دانشگاه‌ها باید به مراکز کارآفرینی تبدیل شوند

به گزارش فناوری فرهنگی، سورنا ستاری در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قزوین که در دفتر استاندار قزوین برگزار شد، تصریح کرد: استان قزوین بیش از صد هزار دانشجو و بیش از هزار عضو هیئت علمی دارد که ظرفیت عظیمی است، کل دانشجویان کشور در اوایل انقلاب ۱۶۰ هزار دانشجو بود بنابراین باید فرقی بین استان قزوین و سایر استان‌ها احساس شود.

وی افزود: اگر بین این استان و سایر استان‌ها فرقی نباشد یک جای کار می‌لنگد، دانشگاه به درد کشوری می‌خورد که بخواهد کارآفرینی و طراحی کند در غیر این صورت وجود دانشگاه معنایی ندارد.

معاون علم و فناوری رئیس جمهور تأکید کرد: با ظرفیت‌هایی که در استان قزوین وجود دارد پیشنهاد می‌کنیم صندوق پژوهش و نوآوری را راه‌اندازی کنید و ما نیز حمایت لازم را انجام می‌دهیم تا زمینه اعطای تسهیلات به شرکت‌ها آماده شود.

وی تأکید کرد: در ارائه تسهیلات دو مکانیزم داریم که از محل صندوق نوآوری با حداکثر ۱۱ درصد سود و صندوق توسعه برای شرکت‌های دانش‌بنیان با چهار درصد تخفیف می‌توانیم کمک مالی ارائه کنیم.

این مسئول اظهار کرد: در صنعت باید نوآوری شود اگر تجهیزات و خط تولید از خارج تأمین شود به آن کارخانه می‌گویند نه صنعت، برای کارخانه هم به دانشگاه احتیاجی نداریم بلکه صنعت است که نیازمند علم و فناوری است‌.

ستاری خاطرنشان کرد: وقتی در مورد دانشگاه و استاد دانشگاه صحبت می‌کنیم پایه‌اش آدم تحصیل کرده است که می‌تواند نوآوری ایجاد کند و نیروی انسانی متبلور کند.

وی تأکید کرد: دانشگاه‌ها باید به مراکز کارآفرینی تبدیل شود و بتواند هم برای دانشجویان و هم دیگران شغل ایجاد کند، دانشگاهی که فارغ‌التحصیلش بیکار است و منتظر پشت میز نشینی و استخدام در دستگاه دولتی است فایده ندارد و ناکارآمد است.

معاون علم و فناوری رئیس جمهور افزود: اگر محیط درست باشد باید دانشجو کارآفرینی کند در واقع اقتصادی موفق است که بر پایه دانش باشد و دانشجو کارآفرینی کند در غیر این صورت باید بازنگری جدی صورت بگیرد. وی خاطرنشان کرد: هیچ اقتصادی بر پایه منابع نفتی و زیرزمینی به نتیجه مطلوبی نمی‌رسد و اگر بخواهیم پیشرفت کنیم باید اقتصاد استان و کشور را به سمت استفاده از ایده‌ها و دانش هدایت و اصلاح کنیم.

ستاری تأکید کرد: اقتصاد دانش‌بنیان با کمک شرکت‌های فنآورانه بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته است، این دستاورد راه‌اندازی بیش از چهار هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در سطح کشور است.

وی بیان کرد: برای رسیدن به موفقیت باید بر روی نیروی انسانی تمرکز کنیم چرا که اقتصاد دانش‌بنیان با پول درست نمی‌شود بلکه به یک محیط مناسب برای فعالیت علمی نیاز دارد که بتوان به جای سرمایه گذاری در منابع زیرزمینی روی عقل و فکر جوانان سرمایه گذاری کرد تا از مهاجرت آنها جلوگیری کنیم.

معاون علم و فناوری رئیس جمهور عنوان کرد: در سالهای اخیر اتفاقات خوبی در کشور رخ داده و نسل جدیدی از کارآفرینان در حال رویش است که می‌توانند به درآمدهای میلیاردی برسند و برخی استارتاپ‌هایی که از زیرزمین خانه‌ها کارشان را آغاز کردند امروز توانسته‌اند با فروش محصولاتشان به درآمدهای میلیاردی برسند.

وی یادآور شد: راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان یک مدل مبارزه با پشت‌میز نشینی و استخدام تحصیل کرده‌ها در سیستم دولتی است، با همین شرکت‌ها با استفاده از نوآوری، خلاقیت، ابتکار و ایده‌های عملی که شاید غیرقابل قیمت‌گذاری است می‌توان به اقتصاد کشور کمک کرد.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد