درآمد میلیاردی برخی فروشگاه‌های اینترنتی در روز

به گزارش فناوری فرهنگی،سهم یک درصدی تراکنش های اینترنتی در ایران

رئیس کسب و کار اینترنتی ایران گفت: بیش از یک درصد تراکنش ها در ایران بصورت اینترنتی انجام می شود.
رضا الفت نسب با اشاره به روند روبه گسترش کسب و کارهای اینترنتی در کشور افزود: پیش بینی ما این است در 5 سال آینده اتفاق خوبی خواهد افتاد و بازار کسب و کار اینترنتی در ایران توسعه خوبی خواهد یافت.
وی افزود: بیشتر کسب و کار های فیزیکی امروز در فضای اینترنتی هم فعالیت می کنند یا در آینده نزدیک ورود می کنند چه کالا و چه خدمات ، انواع و اقسام کالا از لوازم دیجیتال تا کالایی مانند آهن و سیمان از طریق اینترنت فروخته می شود.
الفت نسب با بیان اینکه در حوزه خدمات از رزرو هتل تا رزرو غذا از طریق اینترنت انجام می شود گفت: ‌اصناف فیزیکی هم در حال راه اندازی کسب و کار اینترنتی هستند که نشان می دهد این کسب وکار در حال پیدا کردن جایگاه خود در ایران است .
وی گفت:‌ براساس آمار رسمی پلیس فتا ، کسب و کارهای اینترنتی که دارای نشان نماد الکتریکی هستند کمتر از 2 درصد تخلف دارند که این 2 درصد هم مربوط به زنجیره تامین و ارسال کالاست.
الفت نسب گفت:‌ بیشتر شکایاتی که به انجمن صنفی و دیگر مراجع مربوط از طرف کاربران ارسال می شود به حوزه هایی مربوط است که شاید خود کسب و کار اینترنتی در آن دخیل نباشد .
وی افزود: نشان اعتماد الکترونیکی مهمترین مجوزی است که برای کسب و کار های اینترنتی داده شده است هم اکنون حدود 16 هزار کسب و کار اینترنتی این نشان را دارند که پیش بینی می شود به همین میزان کسب و کار اینترنتی فاقد مجوز وجود دارد .
رئیس انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی گفت: البته از شبکه های اجتماعی هم فروش کالا صورت می پذیرد و براساس آمار مراکز رسمی حدود 300 هزار فروشنده از طریق اینترنت یا مستقیم به فروش اقدام می کنند یا با دادن شماره تماس و تبلیغ از طریق اینترنت اقدام به فروش می کنند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما الفت نسب افزود:‌ پیش بینی ما این است که کسب و کار های اینترنتی بدون مجوز، سهم بازاری کمتر از 20 درصد داشته باشند.
وی گفت:‌ در کسب و کارهای اینترنتی که در اصطلاح از آن به عنوان استارتاپ یا کسب و کار های نوپا نام برده می شود افرادی که اخیراً ورود می کنند دنبال کسب و کارهای خاص هستند ، خدمات ارزش افزوده می دهند و فقط دنبال فروش کالای دیجیتال نیستند که اتفاق بسیار خوبی است و هر روز هم بر تعداد آنها افزوده می شود.
الفت نسب افزود:‌ کسی فکر نمی کرد که سفارش اینترنتی غذا موفق باشد اما اکنون درگاه های اینترنتی را داریم که روزانه بیش از 1500 پورس غذا در هر نوبت سفارش دارند.
وی گفت :‌ در کسب و کار اینترنتی لازم نیست حتماً ملک آنچنانی را به کار اختصاص دهی بلکه برخی مشاغل را حتی در منزل هم می توان انجام داد که موجب کاهش هزینه ها می شود.
الفت نسبت گفت: اگر چه تهیه نرم افزار درگاه های اینترنتی برای کسب و کار اینترنتی دارای هزینه است اما این بازار از نظر زمان و جغرافیا نامحدود است و از این فروشگاهها می توان شبانه روز خرید کرد.
وی افزود: برخی کسب و کارهایی که زودتر راه اندازی شده یا دارای خلاقیت بیشتر است و ارزش افزوده بیشتری به مشتریان ارائه می کنند در آمد خوبی دارند به طور نمونه افرادی در منزل نشسته اند در آمد ماهیانه ای تا 10 میلیون تومان و برخی فروشگاههای اینترنتی نیز فروش روزانه بیش از چند میلیارد تومان دارند.
الفت نسب گفت: به طور نمونه افرادی برخی از طرح های تحقیقاتی را به صورت فایل های پی دی اف تنظیم و اقدام به فروش آن با قیمت مناسب می کنند.
وی افزود: روزانه کسب و کار اینترنتی جدید با موضوعات جدید به وجود می آید این کسب و کارها تا جایی که گروهی ، پیجی (صفحه اینترنتی ) را ایجاد می کنند، قانونی است اما مشکل از آنجا آغاز می شود که برخی از کانال ها و پیج ها به صورت جعلی ایجاد و تعدادی کاربر را جذب می کنند که مشکل ساز است و شکایت هایی نیز داشتیم.
الفت نسب گفت: به طور نمونه خانمی شکایت کرده که پیجی را با 5k (5 هزار عضو) خرید اما 4 روز بعد متوجه شده که این پیج پیش از این با موضوع دیگری توانست کاربر جذب کند و اکنون از دست دادن کاربران برای این خانم مشکل ساز شده است ما هم پیگیری کردیم تا هزینه این خانم پس داده شود .
وی افزود: صاحبان پیج ها یا کانال ها، بر اساس تعداد اعضا ، موضوع کانال یا پیج ، قیمت گذاری می کنند. پیجی داشتیم که بیش از 16 میلیون تومان هم به فروش رفت و ما در این باره نمی توانیم نظارتی را انجام دهیم.
الفت نسب گفت: کانال اینترنتی یکی از فروشگاه های اینترنتی بیش از 200 هزار عضو دارد و هر روز یکی از محصولات خود را معرفی می کند بدون اینکه حاشیه ای داشته باشد.
الفت نسب گفت: درباره فعالیت کسب و کارهای اینترنتی خارجی در ایران صحبت هایی مطرح شده که مستقیم کسب و کار خود را در ایران راه اندازی کنند البته برخی شرکت های کسب و کار ایرانی ، سرمایه گذار خارجی دارند.
وی افزود: درخواست ما این است که به توان بچه های ایرانی فعال در کسب و کار اینترنتی اعتماد و زیرساخت ها برای فرزندان خودمان آماده شود و طوری نباشد که برای شرکت های خارجی فرش قرمز پهن کنیم.
الفت نسب گفت: باید اجازه دهیم کسب و کار اینترنتی بچه های خودمان رونق بگیرد آن وقت اگر کسب و کارهای اینترنتی خارجی در ایران حضور یابند رقابت خوبی با فعالان داخلی شکل خواهد گرفت.
وی در این باره که بتوان برخی جنس های خاص را از طریق سفارش اینترنتی از خارج از کشور تهیه کرد گفت : 2 تا 3 ماه این طرح پیش رفت اما هزینه های سنگین ارسال این طرح را با شکست مواجه کرد به طور نمونه کاپشنی که حدود 50 هزار تومان در خارج از ایران و 150 هزار تومان در ایران قیمت داشت با حدود 200 هزار تومان کرایه حمل به ایران منتقل می شد که در عمل به صرفه نبود ضمن اینکه زمان 30 تا 40 روز هم وقت برای انتقال به کشور زمان نیاز داشت.
وی خاطرنشان کرد: ‌سال 91 ، انجمن صنفی کارفرمایی کسب و کار اینترنتی به عنوان اولین تشکل رسمی کسب و کارهای اینترنتی ایران در تهران راه اندازی شد.
وی افزود: ‌این انجمن هم اکنون 400 عضو دارد البته انجمن صنفی شهرهای مشهد و بیرجند تشکیل شده و انجمن صنفی شیراز نیز به زودی تشکیل می شود.

منبع: ایتانالیز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد