درآمد ژاپنی‌ها از «گردشگری سیاه» + تصاویر

به گزارش فناوری فرهنگی،پنج سال پس از فاجعه فوکوشیما که از بخش‌های بزرگی از سواحل شمال شرقی ژاپن مکان‌هایی خالی از سکنه بر جا گذاشت، گردشگری فرصتی در اختیار مردم محلی قرار داده است تا هراس‌های گذشته را پشت سر بگذارند و درآمدی از این راه کسب کنند.

هر ساله بیش از دو هزار توریست جلب مکانی می‌شوند که از آنچه «بدترین حادثه هسته‌ای در ربع قرن گذشته» نامیده شده، آسیب جدی دیده است. این منطقه مانند اردوگاه‌های مرگ نازی‌ها در لهستان و یا ویرانه‌های بر جا مانده از برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در حوادث تروریستی 11 سپتامبر 2001 (موسوم به «زمین صفر») در نیویورک، به یکی از نقاط جذاب برای «گردشگری سیاه» بدل شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ساختمان‌های نیمه ویران برجا مانده از سونامی سال 2011 در شهر نامی ژاپن و دیگر مناطق ساحلی استان فوکوشیما، از جمله یک مدرسه ابتدایی تخریب شده در سونامی که ساعت روی دیوار یکی از کلاس‌هایش در 03:38، زمان دقیق حمله امواج مرگبار به سواحل ژاپن متوقف شده است و سالن تربیت بدنی که تابلوی اعلام مراسم فارغ‌التحصیلی سال 2011 از خلال شیشه‌های خرد شده پنجره‌های درهم‌شکسته آن دیده می شود، از جمله مکان‌هایی هستند که گردشگران در شهر نامی از آنها بازدید می کنند.

به گفته یکی از راهنماهای محلی تورهای گردشگری این شهر «شاید غیر از چرنوبیل (نیروگاه هسته‌ای اوکراین که در سال 1986 منفجر شد) هیچ جا مثل فوکوشیما وجود ندارد که بتوان در آن وحشتناک بودن یک حادثه هسته‌ای را به چشم دید.» خیابان اصلی شهر نامی فقط 8 کیلومتر از نیروگاه هسته‌ای ویران شده فاصله دارد.

این راهنمای 70 ساله گفته است که می‌خواهد بازدیدکنندگان به تماشای این «شهر اشباح» بیایند تا به «یأس و سرخوردگی واضح و حی و حاضر» مردم این منطقه پی ببرند.

در تاریخ 11 مارس 2011 (21 اسفند 1389) زلزله با شدت 9.0 ریشتر در زیر آب‌های سواحل شمال شرقی ژاپن موجب سونامی عظیمی شد که مناطق ساحلی را در هم کوبید و علاوه بر کشته یا ناپدید شدن 19 هزار نفر، با ویران کردن نیروگاه هسته‌ای و انتشار مواد رادیواکتیو، سراسر منطقه را آلوده و غیرقابل سکونت کرد.

منبع: آنا

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد