حضور گردشگران بین‌المللی با هدف تجارت/مردم را تشویق به سفر نکردیم

به گزارش فناوری فرهنگی، ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در گفتگویی که به صورت زنده در فضای مجازی شکل گرفت درباره اینکه وزارت بهداشت مردم را از سفر در طول ایام تعطیلات عید فطر منع کرده اما وزارت میراث فرهنگی برای سفر آنها مراکز اقامتی و موزه‌ها را باز کرده است گفت: حدود سه ماه است که تمام فعالیت‌های گردشگری تعطیل شده و حداکثر همکاری را با وزارت بهداشت انجام داده‌ایم چون اولویت اول و اصلی کشور، کنترل بیماری بود. با رصد اخبار از وزارت بهداشت و گزارش‌هایی که در کمیته‌های مختلف ستاد کرونا ارائه می‌شود، مشاهده می‌کنیم که روند کنترل بیماری در کشور رضایت بخش و رو به کاهش بوده و این اقدام با گشایش‌هایی در کسب و کارهای مختلف همراه شده است. اعتقاد بر این بوده که اکنون شرایط کشور از حالت بحرانی خارج شده است. باید همگام با کنترل بیماری، حواسمان باشد که معیشت مردم نیز تحت‌الشعاع قرار نگیرد و بحران اقتصادی و گردشگری به بحران سلامت اضافه نشود.

وی گفت: با همکاری اعضای ستاد کرونا، بحث سفر هوشمند را مطرح کردیم تا فعالان گردشگری و مردم بتوانند همزمان با رعایت پروتکل بهداشتی، به کسب و کارهای خود نیز رونق دهند. اکنون مشاهده می‌شود مردم وارد چرخه سفر شده‌اند و اگر مراکز مجاز گردشگری را تعطیل کنیم، با فعال شدن مراکز غیرمجاز روبرو خواهیم بود چون مردم سفر را تعطیل نکرده‌اند. اگر تأسیسات مجاز تعطیل شود، آنها به سمت استفاده از مراکزی که هیچ نظارتی روی آنها وجود ندارد، می‌روند بنابراین این موضوع تبعات منفی بیشتری خواهد داشت.

وی ادامه داد: آمادگی خود و دستگاه‌های عضو ستاد هماهنگی خدمات سفر را برای مدیریت سفر اعلام کرده‌ایم. آماده هستیم اگر سفری از سوی مردم انجام شود، آن را مدیریت کنیم بنابراین آنها را تشویق به سفر نکرده‌ایم. ما مطابق دستورالعمل‌ها پیش می‌رویم ولی مسئولیتی نیز داریم و آن مسئولیت این است که اگر سفری انجام می‌شود، کمک کنیم که در مسیر مجاز قرار گیرد. شاید از نظر برخی افراد این تفسیر وجود داشته باشد که بازگشایی مراکز اقامتی، موزه‌ها یا تأسیسات گردشگری تشویق به سفر است اما این‌طور نیست. ما می‌بینیم که تقاضای سفر وجود دارد بنابراین می‌خواهیم خدمات‌رسانی مجاز داشته باشیم.

مردم سفرشان را به تعویق بیندازند

تیموری از مردم خواست که سفرهای عید فطر را برای مدتی به تعویق بیندازند یا اگر سفری انجام می‌دهند در مراکز غیرمجاز اقامت نکنند چون مراکز مجاز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آماده خدمت‌رسانی هستند.

معاون گردشگری کشور افزود: اگر مردم میل به پربار کردن سفر خود دارند، باید بدانند که تمام مراکز فرهنگی و تاریخی آماده پذیرش آنها هستند بنابراین می‌توان گفت که ما برای تشویق سفر برنامه نداریم بلکه برای مدیریت سفر برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره آمار سفرها در ایام تعطیلات عید فطر گفت: بر اساس آمار ترددهای اعلام شده توسط وزارت راه و شهرسازی، تا عصر روز دوم خرداد ماه حدود ۷۰۰ هزار نفر مسافرت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد در ایام عید فطر سفرهای بیشتری انجام شود، گفت: برخی استان‌ها هنوز در وضعیت عادی برای سفر قرار ندارند. استانداران حق دارند اعمال محدودیت کنند. برای ما هم این موضوع مهم است که اگر مقصدی در وضعیت قرمز قرار دارد، مردم به آنجا سفر نکنند چون پیش از آنکه برای مردم در مقصد مشکل ایجاد شود، برای مسافر دردسر به وجود می‌آید به دلیل آنکه در این زمان خدمات‌رسانی به گردشگر انجام نمی‌شود اما اگر استانی در وضعیت مناسب‌تری هست و مناطقی برای طبیعت‌گردی نیز دارد، می‌توانند با مدیریت ویروس به مناطق طبیعی سفر کنند.

سفر با خودروی شخصی ایمن‌تر است

تیموری افزود: در کنار وضعیت بد اقتصادی فعالان گردشگری، مردمی هم هستند که سه ماه تحت فشار و استرس بیماری بوده‌اند و حالا می‌خواهند از خانه‌های خود بیرون بیایند. تنها خواهش ما این است که پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده را رعایت کنند. اگر سفر با این آگاهی‌بخشی عمومی همراه باشد، معتقدیم مشکلی متوجه کشور نخواهد شد. با این وجود باید قبل از سفر از آمادگی مقصد و عادی بودن شرایط آگاهی کسب کنند و بعد به سفر بروند. شاید یکی دو استان باشند که اصلاً مسافر نمی‌پذیرند اما منظورشان این است که از استان‌های قرمز مسافر نمی‌گیرند.

وی درباره استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در شرایط کرونا هنگام سفر گفت: معمولاً سفرها در ایران حتی در شرایط غیر کرونا با وسایل شخصی یا برای دیدار دوستان و آشنایان انجام می‌شود. در شرایط کنونی شیوع ویروس نیز استفاده از خودروی شخصی ایمن‌تر است اما مردم باید بتوانند از همکاران بخش گردشگری، آژانس‌ها و مراکز اقامتی مجاز، خدمات سفر بگیرند البته این بدان معنا نیست که در وسایل حمل و نقل عمومی، مسائل بهداشتی رعایت نمی‌شود. اکنون قطارهای گردشگری در چند مقصد راه افتاده و پروتکل‌های بهداشتی در آنها رعایت می‌شود. به عنوان مثال، از ظرفیت ۳۴۰ نفری برای سفر ۱۳۰ نفر استفاده شده است. حتی امکان ارتباط با جوامع میزبان نیز در این سفرها کم شده است.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: اگرچه اولویت همه ما در ایران مدیریت بیماری است اما در کنار آن به این باور رسیده‌ایم که فعلاً باید با کرونا همزیستی کنیم. درباره تعطیلی ویژه برای سفر نیز قول داده بودیم اما شرایط اجازه انجام این کار را نمی‌دهد.

در دوران کرونا فقط گردشگر تجاری داشتیم

تیموری درباره آمار گردشگران خارجی احتمالی در ایران نیز گفت: در شرایط کنونی گردشگر به عنوان کسی که سفر تفریحی داشته باشد در ایران نداریم اما ممکن است برخی افراد با اهداف تجاری و کاری وارد کشور شده باشند. آمار فروردین ماه را داریم و با آمار سه ماه اخیر تجمیع کرده و به زودی اعلام می‌کنیم. البته باید تأکید کرد که این آمار گردشگران تجاری است.

وی درباره ورود گردشگران خارجی بعد از باز شدن مرزها و کاهش بحران کرونا گفت: باید پروتکل‌های لازم را تهیه کنیم چون این موضوع فرآیند متفاوتی دارد. برخی از کشورها شرط داشتن کارت سلامت را اعمال کرده‌اند. اینکه در آینده چه پروتکلی برای جذب گردشگران خواهیم داشت، در همکاری بین وزارت میراث فرهنگی، وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه و در قالب یک پروتکل ملی مشخص خواهد شد. البته پروتکل ورود گردشگر در مرحله اول برای جذب گردشگران کشورهای همسایه خواهد بود و پس از آن برای جذب گردشگران کشورهای دورتر برنامه ریزی می‌شود.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد