خیز چینی ها برای سلطه بر بازار موبایل دنیا؛ کدامیک شانس بیشتری دارند؟

تکنولوژی های مصرفی و به خصوص تلفن های همراه این روزها آنچنان پیشرفته شده اند که اگر حتی از واژه رنسانس برای توصیف این دوران استفاده نماییم هم حق مطلب را ادا نکرده ایم.

حتما تایید می کنید که در برهه کنونی، تمامی گجت ها مرتبا باریک تر می شوند و در عین حال به توان محاسباتی بیشتری دست می یابند. از سوی دیگر، خوشبختانه قیمت این محصولات هم در قیاس با چند سال قبل پایین آمده و خریدشان برای بسیاری از گروه های جامعه ممکن شده است.

اما شاید این اتفاق به نوعی نیز مرهون تلاش شرکت های کوچک و کم تر شناخته شده ای باشد که بسیاری از آنها نیز در آسیا فعالیت می کنند و طیف وسیعی از گجت های قدرتمند را با همان امکاناتی که بزرگان صنعت ارائه می دهند، با قیمتی پایین تر در اختیار کاربرانشان می گذارند.

در طول یکسال اخیر محصولات فوق العاده ای از سوی تولیدکنندگان موبایل به بازار عرضه گردید که در آن میان گلکسی اس 7 سامسونگ همچنان در گروه محبوب ترین ها قرار دارد و توانسته بسیاری را با خود همراه نماید. اچ تی سی هم از دیگر شرکت هایی بود که در سال گذشته یکی از برترین اسمارت فون هایش را به بازار عرضه کرد هرچند که آن دستگاه نتوانست فروش خوبی را تجربه کند.

با این همه، حتما شما هم تایید می کنید که بسیاری از موبایل های موفق سال 2016 از سوی شرکت هایی ارائه گردید که شاید کمتر شناخته شده باشند؛ برندهایی از جمله هوآوی، شیائومی، ویوو و ZTE.

موفقیت های اخیر این شرکت ها و کاهش سهم بازار بزرگانی چون سامسونگ و اپل به قدری بوده که بسیاری پیش بینی کرده اند یکی از همین کمپانی های نه چندان شناخته شده چینی دیر یا زود چالشی معنادار را پیش روی این دو کمپانی جهانی قرار می دهد و به جایگاه بسیار خوبی دست می یابد. چه بسا حتی یکی از آنها به سامسونگ یا اپل بعدی بدل گردد.

فروش موبایل در سال 2016 حاوی چه نشانه هایی است؟

اگر به پرفروش ترین اسمارت فون های سال 2016 در آمریکا نگاهی بیاندازید در خواهید یافت که اغلب شان چندان هم شگفت انگیز نیستند: گلکسی اس 77 اج و اس 7 به ترتیب جایگاه های اول و دوم را در اختیار دارند، در حالی که آیفون 7 پلاس، آیفون 7، پیکسل و پیکسل اکس ال گوگل جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داده اند.

موتو زی لنوو در جایگاه هفتم قرار دارد و HTC 10 نیز به جایگاه دهم تکیه زده. اما دو نام دیگری که دور از انتظار در این لیست حضور دارند اکسون 7 کمپانی ZTE (حائز رتبه هشتم) و وان پلاس 3T دارنده مقام نهم هستند.

همانطور که گفته شد کمتر از شرکتی مانند وان پلاس انتظار می رود که به فهرست پرفروش ترین های آمریکا راه بیابد، با این همه، آنطور که آمارها نشان می دهند این شرکت توانسته در غرب بسیاری را با خود همراه نماید.

ZTE از دیگر نام های چینی است که امید دارد حضور پر رنگی در غرب پیدا کند و آنطور که گزارشات نشان می دهند اکسون 7 آن را در سمت و سوی درستی قرار داده است.

با این همه، هوآوی و شیائومی که هم اکنون جایگاه های سوم و پنجم جهانی را در گروه پرفروش ترین تولیدکنندگان موبایل دنیا در اختیار دارند هنوز هم نتوانسته اند جای پای خود را در آمریکا محکم نمایند. اضافه نماییم که هم نماینده شیائومی و هم هوآوی اعلام کرده اند که قصد دارند در سال 2017 رقابت جدی تری را در بازارهای غربی تجربه نمایند.

Oppo که هم اکنون چهارمین جایگاه را در میان تولیدکنندگان مطرح موبایل دنیا در اختیار دارد بالاترین نرخ رشد را نسبت به تمامی تولیدکنندگان حوزه تکنولوژی به خود اختصاص داده و میزان فروش آن در سه  ماهه کنونی برابر با 145 درصد برآورد گردیده است.

TCL Communication که بیشتر هم با برند آلکاتل شناخته می شود در جایگاه هشتم پرفروش ترین تولیدکنندگان موبایل در دنیا قرار دارد. این شرکت به تازگی برند پالم را از HTC خریداری کرده و همکاری سخت افزاری اش را هم با بلک بری آغاز نموده. شرکت هندی مایکرمکس نیز که جایگاه دهم جهانی را در اختیار دارد تنها تولیدکننده در خارج از مرزهای چین است که توانسته به لیست ده کمپانی پرفروش موبایل در سطح دنیا راه پیدا کند.

اما یکی از برندهایی که به صورت متناوب در فصول مختلف می توان نامش را در این فهرست پیدا کرد ویوو است. این شرکت برای نمونه در سه ماهه نخست سال 2016 میلادی توانست در این فهرست ده گانه جای بگیرد و به خاطر عرضه دو موبایل Xplay5 و Xplay5 Elite کمی بعد به جایگاه هفتم جدول صعود نمود. موبایل Xplay5 Elite هم همانطور که احتمالا می دانید نخستین تلفن همراه بهره مند از 6 گیگابایت رم در دنیا بود.

هوآوی و شیائومی دو تولیدکننده مطرح موبایل در عرصه جهانی هستند که نتوانسته اند به فهرست پرفروش ترین شرکت ها در بازار آمریکا راه یابند

در اینجا لازم است خاطرنشان کنیم این حقیقت که شرکتی می تواند در فهرست جهانی ده کمپانی پرفروش اسمارت فون قرار بگیرد اما در لیست ده گانه بازار آمریکا جایی ندارد، لزوما به معنای نقص عملکرد آن نیست.

بله ایالات متحده آمریکا بازار فوق العاده عظیمی است، با این همه، رشد بازارهای هند و چین این فرصت را در اختیار شرکت های تولید کننده قرار داده تا بدون نیاز به رقابت در آمریکا کسب و کارشان را توسعه دهند. در هر حال فروش تمامی برندهایی که نام شان در هر دو لیست عنوان شده یا در آمریکا یا در خارج از آن بالاست.

 

در این بخش اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می دهیم تا به درک بهتری از جایگاه این شرکت ها برسید: دو مورد از بزرگ ترین برندهای تولید کننده اسمارت فون در دنیا که عملکرد خوبی در آمریکا ندارند هوآوی و شیائومی هستند. به غیر از این دو، اوپو، TCL یا آلکاتل، مایکرومکس و ویوو هستند که نامشان در فهرست پرفروش های جهانی ذکر شده اما در بازارهای غربی عملکرد خوبی از خود نشان نمی دهند. به نظر شما کدامیک از این برندها توانایی دستیابی به موفقیت در سطح جهانی را دارد؟ اجازه دهید نگاه نزدیک تری به هرکدام از آنها داشته باشیم.

هوآوی

این شرکت هم اکنون یکی از پرفروش ترین برندهای اسمارت فون در دنیاست، با این همه، باز هم نمی توان با قاطعیت گفت که برترین جایگاه جهانی را به خود اختصاص خواهد داد. از سوی دیگر، با وجود آنکه کمپانی چینی مورد بحث در سال 2016 میلادی محصولات خوبی را به بازار عرضه کرد، کاربران اندروید در بازار آمریکا کمتر نام آن را شنیده اند.

هوآوی پیشتر موبایل های P9، میت 8، آنر 8، میت 9 و همچنین نکسوس 6P را به بازار عرضه کرده است که حتی یک سال بعد از عرضه نیز همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده و همین حالا هم از جمله پرطرفدارترین موبایل هایی است که تجربه کار با اندروید خالص را به کاربران عرضه می نماید. از سوی دیگر، با وجود آنکه چند هفته ای از آغاز سال جدید میلادی می گذرد، هنوز هم فروش محصول اخیر این شرکت با نام آنر 6X بالاست و به نظر نمی آید به این زودی ها کند شود.

اما شاید اغواکننده ترین دلیل و مدرکی که حاکی از موفقیت هوآوی در سطح جهانی است همان آمار و ارقام مربوط به فروش بالای محصولاتش باشد که همچنان روندی صعودی را طی می کنند.

براساس گزارشی که اخیرا در نشریه فوربس منتشر گردید، فروش فصلی این کمپانی افزایش 10 میلیون واحدی سال به سال را تجربه می کند و در سال قبل نیز مجموعا 140 میلیون دستگاه تلفن همراه از طریق آن به فروش رفته است.

در مقابل اما فروش سامسونگ کم و بیش مانند سابق است و اپل حتی شاهد افت فروش خود بوده. هوآوی نیز با در نظر داشتن این مساله، در سال قبل محصولاتی با امکانات و کیفیت ساخت بالا ارائه کرد منتها با این تفاوت که این موبایل ها قیمتی پایین تر از پرچمداران رقبا را داشتند.

این شرکت با ارائه چیپست های سری کایرین خود، پیشرفت هایش در بخش دوربین به خاطر استفاده از لنزهای لایکا و در نهایت همکاری اش با آمازون و استفاده از API دستیار مجازی این شرکت که به ارائه اولین اسمارت فون پشتیبانی کننده از الکسا منجر گردید، نامش را در سطح جهانی مطرح کرد.

شیائومی

شیائومی از دیگر نام های چینی است که از بخت خوبی برای دستیابی به موفقیت های عظیم جهانی برخوردار است. این کمپانی که غالبا با نام «اپل چین» از آن یاد می گردد با ارائه محدود موبایل مفهومی و بدون حاشیه Mi Mix توجه کاربران در سطح جهانی را به خود جلب نمود.

شیائومی در کنار این محصول آینده نگرانه خود، چندین موبایل دیگر را نیز در سال 2016 معرفی کرد که از آن جمله می توان به Mi 5 و Redmi 3 اشاره کرد. کمی بعد هم Mi 5S و 5S Plus از راه رسیدند و برای آنکه جای نوت 7 در میانمان خالی نباشد Mi Note 2 از سوی شیائومی معرفی گردید.

با توجه به آنچه گفته شد شیائومی برای تبدیل شدن به یکی از اصلی ترین بازیگران بازار موبایل آمریکا چیزی کم ندارد اما مساله اینجاست که این کمپانی تمرکز خود را در بیشتر متوجه ایجاد کانال های فروش و جمع آوری پتنت کرده.

هرکدام از دستگاه هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم (به غیر از می نوت 2 که برای کاربران سازمانی طراحی شده است) نتوانستند وارد بازار آمریکا شوند که علت نیز به فقدان برخی باندهای ارتباطی کلیدی از جمله LTE در این موبایل ها مربوط می شود.

با این حال همچنان این احتمال وجود دارد که کمپانی مذکور تصمیم بگیرد پتانسیل های بازار آمریکا را کشف نماید و به نامی مطرح در عرصه جهانی بدل گردد.

البته این را هم اشاره کنیم که مدیران شیائومی پیشتر اعلام کرده اند سرعت رشدشان بیش از اندازه بالا بوده و لذا ممکن است روند توسعه آن در سال های پس از این اندکی با کندی صورت بگیرد. این شرکت خاطرنشان کرده که نیاز دارد کمی از سرعت پیشرفت خود کم کند و در مقابل تمرکزش را روی بازارهای موجود بگذارد تا در دراز مدت رشدی پایدار را تجربه نماید.

Oppo

اوپو که چندان هم در خاک آمریکا شناخته شده نیست از جمله غول های صنعت موبایل چین و دیگر بازارهای آسیایی به شمار می رود. در واقع اسمارت فون تنها یکی از انواع تکنولوژی هایی است که این کمپانی برای آن در زادگاهش شناخته می شود: این برند چینی پیشتر تولید فناوری های صوتی پیشرفته و همچنین سیستم های سینمای خانگی و بلو-ری با کیفیت را نیز در کارنامه خود دارد.

در مورد اسمارت فون های تولیدی این شرکت هم باید بگوییم دو محصول کلیدی آن به نام های Oppo F1 و R9s که در سال گذشته معرفی شدند با استقبال گرمی از سوی کاربران مواجه گردیدند و حتی باعث شدند که سهم این شرکت از بازار چین در سال قبل به دو برابر برسد.

با این حال هنوز هم اوپو نتوانسته محصولی را ارائه نماید که همچون موبایل بدون حاشیه شیائومی سنت شکن و مبتکرانه باشد. علاوه بر این، آسیا و به طور مشخص چین همچنان تنها بازار اصلی برای اوپو خواهد بود و محصولات آن در بازارهای دیگری نظیر آمریکای شمالی، لاتین، اروپا و حتی خاور میانه برای بسیاری ناشناخته هستند.

TCL Communications

همانطور که پیشتر گفتیم، شرکت TCL Communications موبایل های تولیدی اش را با برند آلکاتل به فروش می رساند که پیشتر آن را با محصولی نظیر آیدل 4 اس می شناسیم. آیدل 4 اس موبایلی است که به خاطر کیفیت خوب و قیمت معقولش با موبایل هایی نظیر وان پلاس 3، اکسون 7 و آنر 8 مقایسه شده است و اگر آلکاتل آن را ارائه نمی کرد آنگاه می شد بگوییم که در سال قبل هیچ حرکتی را انجام نداده.

البته این کمپانی در سالی که گذشت همکاری هایی هم با بلک بری داشت که این همکاری در نهایت به ساخت چندین موبایل از خانواده DTEK با برند شرکت کانادایی منجر گردید.

البته نمی توان ارائه موبایل آیدل 4 اس و DTEK50 را نشانه ای دال بر این دانست که آلکاتل قصد دارد به سامسونگ بعدی بدل شود: با این همه، شرکت مورد بحث نشان داده که خوب اصول تولید موبایل های ارزان قیمت و جذاب را می داند و اگر سال 2016 یک ترند اصلی را تجربه کرده باشد، آن موفقیت «پرچمداران اقتصادی» در بازار اسمارت فون است.

البته موبایل های تولید شده توسط TCL برای بلک بری فروش مورد انتظار را نداشتند، با این همه اگر این شرکت بتواند قراردادهای کاری درستی را با شرکای تازه اش به امضا برساند آنگاه قطعا سهم قابل توجهی از بازار جهانی اسمارت فون را به خود اختصاص می دهد.

وقتی یک موبایل 400 دلاری در زمره برترین اسمارت فون های انتخابی منتقدان در سال 2016 قرار داده می شود، دور از ذهن نخواهد بود اگر آلکاتل به پیشرو جهانی در این عرصه بدل شود. دست کم می توان گفت که این فرضیه کاملا منتفی نیست.

ویوو

این شرکت که زیرمجموعه BBK Electronics محسوب می شود، خواهر دو شرکت وان پلاس و اوپو نیز هست و چندی است که تمام تلاش خود را به خدمت گرفته تا به خارج از مرزهای چین راه پیدا کند. در ایالات متحده آمریکا ویوو همکاری های استراتژیکی را با برندها و شرکت های غربی از جمله MTV آغاز کرده است. در هند نیز این شرکت در زمره پنج تولیدکننده اصلی موبایل قرار دارد و توانسته بسیاری از تولیدکننده محلی را به خاطر کمپین های تهاجمی فروشش پشت سر بگذارد.

این برند که مدت زمان زیادی از تاسیسش نمی گذرد (سال 2009) ثابت کرده که کلیه فعالیت هایش را با آینده نگری انجام می دهد. موبایل X1 آن در زمان عرضه لقب باریک ترین اسمارت فون دنیا را به خود اختصاص داد که برای نخستین بار به چیپ صوتی های-فای نیز مجهز شده بود.

در سال 2013، ویوو اولین تلفن هوشمند بهره مند از نمایشگر QHD را تحت عنوان  Vivo Xplay 3s به بازار عرضه کرد. ضمن اینکه نباید از یاد برد ویوو اولین شرکتی بود که 6 گیگابایت رم را درون یکی از موبایل های تولیدی اش قرار داد.

تا به امروز فروش این برند چینی آنقدر موفق بوده که نامش را در فهرست 10 کمپانی برتر جهانی قرار داده و روند صعودی فروش آن نیز ظاهرا به این زودی ها قصد پایین آمدن ندارد.

مایکرومکس

شرکت هندی مایکرومکس نخستین بار در سال 2008 میلادی اقدام به فروش اسمارت فون کرد و در سال های اخیر نامش را به عنوانی یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان موبایل در این کشور به ثبت رساند و حتی در سال 2014 با سامسونگ برای به دست آوردن برترین جایگاه در بازار هند وارد رقابت مستقیم شد.

با این حال، در ماه های اخیر، کسب و کار این شرکت در بازار هند به خاطر رقابت داغی که از طریق موبایل های ارزان قیمت چینی به وجود آمده در معرض خطر قرار گرفته است. لذا در این لیست، مایکرومکس شاید کمترین شانس را برای تبدیل شدن به یک برند جهانی داشته باشد و چه بسا تا ابد به عنوان یک برند محلی به موجودیت خود ادامه دهد.

نتیجه گیری

تمامی برندهایی که در این مطلب به آنها اشاره گردید این شانس را دارند که به یک موفقیت جهانی عظیم دست پیدا کنند و با ارائه محصولات میان رده و البته پرچمداران ارزان قیمت، دل بسیاری از کاربران را به دست آورند اما با در نظر داشتن آنچه گفته شد، هوآوی و شیائومی بالاترین شانس را برای دستیابی به این نقطه دارند.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد