تکاپویی جدید برای بازی‌سازی در کشور

به گزارش فناوری فرهنگی،ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با برگزاری نخستین کنفرانس ملی بازیهای رایانه ای دست به یک حرکت تازه در حوزه بازی‌سازی زده است. این رویداد توانست بازخورد خوبی در میان فعالین این حوزه ایجاد کند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نخستین کنفرانس ملی بازیهای رایانه ای با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، بهمن‌ماه 1394 در اصفهان برگزار شد.

از اهداف اصلی این رویداد گردآوردن فعالان مختلف حوزه بازی (روانشناسان، جامعه شناسان، متخصصان کسب‌وکار، بازی‌سازان، بازی کنان، طراحان و غیره) در یک جو مشترک بود.

دیگر هدف این رویداد ایجاد فرصتی برای هم‌اندیشی و ارتقای همکاری میان متخصصیان فنی و علوم انسانی کشور و نمایش ظرفیت‌های صنعت ملی بازی‌های رایانه‌ای به مدیران و سیاست‌گذاران فرهنگی و اجتماعی است.

هدف نهایی برگزارکنندگان این جشنواره، جهت‌دهی سرمایه‌گذاری‌ها و علائق حامیان به سمت تأسیس یک مرکز تخصصی بازی‌سازی در دانشگاه اصفهان بوده است.

نخستین کنفرانس «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها»

پنج بخش اصلی این رویداد را نخستین کنفرانس «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها»، کارگاه‌های آموزشی متنوع، رویداد بازی‌سازی، نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای و لیگ بازی‌های رایانه‌ای تشکیل می‌دهد.

نخستین کنفرانس ملی «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» و رویدادهای جانبی 28 تا 30 بهمن‌ماه 1394 در دانشگاه اصفهان تالار و سالن‌های همایش پیامبر اعظم (ص) برگزار شد.

بررسی جایگاه ایران در صنعت بازی‌های رایانه‌ای، آسیب‌شناسی صنعت بازی‌های رایانه‌ای ملی و بررسی جایگاه علوم انسانی و هنر در توسعه بازی‌های رایانه‌ای از جمله اهداف نخستین کنفرانس «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» بود.

کمیته علمی کنفرانس  از 100 نفر از اعضا هیات علمی دانشگاه‌های داخل و خارج کشور با تخصص‌های مختلف مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای تشکیل شد.

در این رویداد تعداد 96 مقاله د ر حوزه علوم انسانی، 24 مقاله در حوزه فنی و مهندسی، 7 مقاله در حوزه هنر، 7 مقاله ترکیبی در حوزه مهندسی علوم انسانی، 7 مقاله ترکیبی در حوزه علوم انسانی هنر و 3 مقاله ترکیبی در هر سه حوزه دریافت شد.

کارگاه‌های آموزشی حوزه بازی

کارگاه‌های آموزشی ساخت بازی Flappy Bird در چهار ساعت، چگونه بدون کد نویسی بازی بسازیم؟، آشنایی با مراحل تولید اولین انیمیشن سینمایی در ایران، در این رویداد برگزار شدند.

همچنین رازهای طراحی رابط کاربری بازی، طراحی سه بعدی از صفر تا صد، کارگاه درآمدزایی در بازی‌های موبایل و منافع آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای از دیدگاه احادیث و قرآن دیگر کارگاه‌های برگزار شده در رویداد ایده بازار اسباب‌بازی را تشکیل دادند.

ماراتون بازی‌سازی

ماراتون بازی‌سازی برنامه دیگری بود که در قالب این رویداد با هدف آموزش مدل‌های صحیح کسب و کار در فرآیند بازی‌سازی، ارائه تجربیات مدیران شرکت‌های بازی‌سازی و متخصصان مجرب به علاقه‌مندان بازی‌سازی، فراهم آوردن بستر ارتباط بین نهادهای صنعتی و فرهنگی و اجتماعی با فعالان صنعت هنر رسانه‌ی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد.

ایده شو گیم

در تاریخ 23 آذرماه 1394، ایده شوی گیم و بازی‌های رایانه‌ای در حاشیه نخستین رویداد ایده بازار اسباب بازی به اجرا درآمد. در ایده شوی گیم، تعداد زیادی از صاحبان ایده در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای اقدام به ثبت ایده در وب‌سایت ایده شو کردند که از بین آنها 12 ایده انتخاب و در مراسم نهایی به رأی داوران و حضار گذاشته شد.

در این مراسم، هرکدام از صاحبان ایده طی سه دقیقه به صورت خلاصه ایده‌ی خود را بیان کرده و طی سه دقیقه به پرسش‌های داوران پاسخ دادند.

در نهایت از بین 12 ایده‌ی مطرح شده 5 ایده انتخاب و با توضیحات تکمیلی به رأی مجدد داوران گذاشته شد و سه ایده‌ی برتر (در حوزه‌های سرگرمی و درمان) انتخاب و به صاحبان آنها جوایزی اهدا شد.

نمایشگاه و لیگ بازی‌های رایانه‌ای

نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای برای نخستین بار در اصفهان و با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و شهرداری و استانداری اصفهان، 21 تا 31 بهمن 1394 در ارگ عظیم جهان نما برگزار شد.

لیگ بازی‌های رایانه‌ای نیز در رشته‌های FIFA  و PES در روزهای 15 و 16 بهمن 1394 بین دانشجویان دانشگاه‌های استان اصفهان برگزار شد. طی این لیگ به سه نفر اول هر رشته در مراسم اختتامیه کنفرانس هدایایی اهدا شد.

منبع:ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد