خجسته: حضور کاربران در فضای مجازی اجازه تماشای تلویزیون را از آنها سلب کرده است

به گزارش فناوری فرهنگی، نشستی با حضور «دکتر حسن خجسته» رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی در دانشکده خبرگزاری فارس برگزار شد.

خجسته در ابتدای این مراسم با اشاره به مخاطب و تغییراتی که در جهان حاضر شامل حال مخاطب شده است، گفت: درباره مخاطب و تغییراتش در یک جلسه نمی‌توان حق مطلب را ادا کرد و لااقل نیاز به سه جلسه داریم.

وی ادامه داد: امروزه با تغییراتی که در جهان پیرامون و در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته است، باید به جای لفظ مخاطب از کاربر استفاده کرد. دلیلش این است که ما یک سپهر ارتباطی داریم که شامل رادیو، تلویزیون، گوشی تلفن همراه، فیبر نوری و … است.

استاد دانشگاه ارتباطات با بیان اینکه برای تبدیل مخاطب به کاربر، چندین اصطلاح وجود دارد، گفت: اصطلاحاتی مثل user، produce + user، produce + consument، produce + dosigner در این بخش وجود دارد.

وی در ادامه بیان داشت: همه دولت‌ها به عبارتی کنترل کننده فضا هستند. بخش دیگری که در اینجا مطرح است بخش خصوصی است که در اصل منفعت و سودی که در هر جریانی می‌برد برایش اهمیت دارد و بخش بعدی مردم هستند که آزادی مطلق می‌خواهند.

خجسته با اشاره به دومین اتفاقی که در این میان در جوامع بشری افتاده است، گفت: در گذشته رادیو، تلویزیون هر کدام یک بخش بودند و بخش دیگر  را سایر رسانه‌ها تشکیل می‌دادند،‌ اما امروزه  علاوه بر رادیو و تلویزیون، رسانه‌هایی چون اینترنت، تلفن همراه، شبکه‌های مجازی، بازی‌ها و … در کنار کاربران وجود دارند. کاربران دوست دارند که به تماشای تلویزیون بنشینند اما حضورشان در این شبکه‌های مجازی، بازی‌ها و … این اجازه را از آنها گرفته است.

وی درباره سومین موضوعی که در حوزه مخاطب باید به آن توجه بیشتری داشت، گفت: نوع رابطه رسانه با مخاطب یکی از مواردی است که در این بخش باید به آن دقت کرد. نوع ارتباط رسانه و مخاطب به چند بخش تقسیم می‌شود:

1/ تجویزی-دستوری-از بالا به پایین-مستقیم-مخاطب منفعل-مبتنی بر مصلحت مخاطب.

2/ مستری مداری-دو سویه است-مبتنی بر رضایت مخاطب-موازی است.

3/دوست مداری-تا حدی دو سویهو موازی است-مبتنی بر نیاز و مصلحت و رضایت است.

معاون اسبق صدای ملی، ادامه داد: انبوه محتوای شبکه‌های اجتماعی سرگرمی، هیجان، خشونت و رابطه جنسی است. جریان و خط جهانی رسانه جریانی است که همه دنیا از آن تبعیت می‌کنند.

وی در ادامه بیان داشت: در آرایش جایگاه رسانه باید ببینیم نیاز رسانه‌ای هر فرد را چطور باید تعیین کنیم؟ نوع دیگری از مخاطب شناسی بر اساس ماتریسی ترسیم می‌شود و در این ماتریس از بالا به پایین روند نزولی شیوه‌ها و وسایل و از چپ به راست میزان نزولی اهداف تعیین خواهد شد. بر همین اساس گروه اول سازگاران، گروه دوم مناسک گرایان، رسم گرایان و افرادی که اهداف را قبول دارند،‌گروه سوم نوآوران و خلافکاران و گروه چهارم منزوی‌ها و شورشی‌ها هستند. همه جوامع این چهار گروه را دارند به همین دلیل گاهی گزینه 1 بزرگ می‌شود و گاهی گزینه‌های دیگر.

 

منبع:فارس

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد