«تعمیرات اساسی» صنعت توریسم در ایران برای جذب گردشگر چینی

به گزارش فناوری فرهنگی، در مقاله‌ای به قلم تایلر باچ که روز سه‌شنبه در روزنامه آمریکایی هافینگتن پُست منتشر شد، موضوع توافق‌های اخیر ایران و چین در زمینه تبادل گردشگر مورد بررسی قرار گرفت.

هافینگتن پُست که مقر آن در نیویورک است در ابتدای مقاله «ایران صنعت توریسم را تعمیرات اساسی می‌کند تا پذیرای گردشگران چینی باشد» به ملاقات ماه گذشته میان وزیر امور خارجه چین، وانگ یی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران اشاره کرده که موضوع گردشگری در آن دیدار مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

نویسنده با ذکر اینکه بحث گردشگری در ایران با نهایی شدن برجام در یک ماهه اخیر اهمیتی بیش از پیش یافته است، آماری از تعداد کل گردشگران چینی در خارج از آن کشور را ارائه داده است. در سال 2014 بیش از یکصد میلیون شهروند چینی به سفرهای توریستی در خارج آن کشور رفته‌اند.

در همین حال، به گزارش هافینگتن پست، مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری (ICHHTO) در خرداد ماه 1393 از برنامه ایران برای جذب 5 درصد از گردشگران خارجی چینی خبر داده و گفته بود ایران از افزایش تعداد کل بازدیدکنندگان خارجی از 4.5 میلیون در سال 2013 به 10 میلیون در سال 2019 در چارچوب طرح چشم انداز 2025 خبر داده و اشاره کرده بود که ایران قصد دارد در دهه آینده 20 میلیون گردشگر را سالانه به خود جلب کند و 25 تا 30 میلیارد دلار در سال از این طریق درآمد داشته باشد.

به‌ منظور جلب مسافران چینی، مراحل صدور ویزای ایران که قبلاً 14 تا 30 روز طول می کشید، برای توریست های چینی به کمتر از 48 ساعت کاهش پیدا کرده است و پروازهای مستقیم میان دو کشور از ماه اکتبر (مهر) برقرار شده است

همچنین بر اساس این گزارش رتبه ایران در فهرست مجمع جهانی اقتصاد، سفر و گردشگری در چهار سال گذشته از رتبه 114 سال 2011 به 97 در سال 2015. بهبود یافته است. با این حال، تهران در این گزارش در فهرست ده مقصد برتر گردشگری خاورمیانه و شمال آفریقا قرار ندارد.

هافینگتن پست به نقل از اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در سال 2014 نوشته است: «ایران فاقد زیرساخت‌های مناسب مورد نیاز برای باقی ماندن در بازار گردشگری به شدت رقابتی است. حتی اگر ما موفق به جذب 5 میلیون گردشگر چینی هدفگذاری شده [سال 2015] بشویم، هتل‌های کافی برای برآورده کردن استاندارد بین‌المللی در مورد اسکان مسافران را نداریم و راهنماهای تور آموزش‌دیده نیز برای مسافران چینی نیز به تعداد کافی نداریم.»

آمارها نشان می دهد که صنعت گردشگری ایران در حال رشد است، اما این رشد به آرامی صورت می‌گیرد. به گزارش هافینگتن پُست، مقامات ایرانی در جریان هشتمین دوره نمایشگاه بین المللی تهران در سال گذشته یک کمیته را به طور خاص برای بازار چین در نظر گرفته بودند. در آن دوره از 150 کشوری که دعوتنامه دریافت کرده بودند، تنها 13 کشور در نمایشگاه حضور داشتند، که یکی از آن‌ها چین بود. بهمن ماه امسال در نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، تعداد کشورهای شرکت کننده به 16 کشور افزایش یافت و بار دیگر چین یکی از این کشورها بود.

همچنین از مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقل شده است که تا سال 2025، تعداد هتل‌های چهار و پنج ستاره در ایران باید به 400 افزایش یابد. همچنین به گفته سید کامل تقوی‌نژاد، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، برنامه‌ای برای معافیت مالیاتی پنج ساله‌ای به منظور تشویق شرکت ها برای ساخت هتل‌های بیشتر، به ویژه در بخش های کمتر توسعه یافته کشور در نظر گرفته شده است که از فروردین ماه اجرایی می‌شود.طبق این گزارش ایران در سال 2014 به «تعمیرات اساسی» در صنعت هتل‌داری دست زده و 220 میلیون دلار در هتل ها و سایر موسسات مشابه سرمایه گذاری کرده است. مقامات برنامه بلند مدتی برای به احداث هتل‌های چهار و پنج ستاره دارند و اکنون فقط 130 هتل از 1100 هتل کشور دارای این تعداد ستاره هستند.

به‌منظور جلب مسافران چینی، مراحل صدور ویزای ایران که قبلاً 14 تا 30 روز طول می کشید، برای توریست های چینی به کمتر از 48 ساعت کاهش پیدا کرده است و پروازهای مستقیم میان دو کشور از ماه اکتبر (مهر) برقرار شده است.

هافینگتن پست در مورد انگیزه‌های اقتصادی استقبال ایران از گردشگران چینی نوشته است واحد پول چین، یوآن که در ماه اکتبر سال 2016 (مهر 95) به ارز رسمی بین‌المللی تبدیل می‌شود به مسافران چینی امکان نقل و انتقال آسان ارز بین‌المللی را می‌دهد و با توجه به اینکه مسافران چینی ترکیب 165 میلیارد دلار در در سال 2014 هزینه کرده‌اند، بخشی از این درآمد گردشگری برای اقتصاد ایران بسیار کارساز خواهد بود.

منبع: آنا

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد