تلویزیون اینترنتی و هوشیاری مسئولین

چهارمین بسته خبری فاوا به بررسی وضعیت شبکه‌های اجتماعی و ضریب امنیت پایین این شبکه‌ها، طرح راه‌اندازی سامانه بومی رتبه‌بندی سایت‌ها، چرایی انتقال مرکز ملی فضای مجازی و به حاشیه رانده شدن آن و سایر اخبار مهم حوزه فاوا پرداخته است.

تلویزیون اینترنتی و ضرورت هوشیاری مسئولین

اجرای طرح تلویزیون اینترنتی که از سالها قبل مطرح بوده و تاکنون هم اتفاق خاصی در آن رخ نداده است با خبر مجوز به چند شرکت رنگ و بوی جدی به خود گرفت. در همین خصوص مهدی اخوان بهابادی، عضو شورای عالی فضای مجازی و قائم مقام سازمان صدا و سیما از اعطای مجوز ارائه خدمات IPTV  (مخفف تلویزیون پروتکل اینترنت) صداوسیما به پنج شرکت خبر داد و همچنین یادآور شد که برای فعالیت این شرکت‌ها به غیر از صداوسیما نیاز به مجوز دیگری نیست. البته این موضوع با واکنش وزارت ارتباطات مواجه شد و از سوی سازمان تنظیم مقررات اینگونه اعلام شد که برای پخش غیرفراگیر صوت و تصویر دریافت مجوز الزامی است.

تلوزیون اینترنتی

ضمن تاکید بر مزایای چندرسانه ای، جذاب، سرعت بالا و قابل توجه این محصول اما باید توجه کرد که گیرنده‌ی تلویزیونی با یک سیستم کامپیوتری، باعث می‌شود که امکان اتصال به اینترنت و دورزدن فیلترها و دسترسی به شبکه‌های خارجی به‌صورت تعاملی بر روی گیرنده تلویزیونی ایجاد شود. لذا با توجه به خطرات فرهنگی این تکنولوژی جدید، به مسئولین پیشنهاد می‌شود که برای تبدیل کردن این تهدید به فرصت، شرکتهای ارائه دهنده را موظف به رعایت استانداردهایی کنند که محتوای مناسب ارائه شده در شبکه‌های داخلی، بر روی این گیرنده‌ها ارائه شود.

شبکه های اجتماعی موبایلیراه پر پیچ وخم شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی و تاثیرات ماهوی‌شان بر روی اقشار مختلف جامعه از موضوعات داغی هستند که مسئولین و کارشناسان مختلف همیشه نظرات مختلفی درباره آنها ارائه می‌دهند.

در همین خصوص، سجادی، معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات از رصد و پایش همه‌روزه شبکه‌های اجتماعی داخلی توسط سازمان متبوعش خبر داد و نسبت به مسائل و مشکلات امنیتی این شبکه‌ها هشدار داد. وی با اشاره به هک شدن اطلاعات شخصی ۲ میلیون کاربر ایرانی توسط یکی از شبکه‌های اجتماعی پربازدید داخلی، افزود: «مشخص شد که برخی شبکه‌های اجتماعی داخلی اقدام به فروش اطلاعات کاربران خود می‌کنند که درباره این موضوع در صورت داشتن شاکی می‌تواند اعلام جرم شود.»

امنیت پایین از جمله تهدیدهای شبکه‌های اجتماعی و فضای سایبری بوده که به گفته کارشناسان، اولا زیرساخت مناسب برای ایجاد شبکه‌های اجتماعی بومی و ثانیا اقداماتی از قبیل حمایت از پروبال گرفتن شبکه‌های اجتماعی بومی مشروط بر اینکه این شبکه‌ها به صورت دستوری و یا سفارشی توسط دولت ایجاد نشوند (بلکه به کمک بخش‌ خصوصی و با قابلیت بالای نرم افزاری و البته از نظر محتوایی مورد تایید دولت)، می‌تواند به عنوان راه‌حلی برای این مسأله در نظر گرفته شود.

جستجوی اینترنتبه دنبال الکسای ایرانی!

هفدهمین نشست شورای راهبری جویشگر بومی با موضوع«بررسی و اظهارنظر درباره موتور جستجوی یوز، مروری بر گزارش پارسی‌جو و ارایه گزارش درباره پیشرفت طرح» با حضور رئیس و اعضای این شورا در سازمان فناوری اطلاعات ایران برگزار شد. در این شورا، طراحی سامانه‌ای برای رتبه‌بندی و پایش خدمات وب در کشور که مشابه سایت رتبه بندی الکسا باشد، مطرح شد. اگرچه طرح و پیگیری این موضوع توسط مسئولین وزارت ارتباطات، خود به تنهایی جای امیدواری دارد، اما به گفته کارشناسان در وهله اول، داشتن موتور جستجوی بومی قوی با زیرساخت های مناسب، لازمه طراحی سامانه‌های رتبه‌بندی ایرانی است. در مرحله بعد، باید سامانه‌ای طراحی کرده که مزیت‌ها و جذابیت‌های برتری نسبت به الکسا و ComScore و دیگر سایت‌های رتبه‌بندی پربازدید جهانی داشته تا مورد استقبال کاربران ایرانی قرار گیرد.

خبر مهم دیگر در حوزه جستجوگرها، پیوستن گوگل، بزرگترین موتور جستجوی اینترنتی دنیا به شرکت مادر خود یعنی آلفابت بود. گوگل با ایجاد این تحول، علاوه بر فاصله گرفتن از رقبای خود، برای ما نیز از دسترس دورتر و دورتر شده است و به نظر نمی‌رسد با وضع کنونی بتوان به این زودی‌ها به کاهش این فاصله، امیدوار بود. در همین خصوص، کارشناسان حوزه فاوا معتقدند: «ما همچنان در عرصه سرویس‌های پایه وب، مانند یک مستعمره باقی مانده ایم و به رغم دارا بودن استعدادهای فراوان انسانی در این حوزه (درصد قابل توجهی از دانشجویان نخبه کشور در رشته‌های مربوط به فناوری اطلاعات تحصیل می‌کنند) به دلیل نبود مدیریت واحد و برنامه‌ریزی منسجم، حرفی برای گفتن نداریم. این‌چنین است که شرکتی مانند گوگل، از طریق ارائه خدماتی مانند  Google Map، Gmail ، Google Drive  و … روزبه‌روز بر نفوذ و سیطره خود بر ابعاد گوناگون زندگی ما می‌افزاید.»

شبکه ملی اطلاعاتشبکه ملی اطلاعات سپری برای جلوگیری از نفوذ دشمن

اَندرو پارکـِر، رئیس سازمان جاسوسی انگلستان (MI5)از جاسوسی و شنود کاربران اینترنتی پرده برداشت و با اعتماد به نفس عجیبی اظهار داشت: « کلیه ارتباطات خصوصی مردم در اینترنت باید شنود شود».

همچنین در دیدار ابوالحسن فیروز آبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، با مراجع تقلید قم، آیت‌الله جوادی املی در خصوص غلبه غرب بر فضای مجازی و تاثیرگذاری بر روی مردم جهان، اظهار داشت: «هدف غرب از دست‌یابی به علم و تکنولوژی تنها برای سلطه‌طلبی بوده و دلیل این مطب کشتن ۷۰ میلیون انسان است که در دو جنگ جهانی اتفاق افتاد و این حرکت‌های آنها چیز تازه ای نیست».

در رابطه با انفعال ایران در تولید محتوای اینترنتی، آیت‌الله مکارم شیرازی نیز با بیان اینکه تولیدات پایین محتوای اسلامی در فضای مجازی، ایران را تبدیل به مصرف‌کننده تولیدات غربی که خطوط قرمزی در این رابطه ندارند، کرده است، گفت: «برای خروج از این شرایط نیازمند انقلاب در فضای مجازی هستیم.»

کارشناسان معتقدند یکی از راه‌های افزایش ضریب امنیت کاربران ایرانی و نیز افزایش محتوای ایرانی و متعاقبا کاهش نیاز مردم به سایت‌های غربی، ایجاد و راه‌اندازی پروژه شبکه ملی اطلاعات است. بنابراین به نظر می‌رسد ایجاد این شبکه از اقدامات ضروری وزارت ارتباطات بوده و امید می‌رود طبق وعده مسئولین تا پایان برنامه ششم، شاهد تشکیل شبکه ملی (به معنای واقعی کلمه) باشیم.

اخبار کوتاه

اگر به مخابرات توجه نکنید سرنوشتی بدتر از سایپا و ایران‌خودرو خواهد داشت

در آخرین روز هفته گذشته بار دیگر و پس از مدتی وقفه گلایه‌های مدیران مخابرات نسبت به وضعیت این شرکت مطرح شده و اینگونه اعلام شد که اگر به مخابرات توجه نکنید سرنوشتی بدتر از سایپا و ایران‌خودرو خواهد داشت. مصطفی سیدهاشمی همچنین متذکر شد: «در حال حاضر مخابرات ایران افتخار دارد با تعرفه سال ۱۳۸۲ مجموعه خود را اداره می‌کند که بیانگر مدیریت بهینه است در صورتی که نرخ تعرفه‌هایی نظیر آب، برق، گاز و … از سال ۱۳۸۲ تاکنون بسیار تغییر کرده است».

تولید اپلیکیشن‌های داخلی ۸ برابر شد

رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: با راه‌اندازی G3  در کشور، اپلیکیشن‌ها از ۵ هزار به ۴۰ هزار افزایش یافت.

حفره خطرناک اندروید یک میلیارد نفر را به دردسر انداخت

آسیب‌پذیری خطرناکی موسوم به Stagefright در سیستم عامل اندروید گوگل باعث شده تا یک میلیارد نفر از کاربران این سیستم عامل در معرض خطر قرار بگیرند.

ایرانسل تلویزیون اینترنتی می‌زند

معاون فنی ایرانسل گفت: ایرانسل با ورود به نسل‌های جدید ارتباطی و طرف قرارداد بودن با ۴۰ شرکت تأمین کننده محتوا در نظر دارد تلویزون اینترنتی و کیف پول همراه را هم راه‌اندازی کند.

برنامه افزایش ظرفیت اینترنت ایران تدوین شد

رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: تلاش برای ارتقاء ظرفیت اینترنت بین‌الملل از ۲ به ۸ ترابیت بر ثانیه تا سال ۲۰۱۷ و ۱۶ ترابیت تا پایان سال ۲۰۲۰ برنامه‌ای تدوین شده در این شرکت است.

روستاهای بالای ۳۰ خانوار تا پایان سال به اینترنت مجهز می‌شوند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تمامی روستاهای بالای ۳۰ خانوار تا پایان سال به اینترنت مجهز می‌شوند.

هشدار رگولاتوری به شرکت‌های آماده همکاری با صداوسیما

قائم‌مقام رگولاتوری اعلام کرد: صداوسیما براساس قانون صرفاً متولی پخش فراگیر صوت و تصویر است و در موارد غیرفراگیر که به عنوان خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات است دریافت مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی الزامی است.

نسخه الکترونیکی موبایل کلیه دستگاه‌های اجرایی جمع‌آوری می‌شود

دبیر کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی اظهار داشت: با ابلاغ آیین‌نامه توسعه و گسترش کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات از سوی دولت، زمینه شتاب‌دهی به رشد فناوری اطلاعات فراهم شده است.

پست با فروشگاه‌های اینترنتی ebay، آمازون و علی‌بابا تفاهم کرد

مدیر عامل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تفاهم‌نامه این شرکت با فروشگاه‌های الکترونیکی گفت: علاوه بر تفاهم با دیجی‌کالا و پیک بادپا، با فروشگاه‌های Ebay، آمازون و علی بابا نیز تفاهم‌نامه‌هایی را به شکل بین‌المللی داشته‌ایم.

*************************************************************

نویسنده: حسین ابراهیمی

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد