حوزه عفاف و حجاب بدون متولی مانده/جبران رکود با نمایشگاه مجازی

به گزارش فناوری فرهنگی، نشست خبری اختتامیه نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب ۱۲ خردادماه، با حضور سیدمهدی جوادی رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حوزه عفاف و حجاب و میثم نژاد رمضانی عضو هیئت مدیره در خبرگزاری مهر برگزار شد.

جوادی در ابتدای این نشست گفت: مقوله حجاب در جوامع مختلف تبدیل به نماد هویتی اجتماعی برای کسانی شده است که تجربه زیست در دیگر کشورهای غیراسلامی را داشته‌اند و تقریباً اولین مشکلات را در این زمینه دارند. که چرا باید حجاب را انتخاب کنند و سدی جلوی آنان وجود دارد.

او ادامه داد: ما باید کاری کنیم که حجاب از مقولات سیاسی جدا شود تا حساسیت‌زدایی کنیم تا برای کسانی که این امر را انتخاب کردند، مشکلاتشان کمتر شود. اما با دقت به این موضوع نگاه کنیم گویی همه مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به این موضوع گره خورده است، حالا باید ببینیم در تقابل این خیر و شر باید چه تدابیری داشته باشیم.

رکود تولیدکنندگان عفاف و حجاب را با نمایشگاه مجازی جبران کردیم

رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب اظهار کرد: زمانی که تصمیم به برگزاری نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب گرفتیم، با توجه به مهمان ناخوانده کرونا و از دست دادن فرصت فروش بهاره برای تولیدکنندگان، محصولات عفاف و حجاب که حتی دوره طلایی ماه رمضان را از دست دادند و نزدیک به یکسال است که تولیدکنندگان عفاف و حجاب با رکود مواجه شده‌اند، انجمن با برگزاری نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب سعی بر این داشت که حداقل نیمی از این ضرر آنان را جبران کند.

او درباره محصولات مجازی در این نمایشگاه افزود: نزدیک به ۱۵۰۰ محصول در این نمایشگاه در معرض نمایش قرار گرفته است و استقبال از سوی مخاطبان هم به‌قدری خوب بود که حتی چنین پیش‌بینی را نداشتیم. سکوی عرضه در بیش از ۲۵ استان از این نمایشگاه بوده و خرید داشتند.

جوادی گفت: بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار بازدید از نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب داشتند که این مقدار بازدید کننده بسیار ارزشمند است و دستاورد مهمی برای جامعه عفاف و حجاب رخ داد. باید بگویم که این حوزه، از پیشروترین صنایع انجمن عفاف و حجاب بوده که سعی کرده برای تسهیل دسترسی به کالای عفاف و حجاب از این فناوری استفاده کرده‌ایم.

او درباره بازار عفاف و حجاب گفت: باید رسمیت بخشیدن به صنایع فرهنگی در صنایع خلاق را ارتقا دهیم و این اکوسیستم را تقویت کنیم امیدواریم بعد از نمایشگاه این استارت‌آپ به فعالیت‌اش ادامه دهد تا نواقص عرضه عفاف و حجاب برطرف شود.

حوزه عفاف و حجاب متولی ندارد

جوادی گفت: البته در حوزه عفاف و حجاب مهم‌ترین مسئله ما نبود متولی اصلی در جمهوری اسلامی است. زمانی که در وزارت سمت می‌رویم که به عنوان تولیدکننده «چادر» خودمان را معرفی کنیم، می‌گویند چادر برزنتی تولید می‌کنید یا چادر بیابانی. یعنی چادر حجاب را کلاً به رسمیت نمی‌شناسند و از طرفی هم چادر را به عنوان کالای فرهنگی می‌دانند که حتی هویت برای آن قائل نیستند که حمایتی از آن داشته باشند یا برای تولیدکنندگان بودجه یا دادن وام از سوی دولت را اختصاص دهند.

او در ادامه افزود: تولیدکنندگان عفاف و حجاب در کشور به قدری مظلوم واقع شده‌اند که حتی از سوی دولت در زمینه جواز مالیات و وام‌ها بی‌بهره هستند. حتی کارگروهی که به عنوان متولی پوشش جامعه در وزارت ارشاد فعالیت می‌کند بیشتر به حوزه مُد می‌پردازد نه به پوشش عفیفانه. باید به واقع گفت که در کشور متولی اصلی حوزه عفاف و حجاب چه کسانی هستند؟ که به اعتقاد من متولی نداریم! باید بگویم بودجه و امکانات هم در این بخش کم نداریم و می‌توانیم سرمایه‌گذاری درستی داشته باشیم که متأسفانه همیشه در این زمینه با بن‌بست مواجه شده‌ایم. در حالی‌که باید محصول عفاف و حجاب را به مثابه کالای فرهنگی بدانیم اما این امر در کشور همچنان مفقود مانده است.

پیشروترین فناوری را در صنایع فرهنگی به‌کار گرفتیم

علیرضا حقیقی مدیر اجرایی مرکز نوآوری و شتاب دهنده، درباره مشخصات نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب عنوان کرد: در بحث کرونا ایده استارت‌آپی مطرح شد که نمایشگاه عفاف حجاب به صورت مجازی برگزار شود و خدماتی که به اجرا درآمد برای تسهیل خدمات در ارائه محصولات به مخاطبان بود. و این سایت از نظر محتوا و اجرایی در سطح بالایی است. سعی داریم بهینه‌سازی کنیم تا محصولات برای مخاطبان به‌خوبی نمایش داده شود.

او ادامه داد: اقدامات دیگر برای این نمایشگاه ایجاد تعامل میان تولیدکنندگان و طراحان است که این امر در دنیا بسیار انگشت‌شمار است. بالاخره تلاش ما این است که فرهنگ‌سازی درستی در زمینه محصولات عفاف و حجاب داشته باشیم و به‌زودی به سرمنزل اصلی برسیم.

نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب ثمرات خوبی را در آینده به ارمغان خواهد آورد

میثم نژاد رمضانی از دیگر سخنرانان این نشست، درباره محصولات حجاب گفت: ما هر سال در ماه مبارک رمضان در نمایشگاه بین‌المللی قرآن بخش جنبی نمایشگاه عفاف و حجاب را داشتیم که یکی از پررونق‌ترین نمایشگاه‌ها بود، که ما هم تصمیم گرفتیم برای عرضه محصولات عفیفانه در جامعه از این نمایشگاه استفاده کنیم.

او ادامه داد: این نمایشگاه مجازی خداروشکر ثمرات و اتفاقات خوبی را در حوزه عفاف و حجاب رقم بخورد و تصمیم گرفتیم این نمایشگاه را تا ۲۱ تیرماه هفته عفاف و حجاب تمدید کنیم. اگر موفق شویم اختتامیه را برگزار کنیم در ادامه اولین جشنواره مردمی محصولات حجاب را داشته باشیم. همچنین از مسئولان می‌خواهم به مقوله حجاب نگاه بهتری داشته باشند ما صنف تخصصی نداریم جایگاه متعدد در سازمان‌ها داریم اما به عنوان صنف رسمی شناخته نشده‌ایم و حوزه عفاف و حجاب را به رسمیت نمی‌شناسند.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد