه‌ها حتی از ابتدا رایگان نبوده که حالا بخواهد رایگان شدن آن تمدید شود!

مسئولان آموزش الکترونیک برخی دانشگاه‌ها می‌گویند اینترنت کلاس‌های مجازی در این نیم‌سال رایگان نشده و برخی دیگر نیز اذعان دارند فقط یک یا دو اپراتور (آن هم شرکت‌های خصوصی و نه اپراتورهایی با مشترکان زیاد)، این امر را محقق کرده‌اند.

آدرس ۷ سرور دانشگاه را دادیم / اینترنت سامانه‌های مجازی هنوز رایگان نشده

رئیس مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی اصفهان به خبرنگار مهر می‌گوید علی رغم اینکه آدرس ۷ سرور دانشگاه را به وزارت علوم ارائه و این وزارتخانه نیز آدرس‌ها را به وزارت ارتباطات اعلام کرده، اما تنها یک شرکت خصوصی؛ آن هم به صورت محدود، یکی از سرورهای این دانشگاه را رایگان کرده است.

فانیان معتقد است این موضوع در حال حاضر یک معضل بزرگ در مسیر آموزش مجازی در دانشگاه صنعتی اصفهان محسوب می‌شود و متاسفانه اقدام درخوری برای عملیاتی کردن وعده‌های داده شده، از سوی وزارت ارتباطات، صورت نمی‌گیرد.

او افزود: مطلع هستیم که همکاران ما در وزارت علوم، مرتباً با وزارت ارتباطات در تماس هستند، اما متاسفانه پیشرفتی حاصل نمی‌شود.

دانشگاه خواجه نصیر: هیچیک از اپراتورها اینترنت را رایگان نکرده‌اند

دانشگاه خواجه نصیر هم یکی دیگر از دانشگاه‌هایی است که از رایگان سازی ترافیک اینترنت‌های آموزش مجازی، بی نصیب مانده است. مدیر مرکز آموزش‌های الکترونیک این دانشگاه به خبرنگار مهر در این رابطه توضیح می‌دهد و می‌گوید: تقریباً از ۱۲ تا ۲۸ اسفند ۹۸ مکاتبات زیادی از سوی وزارت علوم با وزارت ارتباطات در خصوص رایگان سازی اینترنت سامانه‌های مجازی دانشگاه‌ها صورت گرفت. ما آدرس ۵ سرور را به وزارت علوم اعلام کردیم، اما تاکنون هیچکدام از سرورهایمان رایگان نشده است. این در حالیست که دانشگاه ما جزو لیست اولی بود که وزارت علوم آن را به وزارت ارتباطات تحویل داد.

او ادامه داد: یکی از اپراتورها در این بازه زمانی اعلام کرد که ۵۰ درصد تخفیف اعمال می‌کند؛ ولی در مجموع تا امروز عملاً هیچیک از اپراتورها، ترافیک اینترنت برای سامانه‌های آموزشی را رایگان نکرده‌اند. حتی با وجود اینکه وزارت ارتباطات به سازمان تنظیم مقررات نامه زد که به خط‌های (ADSL) نیز خدمات رایگان ارائه دهند، اما هیچ اقدامی صورت نگرفت؛ البته یکی از اپراتورهای خانگی اعلام کرد لیستی داریم و بر اساس آن ترافیک دانشگاه‌ها را رایگان کرده‌ایم، اما برای دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی این اقدام عملیاتی نشده است.

نارضایتی اساتید و دانشجویان / برخی‌ها در مناطق محروم اینترنت ندارند

مدیر مرکز آموزش‌های الکترونیک دانشگاه خواجه نصیر با بیان این مطلب که اساتید و دانشجویان از این وضعیت ناراضی هستند، افزود: به غیر از بحث رایگان سازی ترافیک، بیشترین مشکلی که دانشجویان و اساتید با کلاس‌های آنلاین داشتند، قطع و وصلی‌های مکرر بود. از طرفی تعدادی از دانشجویان ما در مناطق محروم بودند و در آنجا اینترنت وجود نداشت و دانشجو باید خود را به نقطه‌ای می‌رساند و از نسخه‌های آفلاین، بهره مند می‌شد.

رئیس دانشگاه سوره: بی اطلاعی اپراتورها از رایگان سازی اینترنت دانشگاه‌ها

چند روز گذشته نیز محمد حسین ساعی، رئیس دانشگاه سوره در واکنش به توئیت محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر تمدید یک ماه دیگر استفاده «رایگان» دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، اساتید و دانشجویان از ساما نه‌های آموزش مجازی، با انتشار رشته توئیت‌هایی، خطاب به آذری جهرمی گفت: جناب وزیر، به جِدّ می‌توان گفت که میلیون‌ها دانشجو، طلبه و استاد مخاطب این توئیت شما هستند و می‌توانند درباره آن قضاوت کنند، اما واقعاً خوب نیست مساله‌ای این چنین که دو وزیر و چند معاون وزیر به صراحت درباره آن در رسانه‌های رسمی صحبت کرده‌اند، بعد از ۱ ماه چنین معطل بماند.

آقای وزیر پیگیر وعده‌ها باشید

وی افزود: جناب وزیر، بهتر است خودتان هم با اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت تماس بگیرید و ببینید که آیا وعده ارائه اینترنت «رایگان» برای سامانه‌های آموزش مجازی، اجرایی شده است یا خیر؟ مطمئن باشید که همگی ابراز بی اطلاعی می‌کنند.

رئیس دانشگاه سوره با ارائه نمونه‌هایی از تماس با برخی اپراتورها که از رایگان شدن اینترنت سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاه‌ها اظهار بی اطلاعی می‌کردند، افزود: دوستانی هم که این توئیت را می‌بینند، با بقیه اپراتورهایی که دسترسی دارند، تماس بگیرند و از آنها درباره «رایگان» شدن ترافیک سامانه‌های آموزشی دانشگاه خود بپرسند.

رئیس دانشگاه سوره خطاب به وزیر ارتباطات اعلام کرد: پیشنهاد می‌کنم مساله‌ای با این سطح از فراگیری و اهمیت را شخصاً تا حصول نتیجه مطلوب، پیگیری کنید، امیدوارم در پیگیری امور مسلمین و حق‌الناس موفق و سربلند باشید.

مسئول فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد نیز در گفتگویی که به تازگی با خبرنگار مهر داشت، اعلام کرد که فقط ۳ اپراتور، سامانه‌های مجازی این دانشگاه را رایگان کرده‌اند؛ جای سوال دارد که چرا از میان تعداد زیادی از اپراتورها، تنها ۳ اپراتور این اقدام را اجرایی کرده است؟

دانشگاه زنجان کمک هزینه خرید بسته اینترنتی به دانشجویان داد

در دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان نیز اینترنت سامانه‌های مجازی دانشگاه هنوز رایگان نشده؛ به طوری که رئیس این دانشگاه می‌گوید برای اینکه آموزش مجازی در دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان به کار خود ادامه دهد و تعللی در کار رخ ندهد، خودشان از درآمد اختصاصی دانشگاه، کمک هزینه خرید بسته اینترنتی را به دانشجویان ارائه داده‌اند. به گفته او؛ زمانی که تخفیفات اینترنتی اعمال شود، این هزینه‌ها به خودی خود برای دانشگاه جبران خواهد شد.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد