توسعه گردشگری، نیازمند گفتمان جدید و ایده‌ خلاقانه

به گزارش فناوری فرهنگی، مهدی جمالی نژاد در حاشیه بازدید از دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران، اظهار کرد: بسیاری از شهرها و روستاها و سکونتگاه‌های ما دارای جاذبه‌های طبیعی منحصربفردی برای جذب گردشگر و به تبع آن تولید درآمد هستند ولی هنوز نتوانسته ایم بسیاری از این جاذبه‌ها را احصاء و به درستی به هموطنان داخل کشور و گردشگران خارجی معرفی نمائیم، بنابراین این حوزه نیازمند برنامه ریزی برای اطلاع رسانی همه جانبه می‌باشد.

وی افزود: برنامه ریزی اصولی برای معرفی شهرها و روستاهای دارای جاذبه‌های گردشگری در قالب همکاری و هم افزایی تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی، بخش خصوصی، رسانه‌ها و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها امکان پذیر خواهد شد و ما در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور آماده همه گونه همکاری در زمینه توسعه گردشگری هستیم.

جمالی نژاد همچنین با اشاره به برخی فعالیت‌های صورت گرفته در سالهای اخیر در حوزه گردشگری از جمله استفاده از فضای مجازی برای اطلاع رسانی، توجه بیشتر به بوم گردی، جدی گرفتن جایگاه شهرها و روستاهای هدف گردشگری در تولید اشتغال و درآمدزایی گفت: انتظار داریم صاحبان ایده‌های خلاقانه و استارت آپ‌ها بطور جدی تر به حوزه گردشگری شهری و روستایی ورود و با شهرداری‌ها و دهیاری‌ها همکاری نمایند.

وی همچنین با اشاره به نقش صداوسیما و شبکه‌های استانی آن در توسعه گردشگری گفت: با پیشرفت‌های صورت گرفته طی سال‌های اخیر در عرصه فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاع رسانی و فضای مجازی می‌توان جاذبه‌های گردشگری مناطق مختلف کشور را به سرعت و به اشکال گوناگون به داخل و خارج کشور معرفی نمود و این حوزه برای جوانان خلاق و ایده پرداز کشورمان جای کار بسیاری دارد.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به اینکه توسعه گردشگری در راستای اقتصاد مقاومتی است و برنامه ریزی صحیح می‌تواند باعث توسعه بسیاری از مناطق کمتر توسعه یافته کشور شود، گفت: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با تقویت زیرساخت‌های گردشگری علاوه بر کسب درآمد پایدار می‌توانند به رونق فضای کسب و کار در بخش‌های مختلف شهر و روستا هم کمک نمایند.

وی، گردشگری را به عنوان یکی از مهمترین محورهای ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برشمرد و گفت: انتظار ما اینست که شهرداری‌ها و دهیاری‌های مناطق دارای جاذبه‌های گردشگری و طبیعی با توجه به ظرفیت‌های مناطق و تجربیاتشان در زمینه پذیرایی از گردشگران و مسافران، در موضوع ایجاد درآمد پایدار و ارائه محصولات بومی و صنایع دستی، نمونه باشند تا سایرین هم از تجربیات آنها بهره بگیرند.

جمالی نژاد افزود: مناطق زیادی در کشور دارای ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه گردشگری، بوم گردی و کویرگردی هستند که سرمایه خوبی برای تأمین درآمدهای شهرداری‌ها و دهیاری‌های این مناطق محسوب می‌شود ولی باید با برنامه ریزی های اصولی و استفاده از مشارکت‌ها و منابع مردمی و جذب سرمایه گذار برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های گردشگری خاص این مناطق اقدام نمود.

براساس گزارش گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، وی افزود: انعطافی که شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با توجه به ساختار غیردولتی خود در خصوص توسعه گردشگری دارند در دستگاه‌های دولتی نیست، لذا می‌توان با ایده‌های نو کارهای بزرگ انجام داد و استارت آپ ها و بخش خصوصی می‌توانند شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را در حوزه شناسایی مزیت‌های رقابتی و برنامه ریزی در خصوص جذب سرمایه گذار، ایجاد درآمد پایدار، تولید اشتغال و کارآفرینی یاری نمایند.

جمالی نژاد همچنین گفت: طی سالهای اخیر شاهد اقدامات خوبی در حوزه بازگرداندن هویت تاریخی و جذب گردشگر از سوی برخی شهرداری‌ها با نگاه و رویکرد انسان محور با تاکید برپیاده محوری و دوچرخه سواری و راه اندازی اتوبوس گردشگری بودیم و در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از این نگاه ارزشمند شهرداری‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد