تلاش برای شفافیت در ارزآوری/ دانشگاه ها به انیمیشن سازی ورود کنند

به گزارش فناوری فرهنگی،نشست دومین دوره رویداد رویازی چهارشنبه ۲۰ آذر ماه برگزار شد. در این نشست که در سالن شیخ بهایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، سیدمحمدحسین سجادی نیری دبیر ستاد فناوری‌های نرم معاونت علمی، احسان کاوه مدیر مرکز تلویزیون و انیمیشن حوزه هنری، سیدامیر آقایی رئیس کارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز ریاست جمهوری و علی کاشفی‌پور رئیس حوزه هنری دیجیتال رودرروی اهالی رسانه قرار گرفتند و آغاز به کار دومین رویداد رویازی (پیچ بزرگ تهران) را به طور رسمی، اعلام کردند.

پرویز کرمی در ابتدای این نشست درباره راه اندازی رویداد رویازی در کشور گفت: از آنجا که انیمیشن سازی یکی از کارهای اقتصادی و پولساز در جهان است این رویداد را برگزار کردیم. گردش مالی انیمیشن و صنایع خلاق در جهان سالانه دو هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار است و متاسفانه سهم ایران از این حوزه نهایتا ۶۰ میلیارد تومان است که معمولا بین ساختارها و سازمان‌های مرتبط رد و بدل می‌شود.

وی تاکید کرد: رویازی به دنبال ایجاد زیست بومی است که انیمیشن کشور جهانی شود، زیرا امروز شاهد آن هستیم که یک کارگردان یا تهیه کننده باید علاوه بر انیمیشن سازی کارهای بازاریابی و فروش انجام دهد که راندمان کار را پایین می‌آورد.

سیدمحمدحسین سجادی نیری نیز با اشاره به اینکه در ایران پتانسیل‌های بسیاری برای توسعه صنعت انیمیشن داریم، اضافه کرد: متاسفانه در انیمیشن سازی کشور یک مشکل داریم، این که انیمیشن‌هایی که تولید می‌شود قبلا بازار آن سنجیده نشده و یک تیم در یک اتاق تصمیم می‌گیرند تا محصول انیمیشنی داشته باشند و این محصول پس از تولید در بازار مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و این یعنی هزینه اضافی بر دوش تولید کنندگان خواهد بود.

وی با بیان اینکه دومین دوره رویازی با هدف اقتصادی کردن انیمیشن در کشور برگزار می‌شود، تاکید کرد: موضوع بازار از اهمیت بالایی برخوردار است و ما تلاش کرده ایم در دومین دوره رویداد رویازی به مسئله بازاریابی و تجاری سازی این محصولات توجه و تاکید بیشتری داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: در دومین دوره رویداد رویازی تلاش کرده ایم تا پیشرفت‌های بیشتری داشته باشیم به طوری که منتورها و مدرسین خارجی در این دوره حضور خواهند داشت، زیرا معتقدیم صنعت انیمیشن یکی از خوشه‌های اصلی صنایع خلاق به شمار می‌رود.

احسان کاوه دبیر رویداد رویازی هم ضمن درخواست از دانشگاه‌ها به عنوان اولین محل آموزش علوم این حوزه، برای ورود جدی در عرصه انیمیشن سازی، در بخش‌هایی از صحبت‌هاش گفت: هنر- صنعت انیمیشن سازی امکان ارزآوری و گفتمان سازی فرهنگی را برای کشور ایجاد می‌کند، اما ما از همه نهادهایی که در حوزه صنایع خلاق و دیگر صنایع فعالیت می‌کنند، می‌خواهیم این فرایند را شفاف کنند، زیرا رویازی روند شفاف سازی در حوزه انیمیشن سازی است.

وی اضافه کرد: اقتصاد کشور در بسیاری از حوزه‌ها برپایه نفت است و به همین جهت است که هر فرایندی که منجر به تولید شود، شفاف نیست و باید در کشوری با ۸۰ میلیون جمعیت این امکان وجود داشته باشد که با ارایه فراخوان همه بتوانند ایده‌های خود را ارائه کنند.

سیدامیر آقایی نیز در این نشست ضمن تاکید بر این موضوع که در رویداد رویازی۲، دو بخش پویانمایی‌ و کاراکتر ارائه خواهد شد، ادامه داد: امسال رویداد با حضور مربیان و کارشناسان بین المللی برگزار می‌شود و سه طرح برتر نیز برای ارائه در بازار محتوای روسیه انتخاب خواهند شد.

دبیر ستاد برگزاری رویداد رویازی گفت: با مذاکره سازمان‌ها و نهادهایی همچون وزارت نیرو، قوه قضاییه، راهنمایی و رانندگی که نیاز به فرهنگ سازی عمومی دارند و تا پیش از این از نماهنگ و تبلیغات استفاده می‌کردند، تقاضا شده است تا به تولید پویانمایی به ویژه آموزش کودکان نیز توجه کنند و در این زمینه سرمایه گذاری شود.

علی کاشفی‌پور دبیر پیچ کاراکترِ رویداد رویازی نیز با اعلام این نکته که هرگاه در حوزه فرهنگ حرفی به میان می‌آید اقتصاد نیز در کنار آن قرار دارد، افزود: امروز در جهان انیمیشن سازی نقش مهمی در اقتصاد دارد به نحوی که علاوه بر ساخت یک انیمیشن سایر بخش‌های آن نیز درآمدزا هستند. به طور مثال کاراکتری مثل باب اسفنجی چندین سال است در کل دنیا شناخته شده است و جالب اینکه فروش محصولات جانبی آن درآمد بیشتری نسبت به فروش خود انیمیشن داشته است.

وی در پایان گفت: در رویازی امسال به طور جدی به دنبال مسئله کاراکترسازی هستیم به طوری که با سنجش بازار به این نتیجه رسیدیم بخش‌های مختلفی مثل تولید لوازم التحریر، پوشاک و مد گروه‌هایی هستند که به کاراکترهای انیمیشنی علاقه نشان داده‌اند و امکان تجاری سازی آنها نیز وجود دارد. کار کاراکترسازی در کشور تازه شروع شده و با هدف توسعه این بخش تصمیم داریم تا پایان سال چند دوره در حوزه کاراکترسازی برگزار کنیم.

رویداد رویازی ۲ (پیچ بزرگ تهران) در روزهای دوشنبه و سه شنبه ۲۵ و ۲۶ آذر در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می شود و سه طرح برتر این رویداد در بازار محتوای مسکو که سال آینده در کشور روسیه برگزار می‌شود، حضور خواهند داشت.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد