جای خالی هنرمندان، پژوهشگران و بانوان در ستاد ملی مقابله با کرونا

به گزارش فناوری فرهنگی، با توجه به آن‌که در هر جای جهان، هنر زبان مشترک و اثرگذار بر قشرهای گوناگون مردم به شمار می‌رود، اهالی فرهنگ و هنر نخستین گروهی هستند که می‌توانند در شرایط کنونی به خاطر گسترش و شیوع فراگیر جهانی ویروس ناشناخته کرونا در بیش از دویست کشور، یگانه ترویج دهنده آخرین دستاوردهای بهداشتی و یاریگر جامعه پزشکی در سطح ملی و فراملی باشند.

? خانه نشینی و قرنطینه، یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌تواند حلقه شیوع بیماری کووید – ۱۹ را در همه کشورهای جهان به ویژه ایران، لحظه لحظه تنگ‌تر نماید تا دامنه گسترش این بیماری فراگیر محدود شود.

? بدین روی پیشنهاد می‌دهم دولت، راه‌اندازی ستاد فرهنگی هنری مبارزه با کرونا را با حضور اهالی فرهنگ و هنر در اولویت قرار دهد تا هنرمندان، ورزشکاران، ادیبان، نویسندگان و پژوهشگران به گونه مجازی با عرضه اثرهای هنری و آموزشی در بستر شبکه‌های مجازی و اینترنتی، سفارش‌های پزشکی و بهداشتی را به ویژه در زمینه خانه‌نشینی در میان توده مردم راهبری نمایند.

? قرنطیه‌ خانگی با رعایت مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی برای مقابله با بیماری‌های واگیردار به ویژه در رویدادهای ملی و دینی از سوی بزرگان علمی، فرهنگی و مذهبی کشور سفارش شده است از دیرباز به وسیله مفاخر علمی و پزشکی ایرانی از جمله پورسینا، برترین روش مبارزه با بیماری‌های واگیردار انجام آیین‌های ملی و دینی، برنامه ریزی وقت‌های فراغت با سرگرمی‌های فرهنگی هنری از جمله خوانش کتاب‌های ادبی و گوش سپردن به موسیقی همراه با رعایت دستورهای بهداشتی و فاصله فیزیکی در خانه‌ها را ضروری بیان کرده‌اند.

?️ بنابر این در رویدادهای ملی و دینی در وضعیت فوق العاده پیش آمده کنونی، وظیفه ملی مدیران و فعالان فرهنگی، هنری، ورزشی و مذهبی این است که به همه قشرهای گوناگون مردم سفارش نمایند تا آیین‌های دینی و ملی را در خانه‌های خود گرامی دارند.

? برای یاری رساندن به ستاد ملی مبارزه با کرونا، پیشنهاد می‌کنم تا اهالی رسانه پیام‌های انسان‌دوستانه اهالی فرهنگ و هنر را در قالب عرضه‌ اثرهای هنری از طریق خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و رادیو و تلویزیون ملی ترویج نمایند.

??? ‌نهادهای متولی فرهنگی، هنری، ورزشی، پژوهشی و آموزشی می‌بایست با پشتیبانی مالی و معنوی از جشنواره‌های فرهنگی هنری به ویژه در زمینه تولید هنر موسیقی و هنرهای تجسمی، نگارش متن‌های ادبی و ساخت فیلم سینمایی و سریال و برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی با تبلیغ چهره‌های مشهور هنری، ورزشی و ادبی به ویژه در بستر فضای مجازی و اینترنتی در رکود موجود عرضه اثرهای هنری آن را به رکوردی از بازید اثرهای هنری تبدیل نمایند.

? در وضعیت فوق العاده پیش آمده به خاطر گسترش و شیوع ویروس کرونا، تلاش هنرمندان مردمی آن خواهد بود که با درک شایسته وضع موجود در سراسر دنیا با آفرینش اثرهای هنری و آموزشی برای هدایت و خیزش ملی و فراملی به مقابله با گسترش هر چه بیشتر این بیماری بپردازند؛ با توجه به پذیرش توده مردم از دیدگاه‌های هنرمندان، هم‌اینان می‌توانند بیشترین یاری رسانی را به جامعه پزشکی برای ترویج آموزه‌های بهداشتی و پزشکی داشته باشند؛ به ویژه با توجه به سفارش خانه نشینی قشرهای گوناگون مردم برای جلوگیری از انتقال این بیماری واگیردار، هنرمندان با ارایه اثرهای هنری در شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های ملی، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری و اینترنتی، می‌توانند به اثرگذاری بیش از پیش پرداخته و با فرهنگ سازی دقیق، جامعه را ترغیب به آموزش و پژوهش نموده و نسبت به آگاهی رسانی مستند دستورهای پزشکی یاری رسانند.

? با عنایت به این که یگانه زبان مشترک جهانی، زبان هنر است این هنرمندان هستند که می‌توانند برای ارتقای فرهنگ عمومی در هر زمینه در همه کشورهای جهان، گام‌های پایه‌ای بردارند و در زمینه اطلاع رسانی دقیق مبارزه با کرونا، هنرمندان بهترین طبقه اجتماعی به شمار می‌روند که می‌بایست وظیفه تاریخی خود را برای راهبری قشرهای گوناگون مردم نسبت به ریشه‌کنی این بیماری فراگیر به فرجام برسانند.

?️ هنر به عنوان زبان فراگیر جهانی، برترین ابزار فرهنگ سازی است که می‌بایست با بهره‌گیری از آموزه‌های اخلاقی با درونمایه امیدبخش با تولید کالاهای هنری اثرگذار توسط هنرمندان و با پشتیبانی بخش‌های دولتی و غیردولتی و حمایت‌های مردمی ارایه شود.

? از برترین هنرهای نشاط انگیز و شورآفرین، هنر موسیقی است که با ساخت نماهنگ بر اثرگذاری آن می‌توان افزود.
? هنر – صنعت سینما در قالب فیلم‌های کوتاه، مستند، سریال و سینمایی، فراگیرترین هنر جهانی است که با پخش در شبکه‌های اینترنتی و رسانه‌های خانگی، شبکه‌های تلویزیونی ملی و جهانی و رسانه‌های ماهواره‌ای می‌توان در سطح بسیار گسترده با گنجاندن مفاهیم آموزشی به شادی و نشاط عمومی یاری رساند.
? هنرهای تجسمی نیز می‌تواند با بهره‌گیری از آموزه‌های ادبی مفاخر ایرانی و جهانی به انتقال تجربه‌های اخلاقی در گذر از سختی‌ها بسیار اثرگذار باشد که می‌تواند در بستر شبکه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی، قشرهای گوناگون جامعه را برای شور و نشاط و مقابله با افسردگی راهبری نماید.

? چالش بیماری‌های فراگیر به ویژه بیماری ناشی از ویروس کرونا که با توجه به ناشناخته بودن، می‌تواند هراس‌انگیزی در جامعه جهانی ایجاد نماید‌. جایگاه هنر و هنرمندان را بیش از پیش رخ‌نمایی می‌کند؛ چه آن‌که هنرمند بر این هراس باید نخست چیره شود و سپس برای گسترش راهکاری بهداشتی و پزشکی و نیز ارتقای اخلاق اجتماعی به پژوهشگران علوم اجتماعی، روان شناسی و جامعه شناسی یاری برسانند.

?️ بدین روی پیشنهاد می‌شود تا نهادهای متولی فرهنگی و شوراهای بالادستی هم‌چون شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی با همکاری شورای عالی فضای مجازی در سطح استانی و کشوری با بسترسازی مجازی و نیز با بهره‌گیری از فضاهای اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی و با یاری موسسه‌های فرهنگی هنری غیر دولتی و هم‌چنین با پشتیبانی مالی و معنوی نهادهای متولی فرهنگی و با همیاری نهادهای علمی با تولید محتوای پژوهشی با حضور مجازی هنرمندان و پژوهشگران در ستادی فرهنگی هنری می‌توانند به تولید اثرهای هنری فاخر بپردازد.

 

? سرمایه فرهنگی اجتماعی پژوهشگران در مبارزه با کرونا

?? شیوع ویروس کرونا از چین به دیگر کشورهای جهان که نخست به خاطر علایم ظاهری نوعی آنفولانزا تلقی می‌شد و سپس با گسترش فراگیر آن به عنوان نوعی وبای ناشناخته و جهش یافته نمایانگر شد.
دگرگونی‌های فراوانی را در زندگی روزمره جای جای جهان پدید آورد.

? فرهنگ خانه‌شینی و دور کاری همراه با مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی و توجه بیشتر به محیط زیست یکی از رویکردهای زندگی در سایه گسترش کرونا بوده است.

? آموزش زندگی مشفقانه و مهربانانه در خانه در کنار کمک به تحصیل فرزندان و همیاری در شغل‌ اعضای خانواده آن هم از راه دور سبکی جدید را می‌طلبد.

?️ نیاز به آموزش‌های مجازی و بهره‌گیری از فضای شبکه‌های اجتماعی هم یکی از راهکارهای سازنده در دوران شیوع بیماری کووید ۱۹ بوده است.

? اما برترین سرمایه اجتماعی، پیشینه تاریخ و تمدنی ایرانیان بوده و هست که برای نمونه می‌توان به دستورهای پزشکی پورسینا توجه ویژه داشت؛
چه آن‌ که با پیشرفت‌های علمی و پزشکی در برابر بیماری‌های واگیردار هنوز هم سازمان بهداشت جهانی را واداشته است در سراسر گیتی به همین دستورها بسنده کند.

? مرور دستورهای پانزده‌گانه پورسینا می‌تواند رهیافتی برای برون رفت از وضعیت پیش آمده کنونی برای جلوگیری از گسترش هر چه بیشتر ویروس کرونا در جای جای ایران و جهان باشد.

 

✳️ سرمایه فرهنگی اجتماعی بانوان در مبارزه با کرونا

?? بانوان به عنوان مدیران خانه‌ شهروندان ایرانی در جای جای ایران و جهان، نقش کلیدی در مبارزه با کرونا را دارند.
با توجه به شیوع و گسترش بیماری کووید – ۱۹ در ایران و جهان، وظیفه تاریخی بانوان ایرانی برای پاسداری از خانواده‌های ایرانی به ویژه با رعایت سفارش‌های پزشکی و بهداشتی بسیار اثرگذار بوده و هست.
بی‌شک رکن رکین مقابله با کرونا در ایران که پس از گسترش جهانی آن در بیش از دویست کشور گیتی نمایان شده است، مراقبت‌های چشمگیر بانوان ایرانی در مقام مادران و همسران ویا دختران دلسوز خانواده بوده است که خانه‌‌های کشورمان را به عنوان پناهگاهی امن در برابر ویروس ناشناخته کرونا تبدیل کرده‌اند؛

? از دیگر سو بانوان ایرانی در خارج از خانه نیز در مقام پرستاران و پزشکان ویا همکاران نهادهای گوناگون توانسته‌اند با ترویج آموزه‌های پزشکی و بهداشتی، جامعه را از گسترش هر چه بیشتر این بیماری فراگیر حفاظت نمایند.
شگفتی جهانیان از بهبودیافتگان این بیماری جانسوز و مقابله با شیوع بیش از حد آن در ایران، قطعا با مدیریت بانوان ایرانی با ایزوله کردن بخشی از خانه برای بیماران مبتلابه ویا مدیریت قرنطینه و خانه‌نشینی برای اعضای خانواده صورت گرفته است؛
چه آن‌که آموزه‌های اخلاقی ایرانی و دینی، توصیه موکد به رعایت دستورهای پزشکی و بهداشتی داشته است و مواردی که آخرین دستاوردهای پزشکی برای مقابله با ویروس کرونا به شمار می‌رود در خانواده‌های ایرانی هماره در طول تاریخ وجود داشته است و اکنون رعایت آن بیش از پیش با مدیریت بانوان در خانه‌ها و حتی خارج از خانه‌ها سفارش می‌شود در حالی که در برخی کشورهای جهان رعایت اصول بهداشتی همانند ایران وجود نداشته است‌.

? پیشینه دانش پزشکی از ایران باستان تا کنون در کشورمان وجود داشته و پزشکان نامداری هم‌چون پورسینا و زکریای رازی، پیشگامان دانش پزشکی بوده‌اند و تا سالیان متمادی در دانشگاه‌های معتبر علوم پزشکی رساله‌های آنان، کتاب‌های درسی بوده است.

⚗️ دستور پزشکی پورسینا با هم‌اندیشی ابوریحان بیرونی در مقابله با بیماری‌های واگیردار از جمله وبا برپایه آموزه‌های بهداشتی ایرانی و اسلامی این بوده است: نترسیدن از بیماری واگیردار و خانه‌نشینی و گوش سپردن به هنر موسیقی و سرگرمی در خانه‌ها، تعطیلی موقت بازار و مسجد و مکتب و رعایت اصول بهداشتی، حمام آب گرم گرفتن، صورت و دست‌ها را شستن و در آغوش نکشیدن و رعایت فاصله فیزیکی و پاکسازی محیط به ویژه خانه‌ها و حتی سکه‌ها و ابزارها با سرکه و الکل بوده است؛
مداوای بیماران هم برعهده بانوان با رعایت اصول بهداشتی با دستکش و روپوش (ماسک) با پنبه آغشته به سرکه و نمک و پاکسازی لباس‌ها و محل استراحت بیماران و خانه‌ها با گیاهان دارویی و مواد شوینده و جوشاندن پوشاک و پارچه‌های جای خواب در آب داغ بوده است که هم‌اکنون به ایزوله خانگی تعبیر می‌شود؛

? همه این آموزه‌های پزشکی توسط پزشکان نامدار ایرانی، هنوز برترین راهکارهای مبارزه با بیماری‌های واگیردار ناشناخته و نیز مبارزه با کرونا در جهان سفارش شده است.
گویی که مدیریت اوضاع کنونی ایران و جهان برای مبارزه با ویروس کرونا از سفارش‌های پیشگیرانه‌ این دانشنامه‌نگاران دانش پزشکی تدوین شده است که باعث افتخار ایرانیان است.

? بدین روی ضرورت بازخوانی دانشنامه‌ها و رساله‌های پزشکی مفاخر ایرانی اسلامی از ایران باستان تا کنون باید در دستور کار مجامع علمی و پزشکی قرار گیرد.
بدین منظور نقش خطیر بانوان نیز برای محیطی صمیمی در خانه‌ها باعث می‌شود تا آیین‌های رویدادهای ملی و دینی در خانه‌ها برگزار شود.

? برای آگاهی رسانی بانوان و بهره‌گیری از مشاوره و امکان ارتباطی تجربه‌های ایشان، پیشنهاد می‌کنم تا معاونت زنان ریاست جمهوری و مشاوران امور بانوان نهادها با تصویب قوانین خاص ویژه بانوان برای حضور هر چه بیشتر آنان در خانه، ستاد مبارزه با کرونا ویژه بانوان را تصویب نمایند تا با راه‌اندازی سایت اینترنتی و نرم افزار موبایلی اختصاصی با راهبری بانوان از مشکل‌های خانواده‌های ایرانی با خبر شده و راهکارها و پیشنهادهای موثر بانوان را دریافت کنند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانند تسهیلات شایسته‌ای را فراهم نمایند.

 

? لزوم راه‌اندازی ستاد فرهنگی هنری مبارزه با کرونا از سوی دولت

?️ پیشنهاد می‌شود دولت با قید فوریت، راه‌اندازی ستاد فرهنگی هنری مبارزه با کرونا را در دستور کار قرار دهد و با تصویب بودجه‌‌های مناسب و با دعوت از موسسه‌های فرهنگی هنری غیر دولتی به عنوان مجریان طرح‌های هنری با برگزاری جشنواره‌های ملی و جهانی هنری، نسبت به تولید اثرهای هنری – آموزشی اقدام نماید و از هنرمندان به گونه مالی و معنوی و با راهبری فضای مجازی از طریق اکران و بازنمایی اثرهای هنری فاخر در شبکه‌های مجازی و اینترنتی، رسانه‌های ملی و جهانی و شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی، حمایت نماید و بستر مناسبی را برای تولید این اثرهای هنری فراهم آورد تا به جای رکود فضاهای هنری به رکورد فروش و عرضه اثرهای هنری در فضای مجازی رسید و با توجه به داشتن اوقات فراغت فراوان خانواده‌های ایرانی و فارسی زبانان جهان بتوان از این گونه اثرها پشتیبانی کرد و حتی می‌توان این اثرها را به دیگر زبان‌ها ترجمه و برگردان و دوبله نمود تا با توجه به درد مشترک گسترش ویروس کرونا، بتوان در سطح جهانی اثرهای هنری ایرانی با درونمایه‌های اخلاقی و آموزشی را ارایه کرد.

? متولیان فرهنگی، هنری و آموزشی و نهادهای ناظر موسسه‌های فرهنگی هنری و سازمان‌های مردم نهاد غیردولتی به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزرات ورزش و جوانان و وزرات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت کشور و سازمان صدا و سیما می‌بایست با تصویب قانون‌ها و ابلاغیه‌هایی نسبت به تولید اثرهای هنری – آموزشی و تبلیغ و پخش این گونه اثرها در فضای مجازی و شبکه‌های اینترنتی و برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به صورت فراگیر یاری رسانند.

? شرح وظایف پیشنهادی نهادهای متولی فرهنگی، هنری، آموزشی و پژوهشی می‌تواند موارد زیر باشد:

۱- تولید محتوا، پشتیبانی و آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای تولید و عرضه اثرهای هنری و نشر دیجیتال اثرهای فرهنگی و علمی ویژه آگاهی رسانی آخرین دستاوردهای بهداشتی، پزشکی و روان پزشکی
۲- حمایت از موسسه‌های فرهنگی هنری، مراکز مهارت آموزی و سازمان‌های مردم نهاد برای آموزش مجازی رشته‌های هنری و زبان‌های خارجی و برپایی جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های هنری مجازی
۳- ارایه مجوزهای لازم و مساعدت‌های مالی و معنوی برای عرضه مجازی هنرهای نمایشی، فیلم‌های مستند، کوتاه و بلند سینمایی و موسیقی سنتی و پاپ
۴- امکان برگزاری نمایشگاه و حراج مجازی اثرهای هنرهای تجسمی، هنرهای سنتی و صنایع دستی
۵- برپایی جشنواره‌های هنری و آموزشی مجازی به گونه ضبط خانگی و عرضه اینترنتی و رسانه‌ای
۶- حمایت از تولید و عرضه پوشاک ایرانی اسلامی به ویژه برای تولید پوشاک بهداشتی و پزشکی و تولید انبوه به صورت خانگی
۷- حمایت از خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری، شبکه‌های مجازی و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی ملی، جهانی و اینترنتی برای بازنشر آخرین خبرها و تحلیل‌ها، گزارش‌های تصویری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مجازی و عرضه اثرهای هنری شنیداری و دیداری
۸- بازخوانی پژوهشی دانشنامه‌ها و رساله‌های پزشکی مفاخر ایرانی اسلامی و برپایی جشنواره‌های فرهنگی پژوهشی
۹- تبلیغ و پخش اثرهای هنری در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های اینترنتی و رسانه‌های ملی و جهانی و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی
۱۰- راه‌اندازی مدرسه و دانشگاه مجازی با فراخوان تولید اثرهای هنری و آموزشی خانگی از سوی مدرسان و استادان و برپایی جشنواره‌های هنری و ادبی و برگزاری مسابقه‌های استعدادیابی دانش آموزی و دانشجویی به گونه مجازی

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد