«توانا» کلید خورد: تامین شبکه زیرساخت ارتباطی کشور با تجهیزات داخلی

به گزارش فنافر، دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای سیاست‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، برنامه‌های کلان این بخش را برای سال ۹۴ در ۱۲ سرفصل اعلام کرد.

بر این اساس تجهیز و توسعه شبکه زیرساخت ارتباطی کشور مبتنی بر تجهیزات داخلی با عنوان پروژه «توانا» و با هدف تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تولید محصولات و خدمات راهبردی در این بخش کلید خورد؛ در همین حال تکمیل سیگنال رسانی زمینی به ایستگاه‌های سازمان صدا وسیما، ارائه‌ی خدمات راهبردی داده مبتنی بر مولفه‌های بومی از جمله انتقال میزبانی سایت‌های ایرانی به دیتاسنترهای داخل کشور، توسعه و تکمیل DNS سرورهای داخلی، توسعه جویشگر بومی و ایمیل ملی، تولید نرم‌افزارهای راهبردی شامل مرورگر بومی و سیستم عامل بومی از جمله سیاست‌های حمایتی مدنظر وزارت ارتباطات است که کلید آن زده شد.

تدوین برنامه ششم بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اولین بار در نظام برنامه‌ریزی توسعه کشور با نگاهی جامع و دربرگیرنده تمام اجزا و مولفه‌های اصلی آن شامل شبکه، صنعت، خدمات، محتوا، کاربردها و بازرگانی و بازار با رویکرد جذب سرمایه گذاری حداکثری بخش غیردولتی به نسبت حداقل ۶۰ درصد خصوصی و ۴۰ درصد دولتی از دیگر برنامه‌های کلان این بخش محسوب می‌شود.

همچنین معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از تدوین سندهای پایه توسعه بخش ICT به عنوان اسناد پشتیبان برنامه ششم شامل سند توسعه پهن باند ملی کشور، سند توسعه فناوری، سند بهبود و رونق فضای کسب و کار در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان برنامه‌های کلان این بخش نام برده است.

وزارت ارتباطات در سال ۹۴ قصد دارد وعده‌های ریاست جمهوری برای توسعه دسترسی به پهن باند را محقق و عقب ماندگی از اهداف برنامه پنجم را جبران کند؛ همچنین افزایش بهره‌وری ملی با توسعه متوازن ICT شامل بهره‌وری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات و نقش این بخش در بالابردن بهره‌وری سایر بخش‌ها از دیگر برنامه‌های کلان این وزارتخانه است.

در بخش تامین زیرساخت‌های توسعه بخش خصوصی، مدیریت وجوه اداره شده و حمایت‌های تسهیلاتی از بخش غیردولتی در جهت توسعه تحقیقات، کسب و کارها، نوآوری‌ها، محصولات جدید و سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در بخش‌های نرم افزاری، سخت افزاری، محتوا و امنیت دیده شده است؛ در همین حال استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و امکانات منطقه ویژه اقتصادی پیام برای کاهش هزینه‌ها و افزایش توان بخش خصوصی و ایجاد فرصت‌های جدید سرمایه گذاری از دیگر برنامه‌های مدنظر است.

ساماندهی و مدیریت بهینه منابع نادر بخش ارتباطات کشور شامل فرکانس، نامبرینگ و آی پی آدرس؛ ساماندهی نظام آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور؛ انجام تحقیقات راهبردی تقاضا محور با قابلیت تجاری سازی و مشارکت با دانشگاه‌ها برای توسعه پارک‌های علم و فناوری و مشارکت و سرمایه گذاری تامین ماهواره برای حفظ نقاط مداری از دیگر سرفصل‌های برنامه‌های کلان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای سال جاری است.

در سرفصل‌های ۱۲گانه برنامه‌های کلان بخش ICT کشور تحول در بخش پست با رویکرد اقتصادی و اجتماعی و جذب مشارکت حداکثری ظرفیت و منابع بخش خصوصی و نیز کاهش توسعه متوازن بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، کاهش شکاف دیجیتالی بین مناطق کمتر توسعه یافته و به ویژه روستاهای محروم یا مناطق کمتر برخوردار دیده می‌شود.

زومیت

 
شبکه زیرساخت ارتباطی کشور مبتنی بر تجهیزات داخلی با عنوان پروژه «توانا» با هدف تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تولید محصولات و خدمات راهبردی دربخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کلید خورد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد