تفاهم‌نامه همکاری معاونت علمی و فناوری و پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی امضا شد

به گزارش فناوری فرهنگی،سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مشترک میان معاونت علمی و پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: پژوهشکده‌ها به جای این که خود وارد کار اجرا شوند باید راهنمایی پژوهش را بر عهده داشته باشند. دولت در اجرا نباید قدم بگذارد. این نکته‌ای است که در تمامی حوزه‌ها به دنبال آن هستیم.

وی افزود: البته میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری حوزه خاصی است که تا کنون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با آن تعامل نداشته است. یعنی ورود شناخت در این حوزه خاص کم است.

ستاری با بیان اینکه سرزمین و تمدن ایران از ابتدای تاریخ وجود داشته است بیان کرد: از جمله بزرگ‌ترین سرمایه‌ای که داریم سرمایه فرهنگی و تاریخ چند هزار ساله تمدنی است.

رییس ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز کشور، با تأکید براین نکته که باید به سرمایه های فرهنگی مان بیش از پیش اهمیت دهیم گفت: در این مسیر استفاده از فناوری های مدرن ازمواردی است که می تواند به ما کمک کند .

وی با بیان اینکه نفوذ فناوری در حوزه میراثی و باستان شناسی بسیار زیاد است و ما از آن عقبیم افزود: بسیاری از  تکنیک ها در حوزه های مختلف پیشرفت کرده اند که قابل تعمیم برای تشخیص در حوزه باستان شناسی هستند .

معاون علمی و فناوری رییس جمهور توضیح داد: به عنوان نمونه در حوزه های اکتشافات تکنیک های خوبی وجود دارد که می تواند از آنچه زیر خاک و پشت دیوارها پنهان شده اطلاع دهد .

به گفته ستاری، امروز حوزه های لیزر توسعه پیدا کرده است که می توان از آن ها برای نقشه برداری از اماکن و سایت های تاریخی استفاده کرد.

رییس ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و میکروالکترونیک کشور، با بیان اینکه آی. سی. تی در حوزه های موزه داری در حال  رشد است گفت: آمادگی داریم ستاد های معاونت در حوزه ICT، نانو و بیو که در بحث شناسایی پیش رفته اند را در اهداف دیگر نیز به کار گیریم که باستان شناسی نیز می تواند یکی از آن موارد باشد .

در حال رونق بخشیدن به فعالیت پژوهشگاه میراث فرهنگی هستیم

سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در حاشیه امضای تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: پژوهشگاه میراث فرهنگی از 5 پژوهشکده باستان شناسی ، زبان شناسی کتیبه ها و متون ، ابنیه و بافت های تاریخی –فرهنگی ،مردم شناسی، حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی و دو گروه پژوهشی هنرهای سنتی و گردشگری تشکیل شده است .

بهشتی همچنین بیان کرد: یکی ازویژگی هایی که پژوهشگاه میراث فرهنگی در مقایسه با سایر پژوهشگاه ها دارد وظایف حاکمیتی آن است به نحوی که تمامی فعالیت های باستان شناسی و تدوین اطلس های موضوعات مرتبط با میراث فرهنگی به عهده پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است  .

وی با اشاره به سرگذشت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در دولت پیشین تصریح کرد :مخالفان فعالیت پژوهشگاه هر کاری کردند تا اینجا را مضمحل کنند ولی موفق نشدند .

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری توضیح داد: در سالهای اخیر و با فعالیت دولت جدید درتلاشیم تا رفته رفته فعالیت پژوهشگاه را رونق بخشیده و با توجه به حرکت های نوینی که در پژوهشکده ها در حال شکل گیری است در قالب استانداردهایی که قانون بر عهده پژوهشگاه گذاشته کاری شایسته انجام دهیم .

بهشتی خاطر نشان ساخت: با اشرافی که به مسائل مطرح در حوزه کاری پژوهشگاه و اطلاعاتی که از نحوه فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم گمان داریم این دو نهاد بتوانند همکاری های مشترک زیادی با یکدیگر داشته باشند .

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به این مطلب که علومی که در پژوهشگاه با آن سرو کار داریم به حوزه میراث فرهنگی مربوط می شوند تصریح کرد : پرسش تمامی این علوم، کیستی و کجایی سرزمین ایران و دستیابی به پاسخ آن است .

به گفته وی، دردوران معاصر فعالیت هایی که در حوزه توسعه شکل گرفته همواره از طرح این پرسش که این سرزمین کجاست و مردم آن دارای چه ویژگی هایی هستند مستغنی بوده است .

بهشتی خاطر نشان کرد: زمانیکه از توسعه سخن می گوییم باید بدانیم که چه جور توسعه ای به قامت این سرزمین و مردمان آن مناسب است . این همان پرسشی است که در پژوهشگاه به دنبال پاسخ آن هستیم.

وی گفت: هیچ دانشگاهی در کشور نیست که رشته باستان شناسی داشته باشد و با پژوهشگاه ارتباط نداشته باشد زیرا که باستان شناسی یک فعالیت میدانی است که انجام آن مستلزم همکاری با پژوهشگاه است .

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری توضیح داد: دانشگاه ها بیشتر به این موضوع نگاه آموزشی دارند و تلاش ما این است که دانشگاه ها به این اکتفا نکرده و فعالیت پژوهشی و تولید علمی هم بصورت مستمر داشته باشند.

باید از ظرفیت بخش خصوصی در اقدامات علمی حوزه گردشگری و میراث فرهنگی بهره برد

سید محمدحسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و نماینده معاونت در تفاهم نامه مذکور، در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: بنا بر این شده است در دو حوزه مشخص این همکاری آغاز شود، اولین حوزه ایجاد یک مرکز نوآوری است. این اقدام رویکردی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان محسوب می‌شود. که نگاه به اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از وظایف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محسوب می‌شود

وی افزود: این که بتوانیم بخش خصوصی را بیش از قبل درگیر مسائل دانش بنیان کنیم و از این حضور در اقتصاد استفاده کنیم نیازمند برخی زیر ساخت‌ها است که یکی از این زیرساخت‌ها مراکز نوآوری هستند. پس معاونت علمی  هم از این امر به صورت مشارکتی حمایت می‌کند.

سجادی نیری توضیح داد: یکی از بندهای این تفاهم‌نامه شکل‌دهی مرکز نوآوری به همراه پژوهشگاه است که استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان، راهنمایی و کمک به ایجاد فضای اقتصادی در این حوزه را بر عهده خواهد داشت.

وی موضوع دیگری که در این تفاهم‌نامه به آن اشاره‌شده است را ایجاد یک دفتر انتقال فناوری عنوان کرد و گفت: ارتباطات بین‌المللی به توسعه فناوری در این حوزه کمک می‌کند. اما تا زمانی که بخش خصوصی درگیر فعالیت‌های اجرایی این بخش نشود نمی‌توان انتظار پیشرفت زیادی داشت.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی افزود: این که بتوانیم بخش خصوصی را نیز در انتقال فناوری و استفاده از فناوری‌ای که در اختیار کشورهای خارجی است در حوزه میراث و صنایع گردشگری درگیر کنیم نیز یکی دیگر از مفاد این تفاهم‌نامه است.

وی ابراز امیدواری کرد تا این اقدام آغازی برای حمایت از بخش خصوصی در استفاده از توانمندی‌هایش در حوزه میراث و صنایع گردشگری باشد.

توسعه اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان در حوزه میراث فرهنگی کشور با انعقاد تفاهم نامه

این تفاهم‌نامه که با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضای سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و سید محمد حسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسید در 8 بند اجرایی می‌شود  .

در این تفاهم‌نامه آمده است:

در اجرای سیاست‌های کلی کشور برای توسعه اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان و با توجه به اهمیت فراوان تجاری‌سازی و کاربردی سازی علوم و فناوری‌های مرتبط با حوزه میراث فرهنگی، هنرهای ملی، صنایع‌دستی و گردشگری در زمینه توسعه صنایع فرهنگی و خلاق این تفاهم‌نامه منعقد شد.
همکاری در ایجاد مرکز نوآوری میراث فرهنگی با مأموریت ارائه خدمات به شرکت‌های نوپا، پژوهشگران، اساتید، کارشناسان خبره، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با حوزه میراث فرهنگی و گردشگری از طریق ارائه امکانات زیرساختی از جمله فضای فیزیکی استقرار، تأمین مالی، خدمات مشاوره‌ای، مدیریتی، بازاریابی، دوره‌های آموزشی و مشابه آن برای ایجاد، توسعه و رشد شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان از اهداف این تفاهم‌نامه است.

از دیگر اهداف تفاهم‌نامه میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پژوهشگاه می‌توان به حمایت از شکل‌گیری دفتر انتقال فناوری در حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری  در پژوهشگاه با هدف ایجاد پیوند و تعریف پروژه‌های مشترک بین مراکز پیشرفته فناوری بین‌المللی در این حوزه با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی اشاره کرد.

بر اساس این تفاهم‌نامه تأمین فضای فیزیکی و امکانات زیرساختی و محیط فعالیت مناسب شرکت‌های خلاق و نوآور در مرکز نوآوری و سایر الزامات حرفه‌ای مورد نیاز شامل خدمات منتورینگ، آموزش و مشاوره برای اساتید، دانشجویان و فارغ التحصیلان پژوهشگاه و شرکت‌های نوپا با توجه به اهداف و کارکردهای مرکز نوآوری به عهده  پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است.

پشتیبانی تخصصی و زمینه‌سازی برای تجاری‌سازی و کاربست دانش فنی موجود در پژوهشگاه به وسیله شرکت‌های نوپا از طریق مدل‌های مناسب (شرکت زایشی، انتقال فناوری، فروش و…) با حفظ حقوق مادی و معنوی پژوهشگاه نیز از تعهدات پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است.

از تعهدات معاونت می‌توان به حمایت از شکل گیری مرکز نوآوری، حمایت از طرح‌های همکاری بین‌المللی دفتر انتقال فناوری، همکاری تخصصی با پژوهشگاه  در خصوص طراحی ساختار، فرآیند و برنامه‌ریزی مناسب مرکز نوآوری و مرکز انتقال فناوری و حمایت مالی از شرکت‌های پذیرش شده در مرکز نوآوری با توجه به الزامات حرفه‌ای موفقیت آنها در مراحل مختلف چرخه عمر اشاره کرد.
برای اجرایی کردن این تفاهم‌نامه، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاون اداری، مالی و توسعه مدیریت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری  اقدامات اجرایی را پیگیری می‌کنند و با توجه به دستور کارهای مدنظر، نمایندگان طرفین برای حضور در کمیته راهبردی معرفی خواهند شد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان از مجموعه آزمایشگاه ها و کارگاه های پژوهشکده حفاظت و مرمت، موزه ملی ایران باستان ،موزه دوران اسلامی و اسناد تاریخی خلیج فارس بازدید کرد.

منبع: ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد