جدایی‌ناپذیری شبکه‌های اجتماعی

ممکن است مدتی شبکه‌های اجتماعی را کنار بگذارید، اپلیکیشن‌های مربوط به این شبکه‌ها را از گوشی خود پاک کنید یا حتی حساب‌های متعدد خود را غیرفعال کنید، اما همیشه این احتمال وجود خواهد داشت که پس از مدتی به این شبکه‌های اجتماعی برگردید.

اگر تنها یک قاعده برای زندگی دیجیتال برخی‌ها وجود داشته باشد، می‌تواند این باشد که شما همیشه به شبکه‌های اجتماعی برخواهید گشت، حتی اگر برای مدتی حساب خود را در شبکه‌های اجتماعی غیرفعال کرده و یا اپلیکیشن‌های مربوط به آنها را پاک کنید.

وب‌سایت هافینگتون‌پست با توجه به تحقیقاتی که در دانشگاه کرنل (Cornell) آمده توضیح داده است که چرا ترک شبکه‌های اجتماعی بسیار دشوار است. آنها یک کمپین به اسم «۹۹ روز آزادی» راه انداختند و افراد علاقه‌مند به این پروژه را دعوت کردند و به این ترتیب ۴۰۰۰۰ نفر این دوره را گذراندند.

البته که بسیاری از افراد نتوانستند تا پایان ۹۹ روز پیش بروند، برای اینکه دلیل آن مشخص شود، محققان در روزهای ۳۳، ۶۶ و ۹۹، نظرسنجی‌هایی را شامل تعدادی سوال از شرکت‌کنندگان گرفتند و برخی از عوامل وابستگی به شبکه‌های اجتماعی در آن کشف شد.

شبکه‌های اجتماعی اعتیادآور است

محققان دریافته‌اند کسانی که معتقد بودند شبکه‌های اجتماعی اعتیادآور هستند، احتمال بیشتری وجود دارد که قبل از ۹۹ روز سراغ آن بروند. وقتی که استفاده‌کنندگان از شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و غیره، به این شبکه‌ها به عنوان یک عادت نگاه می‌کنند، محتمل‌تر است که با آن مثل یک عادت برخورد کنند.

چه کسی پروفایلتان را نگاه می‌کند؟

برخی افراد از شبکه‌های اجتماعی با این هدف استفاده می‌کنند که بر احساس دیگران نسبت به خود تاثیر بگذارند. برای چنین افرادی احتمال بیشتری وجود دارد که پیش از تمام شدن این دوره به شبکه‌های اجتماعی برگردند، همچنین کسانی هستند که اعتقاد دارند فعالیت آنها در شبکه‌های اجتماعی تحت نظر است و به همین دلیل آنها ناچار به مراجعه هر روزه به این شبکه‌ها هستند.

وقتی در شرایط بدی هستید

کسانی که حس و حال خوبی داشتند، کمتر احتمال داشت که از این تعهد شانه خالی کنند. تحقیقات نشان داده است که فیس‌بوک می‌تواند شما را در وضع روحی بدی قرار دهد پس اگر احساس ناراحتی می‌کنید، احتمالا فیس‌بوک بهترین راه برای عوض کردن روحیه‌تان نیست.

شبکه‌های اجتماعی تنها همدم شماست

وقتی که افراد مشغولیات دیگری داشته باشند که به آنها مراجعه کنند، برایشان راحت‌تر است که از شبکه‌های اجتماعی دوری کنند.

این موضوع برای همه مفید بود؛ محدود کردن مراجعه به شبکه‌های اجتماعی به یک بار یا دو بار در روز یا قرار دادن ساعاتی خاص برای آنها، می‌تواند تاثیرات مثبتی بر سلامتی و کاهش استرس داشته باشد. به علاوه، همه افراد به یک تغییر مثبت علاقه‌مند هستند. شما هم می‌توانید یک دوره ۹۹ روزه بدون شبکه‌های اجتماعی را بگذرانید؟

منبع:ایسنا

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد