جای خالی تبلیغات در صنعت پوشاک ایران

به گزارش فناوری فرهنگی،عرصه مد و پوشاک یک صنعت و تجارت بزرگ است که دیده شدن و رواج محصولات آن در میان مردم یک جامعه نیاز به تبلیغات و معرفی کالا دارد. اگرچه تهیه پوشاک یکی از نیازهاتی اولیه مردم است و آنها بدون هیچ شناخت یا تبلیغی به خرید لباس‌های مورد نیاز خود اقدام می‌کنند، اما زمانی که صحبت از ترویج نوع خاصی از پوشاک به میان می‌آید تبلیغات نقشی مهم و ضروری ایفا می‌کند.

در کشور ما چند سالی است که توجه به تولید ملی و ترویج پوشاک ایرانی مطرح شده است. صنعت پوشاک از نظر فرهنگی و اجتماعی در زندگی همه مردم نقش دارد اما در سال‌های گذشته به دلیل سیاست‌های نادرست، قاچاق کالا و عدم حمایت از محصولات ایرانی، تولیدکنندگان داخلی آسیب زیادی دیدند. عدم شناخت جامعه از تولیدات ایرانی و تردید آنها در مورد کیفیت آن محصولات هم دلیلی برای گرایش آنها به لباس خارجی بود. همین نکته باعث شد به مرور و با افزایش کیفیت تولیدات ایرانی، تولیدکنندگان محصول خود را با نام و برچسب خارجی به مشتری ارائه دهند.

امروزه با افزایش اعتماد به نفس تولیدکنندگان و آگاهی مردم، زمان آن رسیده است که لباس ایرانی با نام ایرانی عرضه شود. اما جامعه ما چقدر با تولیدات ایرانی و برندهای پوشاک آشناست؟ اگر از مردم در مورد برندهای پوشاک سوال کنید بدون شک نام تعداد زیادی از برندهای خارجی را بیان می‌کنند اما به ندرت ممکن است بیش از یکی دو برند ایرانی را نام ببرند. بسیاری از مردم ایران مشتریان زارا و گپ قلابی هستند اما هیچ شناخت و اطلاعی در مورد نام‌های تجاری پوشاک ایرانی ندارند و حتی اگر محصولات آنها را مصرف کرده باشند، به نام و ویژگی‌های خاص آن محصول توجهی ندارند.

اگرچه برندسازی و تبدیل نام تجاری به یک برند مراحل زیادی دارد اما یکی از دلایل ناشناخته ماندن پوشاک ایرانی در میان مردم عدم تبلیغات پوشاک در جامعه است. با وجود سهم بزرگ صنعت مد در اقتصاد، سهم پوشاک و مد در تبلیغات بسیار اندک است. این در حالی است که یکی از عواملی که می‌تواند به این صنعت کمک کند و مردم را به خرید لباس ایرانی ترغیب کند، تبلیغات است.

با کمک گرفتن از کارشناسان تبلیغات می‌توان از ابزار هنر جهت ارتقای صنعت پوشاک استفاده کرد. در نتیجه افراد جامعه با محصولات تولید شده در ایران آشنا می‌شوند و امکانات بیشتری برای انتخاب لباس خواهند داشت و می‌توانند لباسی را انتخاب کنند که بازتاب دهنده افکار و سلایق آنهاست. با توجه به ضرورت این موضوع چه عاملی باعث می‌شود شاهد تبلیغات بسیار محدود لباس در جامعه باشیم؟

عده‌ای از کارشناسان تبلیغات عقیده دارند کار کردن در زمینه تبلیغات پوشاک در ایران بسیار سخت است چون هنوز نگاه مثبتی به این موضوع وجود ندارد. اما با وجود محدودیت‌هایی که در زمینه تبلیغات لباس در ایران وجود دارد، این بازار بکر جای کار زیادی دارد و باید ارتباط خوبی بین تولیدکننده و کارشناسان تبلیغات به وجود آید تا اتفاقات مثبتی رخ دهد.

وجود نگاه حمایتی مسئولین به این موضوع، به رشد صنعت پوشاک و قابلیت‌های صنعت تبلیغات در این زمینه کمک زیادی خواهد کرد. مسئولین باید به صنعت پوشاک و تبلیغات آن به عنوان یک بخش کارآفرین نگاه کنند و برای تولیدکنندگان داخلی تسهیلاتی قائل شوند که کارهای تبلیغاتی برای آنها هزینه کمتری داشته باشد و آنها بتوانند محصولات خود را معرفی کنند. دیدن نام و تصویر پوشاک ایرانی در روزنامه‌ها، بیلبوردها، تلویزیون و… باعث می‌شود استفاده از آنها برای مردم جا بیفتد و به رشد صنعت پوشاک کمک کند. به این ترتیب زمانی می‌رسد که مردم ایران وقتی از مارک لباس یکدیگر سوال می‌کنند، به جای گفتن نام برندهای خارجی، با افتخار یک نام ایرانی را به زبان بیاورند.

منبع: هنرآنلاین

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد