تعامل موثر انیمیشن ایران و مجارستان

به گزارش فناوری فرهنگی، هیأت ویژه‌ای از فعالان صنعت پویانمایی کشور مجارستان به همت ستاد توسعه فناوری نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، در سفری چهار روزه به تهران، زمینه‌های همکاری بین دو کشور در حوزه‌ی صنعت پویانمایی را بررسی و تعاملات آتی را برنامه‌ریزی کردند.
این هیات شامل آقایان فرنس میکلاش از استودیو کشکمت و دبیر جشنواره فیلم کشکمت، بلا کیلنگل مدیرعامل استودیو ک گ ب و آدام کورشک مدیر تأمین محتوی شبکه دو  مجارستان در برنامه‌ای فشرده ضمن بازدید از تعدادی از شرکت‌های ایرانی تولیدکننده پویانمایی، به تماشای آثار برگزیده این شرکت‌ها در پردیس سینمایی ملت نشستند.
این هیأت از مدرسه انیمیشن اینورس و استودیوهای آینده‌نگر رسانه، گنبد کبود و اشراق بازدید کردند و با توانمندی‌های هنرمندان و فناوران صنعت پویانمایی ایران آشنا شدند.
همچنین در دو نشست مجزا آثار برگزیده‌ی پویانمایی ایرانی به‌طور ویژه برای هیأت مجارستانی در سه گروه سینمایی، سریالی و کوتاه به اکران درآمد و پس از اکران، جلسات مذاکره‌ی رودررو بین طرف‌های ایرانی و مجارستانی برای توسعه‌ی همکاری‌ها و برنامه‌ریزی تولیدات مشترک انجام شد.
در گروه سینمایی، فیلم‌های «فیلشاه» و «شاهزاده روم» از گروه هنرپویا، «کیف‌ها» از آران و «رهایی از بهشت» از استودیو اشراق اکران شد. در گروه سریالی نیز آثار «بیشه» از استودیو فراسوی ابعاد، «روبی و جوجه‌ها» و «استریپی» از گنبد کبود، «فان فارم» از واحد انیمیشن حوزه هنری، «قصهها» و «جوانمردان» از ایفاء تصویر و «شیپرز» و  قسمتی از مجموعه پیامبران به نام «داستان حضرت زکریا» از استودیو آینده‌نگر رسانه به نمایش درآمد.
همچنین در گروه فیلم کوتاه «قطار» از استودیو اسکای فریم، «بدو رستم، بدو» از برفک، «آقای گوزن» از گوزن قرمز، «غول سیاه دم به سر» از استودیو صلح و سلام و  «تمام زمستان‌هایی که من ندیده‌ام» از واحد انیمیشن حوزه هنری اکران شد.
در آخرین روز بازدید هیأت مجارستانی از بخش‌های مختلف صنعت انیمیشن ایران، ضمن بازدید از مرکز کانون پروش فکری و آشنایی با پتانسیل و استعدادهای این مرکز آموزشی ـ پرورشی در مورد نحوه تعامل بخش‌های مختلف صنعت پویانمایی مجارستان با جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران توافقات لازم صورت پذیرفت.
در فرصت‌های مذاکره‌ی رودررو بین استودیوهای ایرانی و هیئت مجارستانی تعاملات سازنده‌ای به وجود آمد که از آن جمله می‌توان به تفاهم برای تولید مشترک چند انیمیشن هنری و آرتیستیک توسط استودیوهای ایرانی و مجارستانی با هدف ارائه به جشنواره‌های جهانی اشاره کرد.
در بخش تأمین و انتشار محتوا با توجه به حضور مدیر تأمین محتوای شبکه دو تلویزیون مجارستان، درباره ایجاد یک مسیر دائمی برای ارائه و فروش محتوای انیمیشن ایرانی به کشور مجارستان تفاهم شد که در نتیجه امکان فروش آثار استودیوهای خلاق و دانش‌بنیان ایرانی به مجارستان به وجود آمد.
در مذاکرات انجام‌شده با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مقرر شد در جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، در اسفندماه سال جاری، یک روز ویژه انیمیشن مجارستان برگزار شود که شامل دو سانس اکران آثار فاخر و ملی پویانمایی مجارستان، نشست تخصصی در مورد معرفی صنعت انیمیشن مجارستان و در نهایت گشایش گالری آثار این کشور در زمان برگزاری نمایشگاه خواهد بود.
ضمناً خریداران و ناشران آثار پویانمایی مجارستانی این امکان را دارند تا ضمن حضور در بازار پویانمایی جشنواره فوق، نسبت به خرید و انتشار آثار استودیوهای خلاق و دانش‌بنیانی که در کتاب فناوری‌های صنعت انیمیشن ایران و سایت آمارنامه صنعت انیمیشن ایران ثبت شده باشند اقدام کنند.

منبع:ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد