درآمد های نجومی گیمرهای حرفه ای در دنیا

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یازدهمین جلسه نقد و اندیشه با موضوع «تاثیر بازی های ویدیویی و رایانه ای بر کودکان و نوجوانان» و با حضور امیرحسین محبوبی، گیمر حرفه ای در رشته «DoTa2» و دارنده 20 مقام بین المللی، آرش خامنه ای گیمر حرفه ای و دارنده بیشترین مقام در مسابقات FIFA، بهنود اناری، برگزارکننده و برنامه ساز در حوزه گیم و امیر گلخانی گیمر و روزنامه نگار بازی های رایانه ای به عنوان مجری، برگزار شد.

در ابتدای این نشست بهنود اناری با اشاره به اینکه 3، 4 سالی است که از موضوع خوب و یا بد بودن گیم در ایران گذشته ایم، گفت: با استفاده از تجربیات و حضور بخش خصوصی و دستگاه های دولتی از چند سال گذشته برنامه ها و مسابقات خوبی در این حوزه برگزار شده که برگزاری لیگ بازی های رایانه ای ایران در سال گذشته با 14 هزار شرکت کننده از جمله آنها است.

اناری: گیم در ایران جدی گرفته نمی شود

وی با بیان اینکه گیم در ایران جدی گرفته نمی شود، افزود: نوع برخوردی که با ورزش های دیگر می شود باید به همان صورت نیز با ورزش های الکترونیکی برخورد شود که در ایران اینگونه نیست.
اناری به تجربه خود در شرکت از مسابقات بین المللی اشاره کرد و گفت: تیم های شرکت کننده در مسابقات گیم به صورت کاملا حرفه ای و با حضور کارشناسان حوزه های مختلف مانند روانشناس و مدیر ورزشی و با حمایت کامل اسپانسرهای مختلف در این مسابقات شرکت می کنند.
امیر حسین محبوبی، با اشاره به اینکه در دنیا گیمرهای حرفه ای به عنوان نخبگان جامعه معرفی می شوند، گفت: با اینکه گیمرهای ایرانی در دنیا حرف اول را می زنند و از بهترین این رشته هستند اما به طور مثال من به عنوان یک گیمر حرفه ای به دلیل خدمت سربازی امکان خروج از کشور، برای شرکت در مسابقات خارجی را نداشتم.
وی افزود: یک بازیکن فوتبال خدمت وظیفه خود را می تواند در باشگاه های دولتی بگذراند و من هم تلاش کردم بتوانم از این امتیاز استفاده کنم که این امکان ایجاد نشد.
این گیمر حرفه ای با تاکید به اینکه باید اطلاع رسانی شود که گیم به صورت حرفه ای نیز وجود دارد، تاکید کرد: برای توسعه و پیشرفت این رشته باید در کشور برنامه ریزی کنیم.
آرش خامنه ای نیز در پاسخ به سوالی درباره کنار گذاشتن گیم حرفه ای، گفت: گیمرهای حرفه ای در کشور های دیگر درآمد های نجومی دارند و به دلیل نبود درآمد و اسپانسر در ایران برای گیمرهای حرفه ای، 2 سالی است که این رشته را کنار گذاشته ام.
وی با اشاره به اینکه تربیت بدنی ورزش های الکترونیکی را به رسمیت نمی شناسد، افزود: گذراندن خدمت سربازی و نبود لیگ منظم برای گیم در کشور باعث دور شدن گیمرها از فضای گیم می شود.
این گیمر حرفه ای با انتقاد از اینکه سرمایه گذاران فقط فوتبال را به عنوان یک ورزش می شناسند، تصریح کرد: 90 درصد مردم نمی دانند که ما چه می کنیم در صورتی که بازیکن مسابقات گیم مقام جهانی و آسیایی به دست آورده ولی مطرح نمی شود.
بهنود اناری در ادامه این نشست به وضعیت کشورهای دیگر در این زمینه اشاره کرد و گفت: در کشور سوئد 4 کالج حرفه ای برای ورزش های الکترونیکی با حضور کارشناسان حوزه های مختلف مانند روانشناسان و جامعه شناسان به صورت تخصصی در حال آموزش گیمرهای حرفه ای هستند و این کار باعث توسعه استارتاپ های این حوزه و ایجاد اشتغال شده است.
وی به مشکلات ارزی و تحریم اشاره کرد و افزود: با توجه به افزایش نرخ ارز مشکلات بسیاری برای گیمرها به وجود آمده و هزینه های آنها به شدت افزایش یافته است.
اناری به اهمیت بازی های دیجیتالی در دنیا اشاره کرد و گفت: ژورنالیسم گیم در ایران ناشناخته تر از گیم است در صورتی که در دنیا بسیار دارای اهمیت است.
این برگزار کننده مسابقات گیم، به استریم گیم ( پخش زنده انجام بازی توسط گیمرها) در کشور اشاره کرد و گفت: رسانه بازی های الکترونیکی استریمرها هستند و این فضا با ساماندهی باید به سمت سویی برود که کسانی که به عنوان گیمرهای حرفه ای فعالیت می کنند بتوانند در این جریان تاثیرگذار باشند.
محبوبی نیز درباره تکنیک استریم گفت: استریم به عنوان یک رسانه مخاطبان بسیاری دارد و استریمرها بخشی از درآمد خود را می توانند از این کار به دست آورند.

آرش خامنه ای: گیمرهای حرفه ای در دنیا درآمد های نجومی دارند
آرش خامنه ای به استعداد و بلوغ جوانان ایرانی در حوزه گیم اشاره کرد و گفت: اگر ما اسکرین شاتی از وضعیت اینترنت به همراه مقام هایی که در دنیا به دست آورده ایم برای کشورهای دیگر ارسال کنیم می توانیم از بسیاری از کشورها پذیرش بگیریم.
وی به اهمیت غرور و افتخار ملی تاکید کرد و افزود: در کنار این موارد باید به جایگاه قهرمانان گیمر به عنوان یک ورزشکار نیز توجه شود.
اناری مقام های به دست آمده توسط گیمرهای ایرانی در دنیا را غرور آفرین عنوان کرد و گفت: قهرمان ویدیو گیم دنیا در FIFA جایزه خود را از سپ بلاتر رییس وقت فیفا دریافت می کند در صورتی که همان فرد 5 به یک به آرش خامنه ای می بازد و این غرور ملی است که باید عنوان و رسانه ای شود.
بر اساس این گزارش در ادامه این نشست، آرش خامنه ای درباره نوع برخورد خانواده ها به این موضوع، گفت: تصوری که خانواده ها درباره گیم دارند تصور نادرستی است و گیم مشکلی برای بچه ها ایجاد نمی کند و حتی می تواند به شکوفایی ذهنی و پیشرفت در تحصیل نیز کمک کند.
وی افزود: کسی که در گیم استعداد داشته باشد در 2، 3 سال اول مشخص می شود و با کشف استعداد، فرد می تواند به صورت حرفه ای ادامه دهد و به درآمد از طریق گیم برسد.

محبوبی: استعداد های بسیاری برای گیم در کشور وجود دارد
محبوبی نیز دراین باره تاکید کرد:  استعداد های ناشناخته بسیاری در کشور وجود دارد و بهتر است بچه ها به صورت کنترل شده در منزل گیم را شروع کنند و در صورت داشتن استعداد در یک باشگاه خارجی به صورت حرفه ای ادامه دهند.
بهنود اناری نیز درباره برخورد خانواده ها با این موضوع گفت: هم اکنون در بازی های الکترونیکی سیستم ارزیابی سنی وجود دارد و بازی ها امن ترین محیط برای کودکان و نوجوانان هستند که در منزل باعث شکوفایی ذهن و بروز خلاقیت های افراد در این سنین می شود.
محبوبی با اشاره به مشکلات قطعی اینترنت و فیلترینگ نیز گفت: همان طور که به اساتید دانشگاه پهنای باند اختصاصی ارائه می شود، می توانند با شناسایی گیمرهای حرفه ای همین امکان را نیز برای آنان در نظر بگیرند تا مشکلات مربوط کمتر شود.
اناری نیز با اشاره به اینکه در دنیا 2 سال است که درآمد گیم از فیلم و موسیقی بیشتر شده است، تاکید کرد: اگر ما نمی توانیم چنین درآمدی داشته باشیم مشکل از ماست و باید برای آن برنامه ریزی کنیم.
وی افزود: همین طور که 18 تیم لیگ برتری فوتبال داریم می توانیم 18 تیم ورزشی گیم داشته باشیم و مسابقات به صورت مستمر و دائمی برگزار شود و در این صورت روند بی نظیری در این زمینه شکل می گیرد.

منبع:فارس

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد