خودکشی ۱۳۰ عضو یک شبکه اجتماعی

به گزارش فناوری فرهنگی،بیش از ۱۰۰ عضو نوجوان یک شبکه اجتماعی محبوب در روسیه طی ۶ ماه گذشته خودکشی کرده‌اند.

بنابر گزارش رسانه‌های روسی مرگ چند نوجوان عضو یک گروه آنلاین شبکه اجتماعی حساسیت‌ها را در رابطه با این شبکه اجتماعی برانگیخته است.

بر اساس گزارش راشاتودی، پست‌های منتشر شده توسط اعضای شبکه اجتماعی «وی‌کی» که بزرگترین شبکه اجتماعی در اروپا محسوب می‌شود اغلب با موضوعات مرتبط با خودکشی است و رسانه‌های روسی می‌گویند که این شبکه اجتماعی عامل اصلی ترغیب‌کننده این نوجوانان به خودکشی است.

«وی‌کی»، که برآمده از سرواژه‌های VKontakte (به روسی: ВКонтакте) است، سرویس شبکه اجتماعی محبوب در میان کاربران اروپایی روس‌زبان در سراسر جهان است.

این شبکه اجتماعی در بین مردم روسیه، اوکراین، قزاقستان، مولداوی، بلاروس بسیار محبوب است؛ «وی‌کی» تشابه بسیاری به «فیس‌بوک» دارد.

رسانه دیده‌بان روسیه به همراه آژانس بررسی رعایت حقوق مصرف‌کننده در حال بررسی اطلاعاتی هستند که توسط روزنامه «نوایا گازتا» روز گذشته(دوشنبه)منتشر شده است.

این اطلاعات در این رابطه هستند که بیش از 100 نوجوان ظرف 6 ماه گذشته و  پس از آنکه به عضویت این شبکه اجتماعی درآمدند خودکشی کرده‌اند.

تحقیقات روزنامه‌نگاری که به «گروه مرگ» معروف شده است مدعی شده است که 130 کودک در فاصله زمانی نوامبر 2015 تا آوریل 2016 در شهر‌های مختلف روسیه خودکشی کرده‌اند.

بر اساس گزارش «اینترفاکس»، در حال حاضر اکثریت قریب به اتفاق گروه‌های مربوط به خودکشی در شبکه اجتماعی «وی‌کی» مسدود شده است.

در عین حال خبرگزاری «تاس» روسیه نیز با اعلام خبری مشابه تعداد کاربران این شبکه اجتماعی را در این کشور 350 میلیون کابر عنوان کرده است.

در حالی که تحقیقات در این رابطه در حال انجام است، بیش از 9300 صفحه حاوی محتوای خودکشی توسط این آژانس از نوامبر 2012  تاکنون مسدود شده است.

به نوشته «نوایا گازتا» نزدیک به 1500 گروه در «وی‌کی» وجود دارد که به ترویج خودکشی می‌پردازند.

در دسامبر سال گذشته پدر و مادری در مرکز روسیه دختر 12 ساله خود را به دلیل خودکشی از بالکن طبقه 14 از دست دادند و این حادثه در حالی رخ داد که 3 دختر دیگر در شهرهای دیگر روسیه در همان روز و به همین روش خودکشی کرده بودند و همه عضو این شبکه اجتماعی بودند.

این گزارش همچنین به فیلم آنلاین ثبت شده در ماه فوریه اشاره می‌کند که یک پسر نوجوان در حال سقوط از یک پل از خودش ضبط کرده است.

ویدئوی بعدی مربوط به یک دختر بود که  تصویر مرگ وی در حالی که سرش توسط یک قطار قطع می‌شود منتشر شد؛ این در حالی بود که یک روز قبل، او یک تصویر سلفی در «وی‌کی» منتشر کرده بود که با یک قطار در حال حرکت گرفته شده بود و زیر آن نوشته شده بود خداحافظ!

در حال حاضر روان‌شناسان روسی در حال بررسی دلایل گرایش این نوجوانان عضو در شبکه اجتماعی به پدیده خودکشی هستند و یافتن چرایی تبدیل‌شدن این پدیده به یک نماد از جمله کارویژه‌های این گروه پژوهشی است.

منبع: فرارو

کانال

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد