جشنواره‌ فیروزه نقش عروسک و اسباب‌بازی بر فرهنگ را بررسی می‌کند

به گزارش فناوری فرهنگی، «طراحی و تولید بازی‌ها و اسباب بازی‌هایی مبتنی بر فرهنگ» عنوان نشستی است که ۲۶ دی از ساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار می‌شود. «مؤلفه‌های فرهنگی چگونه برای کودکان و نوجوانان قابل ارائه می‌شوند؟»، «شیوه‌های ساده‌سازی و باورپذیر کردن مؤلفه‌های فرهنگی در طراحی بازی و اسباب‌بازی»، «شباهت و تفاوت بازی‌ها و اسباب بازی‌های بومی و سنتی و بازی‌ها و اسباب‌بازی های مبتنی بر فرهنگ»، «نقش روایت‌ها و داستان‌ها در طراحی بازی و اسباب بازی» موضوعاتی هستند که با حضور بهزاد سلیمانی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا، آزاده بیات؛ طراح و پژوهشگر اسباب بازی، و فریبا کیهانی؛ پژوهشگر و مشاور آموزشی در حوزه بازی به بحث گذاشته خواهد شد.

جمعه ۲۷ دی‌ماه و در همین ساعت نشست «ماهیت عروسک، ویژگی‌ها و شاخص‌های عروسک‌های قومی» با موضوعات «ماهیت عروسک، تعاریف، کارکردها و انواع آن»، «ویژگی‌ها و شاخص‌های عروسک‌های قومی» میزبان پوپک عظیم پور؛ پژوهشگر عروسک‌های بومی و مسعود ناصری؛ مدیر موزه عروسک‌های ملل است.

«بازسازی، تولید و عرضه عروسک‌های قومی» دیگر نشستی است که از ساعت ۱۳ تا ۱۵ همین روز میزبان پوپک عظیم پور؛ پژوهشگر عروسک‌های بومی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و امیر سهرابی؛ مدیر موزه عروسک و اسباب بازی کاشان است. این دو کارشناس درباره‌ی «روش‌ها و شیوه‌های بازسازی و احیا عروسک‌ها در بوم و اقلیم‌های مختلف»، «پژوهش‌های میدانی و بومی در یافتن، بازسازی و عرضه عروسک‌های قومی و مردم ساخت» صحبت خواهند کرد.

«بازآفرینی عروسک‌های قومی و خلق آزاد هنرمندان بر پایه‌های مؤلفه‌های فرهنگی» آخرین موضوعی است که در پنجمین دوره‌ی جایزه‌ی فیروزه در حوزه بازی و اسباب‌بازی به آن خواهد پرداخت. در این نشست مسعود ناصری؛ مدیر موزه عروسک‌های ملل و شیوا صارمی منفرد، طراح و هنرمند و مدیر برند «چوب پا» درباره‌ی «ویژگی‌ها و شاخص‌های باز آفرینی عروسک‌های قومی و خلق آزاد عروسک‌ها» و «شیوه‌های برخورد هنرمندان در بازآفرینی و خلق آزاد عروسک» صحبت خواهند کرد.

این نشست‌ها در فرهنگستان هنر برگزار می‌شوند و ورود علاقمندان به آن آزاد است. نمایشگاه پنجمین دوره‌ی جایزه فیروزه از روز سه‌شنبه ۲۴ دی تا یکشنبه ۲۹ دی در گالری‌های فرهنگستان هنر دایر است.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد