دانشگاه آزاد می‌تواند پایه تحول اقتصاد به سمت اقتصاد دانش‌بنیان باشد

به گزارش فناوری فرهنگی، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در اجلاس رؤسای واحدهای دانشگاهی که امروز در سالن همایش کتابخانه دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی ثمره تلاش همه افرادی است که در طول سالیان گذشته زحمات فراوانی را متحمل شدند و در حال حاضر این دانشگاه در اختیار شماست.

وی خاطرنشان کرد: از حضور مؤثر دکتر طهرانچی در دانشگاه آزاد اسلامی تشکر می‌کنم که علیرغم همه مشکلات، حرکت جدیدی را آغاز کرد و درصدد تغییر جهت گیری این دانشگاه است.

دکتر ستاری با بیان اینکه حوزه علم و فناوری بیش از هر چیزی احتیاج به نگاه‌های غیرسیاسی دارد، گفت: این حوزه اقتدار کشور است و جریانات سیاسی نباید به آن ورود کنند. حرکت کشور نیز باید بر همین اصول باشد.

پژوهش مؤثر به تولید محصول و حل مشکلات جامعه منجر خواهد شد

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه پژوهش دارای دو بخش تجاری‌سازی و مغز دانش است، خاطرنشان کرد: در هیچ جای دنیا خروجی دانشگاه، تولید محصول نیست، بلکه محصول حاصل پژوهشی است که بخش خصوصی در آن سرمایه‌گذاری می‌کند. از این رو این مسئله دارای اهمیت است و باید در دانشگاه‌ها به آن توجه ویژه شود. پژوهش مؤثر پژوهشی است که محصول تولید کرده و مشکل مردم را حل کند. پژوهشی که به تولید محصول منجر نشود فایده چندانی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور نباید به پول دولت و شهریه دانشجو متکی باشند، گفت: در صورت وابستگی دانشگاه‌ها به منابع مالی، سقف پرش آنها محدود خواهد شد. دانشگاه‌های برتر دنیا درآمد خود را از فعالیت‌های دانش بنیان کسب می‌کنند و تنها درصد کمی از درآمد، به شهریه اختصاص دارد.

دکتر ستاری با بیان اینکه در اقتصاد دانش بنیان پول مهم نیست، بلکه اکوسیستم دارای اهمیت است، اظهار داشت: ما به یک محیط و اکوسیستم نیاز داریم که پایه آن، دانشگاه است و اگر دانشگاه می‌خواهد در این زمینه تأثیرگذار باشد، باید در تربیت نیروی کارآمد تلاش کند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه فعالیت‌های دانش بنیان مؤثری در کشور انجام شده، گفت: در حال حاضر بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور مشغول فعالیت هستند. همچنین نسل جدیدی از کارآفرینان به جامعه تزریق می‌شود و یک محیط کسب و کار و فرهنگ نوین ایجاد خواهد شد.

لزوم تقویت و حمایت معنوی از مراکز رشد در دانشگاه‌ها

وی با تأکید بر لزوم تقویت و حمایت معنوی از مراکز رشد در دانشگاه‌ها، اظهار داشت: باید در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان، شتاب دهنده‌ها، مراکز نوآوری، پارک‌های علم و فناوری، استارت‌آپ‌ها و… را تقویت کرده و به جوانان در این مسیر میدان داده شود. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آمادگی دارد تا در کنار دانشگاه آزاد اسلامی به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه بپردازد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر ستاری خاطرنشان کرد: با دیدگاه دکتر طهرانچی در حوزه پژوهش، دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند پایه تحول اقتصاد به سمت اقتصاد دانش بنیان باشد. دانشگاه‌ها می‌توانند این تغییرات را پیاده‌سازی کنند، چرا که به یک نیروی جوان فوق‌العاده دسترسی دارند. دانشگاه می‌تواند با جهت‌گیری درست، به خاستگاه شرکت‌های دانش بنیان تبدیل شود.

امیدوارم دانشگاه آزاد اسلامی به یک قدرت اقتصادی دانش محور در کشور تبدیل شود

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ابراز امیدواری کرد که دانشگاه آزاد اسلامی همانگونه که در سال‌های گذشته یک قدرت در حوزه آموزش عالی بوده، اکنون بتواند به یک قدرت اقتصادی دانش محور در کشور تبدیل شود. این اتفاق با آموزش و پژوهش درست می‌تواند در دانشگاه رخ دهد.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد